K2 sidestash eller hardside

raassmus

Ny medlem
sitter nu här precis innan man ska dra till jobbet och surfade in på tysken, såg då att sidestashen och hardsiden fanns för bra priser. Min enkla fråga är då vilken skida passar bäst till mig?

Jag åker mycket på kant, inte rädd för att trycka till och höga farter är standard. Är inte rädd för dropp uppemot 10 meter så måste ha en skida som orkar med detta. Jag är 176 cm och ligger runt 90 sträcket.

Jag har ett par Atomic d2 som pisst skida, ett par hellbents för big dumpsen som kanske kan komma snart... Skidan jag är ute efter nu är då en "vanlig" all mountain skida, dock kommer åkningen se ut 70% offpist 10% pist och 10% upp för berget.

Med hellbenten har jag kännt mig begränsad lite när skogen börjar komma tätare, är lite orolig att sidestashen kommer bli lite samma känsla, men prioriterar fart stabiliteten framför skog, där kommer man ändå fram.

ja tror jag fick med allt nu, får se om det blir en extra skida snart!

Med din vikt skulle jag säga sidestashen, då hardsiden kommer vara för smal för att du ska få tillräcklig bärighet i den. Speciellt om du ska droppa lite högre. Bra att ha lite mer yta som dämpar fallet.

Förstår inte hur Hellbent kan begränsa i tät skog. Fet rocker, feta skidor, bra skärning (sjukt mjuka dock) men de flyter grymt och är lätta att svänga runt.

Gazza1 sa:
Med din vikt skulle jag säga sidestashen, då hardsiden kommer vara för smal för att du ska få tillräcklig bärighet i den. Speciellt om du ska droppa lite högre. Bra att ha lite mer yta som dämpar fallet.

Förstår inte hur Hellbent kan begränsa i tät skog. Fet rocker, feta skidor, bra skärning (sjukt mjuka dock) men de flyter grymt och är lätta att svänga runt.
precis vad jag hade tänkt själv, skönt att höra att inte bara jag hade det i tankarna. blir att beställa en ikväll.

Vet inte heller varför jag känner mig begränsad av det med den i skogen, men något gör mig tillbaka hållen i en tätare skog.

Sidestashen blir inte för lik hellbenten då förresten?

Sidestash och Hellbent är två helt olika skidor. Sidestash med tiprocker, flat bak och ganska styv. Hellbent med fullrocker, twintip och supernjuk. Förstår inte heller hur du kan uppleva Hellbent som seg/trög i skogen, tycker personligen att den svänger på en femöring.
Sidestashen tacklar ju istället uppkörd och dålig snö många gånger bättre än Hellbent.
Gå för 181 cm om du bestämmer dig för en. Ska du ha rando bindning också eftersom du skriver att du ska gå uppför 10%?

Broddan sa:
Sidestashen tacklar ju istället uppkörd och dålig snö många gånger bättre än Hellbent.
Gå för 181 cm om du bestämmer dig för en. Ska du ha rando bindning också eftersom du skriver att du ska gå uppför 10%?
okej skönt, vet som sagt inte heller varför jag inte får runt skidan i skogen, blir till att lägga mer tryck på den i vinter och testa mera.

Har funderat lite på randone på den men osäker på om bindningen håller, har läst så mycket "dåligt" om randone bindningarna, så får se om jag vågar satsa på ett par, har klarat mig att ha skidorna på ryggen innan och kommer klara det framöver men det klart hade det varit trevligt att slippa det.

Längden hade jag också tänkt 181 minst, funderar lite på 188, har åkt på 189 på hellbenten, så långa lagg är inge större problem för mig

Kan det vara svaret på varför hellbenten är lite svår att få runt i skogen? - 189 känns ganska långt om man är 176. Jag säger inte att det är för långt men det blir svårare om det är tätt med skog med relativt långa skidor.

erik_lagg sa:
Kan det vara svaret på varför hellbenten är lite svår att få runt i skogen? - 189 känns ganska långt om man är 176. Jag säger inte att det är för långt men det blir svårare om det är tätt med skog med relativt långa skidor.
möjligt, men testade den kortare och den vart på tok för liten för mig tyckte jag på något sätt. kanske ska säga att det är i riktigt tät skog jag upplever detta

raassmus sa:
erik_lagg sa:
möjligt, men testade den kortare och den vart på tok för liten för mig tyckte jag på något sätt. kanske ska säga att det är i riktigt tät skog jag upplever detta
Jag är själv 175 och kör på hardside 181. Det känns som en perfekt längd för mig i både pist men även i snårig skog. Kör oftast ganska fort i stora svängar. Men jag väger mindre än vad du gör så det spelar nog in. Tidigare körde jag på ett par gamla salomon xscream 190 (?) och de var definitivt för långa i skogen -men dessa skidor var ju inte heller speciellt svängvänliga.

Jag är 183 och 95 kg, kör 188 Sidestash.
Min känsla är att de sväljer allt stök och är trevliga i offpisten.
Tom. en klåpare som jag kan använda dem utanför pist.

Men de är rätt tunga att få nån typ av skärande sväng med , man får jobba hårt.
Kan bero på bristande teknik iofs. :)

Tillbaka
Topp