K2 Shreditor 102 eller Nordica el Capo?

city69

Ny medlem
Nån som har erfarenhet av dessa skidor?

Vad bör man ha för längd? Jag är 185 cm

Senast ändrad:
FÖÖÖÖÖR det första. Vilekn typ av åkare är du? Hur mycket väger du. Vart ska du åka? Är det mest offpist som gäller? Blir det nå park?

De skidor du nämner är TOTALT olika. Det är lite som att fundera om man ska köpa en BMX eller en downhill-cykel? Stationär PC eller en tablet.

El Capo är STYV och ska köras fort med i fallriktningen medan Shredditor är en mjuk och lekfull allmountainskida för den som vill jibba över hela berget.

Så...what will it be?

Jag väger ca 85 kg, och åker mest i Sverige/Norge. Jag åker mest i pisten men vill även kunna åka utanför. Aldrig park

Jag kör själv på Shreditor 102 som lekskida. Jag kör 191 (193+ i verkligheten), men med rejäl twintip å lagom rocker, så den känns ju inte stor någonstans, (är sj. 187cm lång). Som tidigare sagt, det är ju en rejäl lekskida som är mjuk i tip och tail, men inte överdrivet för mina 80 kg, och det går att carva på rätt bra med hög hastighet utan att det känns fladdrigt.

Men kör du aldrig park, eller baklänges och gillar hårdare skidor, skulle jag nog leta efter annat än Shreditor. Jag själv älskar den, trots att min andra kött/tur/pow-skida är en betydligt hårdare 4frnt Hoji. Använder den till allt, och hittills inte hittat några begränsningar, förutom att det känns sjukt ovant att ha kört Hoji en hel dag, sedan ställa sig på denna, luta sig bakåt och nästan ramla bakåt för att tailen böjer sig!

Nästa fråga. Varför har du valt dessa 2 skidor just? Det låter som att du nog skulle bli mer nöjd med en skida som tex Line Supernatural 105 eller Extrem Project 110/100, Opinion 108? Mest för att dessa skidor är mer inte lika köttiga som El Capo och kräver inte Mach 3 för att komma till liv.

Ja, frågan borde nog varit mer "öppen". Alltså nån som har tips på skidor som passar en 185 cm lång och 85 kg tung "gubbe" som mest åker i pist (fort och långa svängar) men även passar för åkning utanför pisten. ;)

Varför inte ett par Völkl Kendo eller Armada TST
Båda finns till bra pris på SportBittl, funkar väldigt bra i pist och hyfsat utanför

Tack för tipset GoranC. Har aldrig varit inne på SportBittl o där hittade jag de skidor som jag letat som en dåre efter. Och ja, jag vet att det råder minst sagt delade meningar om dessa som jag slog till på direkt.

BBR 10 inkl bindning ett fyndpris dessutom 298 eur. Jaja, gillar jag dem icke så får jag väl elda upp skiten :-)

Nu väntar vi bara på snön, kanske borde ta upp båten innan

city69 sa:
Ja, frågan borde nog varit mer "öppen". Alltså nån som har tips på skidor som passar en 185 cm lång och 85 kg tung "gubbe" som mest åker i pist (fort och långa svängar) men även passar för åkning utanför pisten. ;)
Du frågar efter friåkningens förmodligen största segment. Jag skulle vilja påsta att det mesta med midja mellan 100 till 110mm, tiprocker och någon till måttlig tailrocker passer hyggligt i ditt fall till vad du frågar efter. Kika alltså efter lagg som(varvid några redan nämnts): Supernatural 100 el 108, Bonafide eller Cochise, Project 100/110, Opinion 108, BC Corvus el Navis, Pinnacle 105, Quest 105, Cham 107, Invictus, bara för att ta några exempel.

Många hittar du från fjolårets sortiment till hyfsad kurs just nu.

Längd från dryga 180 till ca 190 torde väl vara lämpligt för herrn.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp