K2 Sidestash, går det med gamla T1 or?

lyckan01

Medlem
Fungerar dessa skidor med mina 10 år gamla pjäxor (T1) eller måste jag ha nytt??

Åker nog 70% pist och 30% offpist.

Är skidan bra?

Hittade ett par 11/12 på sportconrad för 369 eu.

Det beror på hur bra grepp du har i sulan på pjäxan...
skämt åsido, det är bindningen som spelar roll och inte skidan. Jag skulle tro att det är ett par gamla hederliga telemark pjäxor du kör på. Då skulle jag kolla på bindningar som ex. R8 eller liknande. Allt som har med NTN att göra är modernare och kräver en annan pjäxa. (om inte T1 är NTN kompatibla dock, tvivlar.)

Jag körde ett par år med gamla mjuka T1or (gulsvarta), Axl och Sidestash. Det funkar alldeles utmärkt den mesta tiden. När jag bytte pjäxor bytte jag också system till NTN och har fortfarande dem på Sidestash. Bindningen spelar ju roll också.

Skidan är väldigt bra och funkar till det mesta för telemark. Jag känner dock att jag måste vara helt i balans hela tiden för att kontrollera skidan som jag vill, litet bakvikt och skidan tar kommandot. Men med rätt teknik och pigga ben så går det både att köra stort och fort eller brant och trixigt. Hur den passar dig beror självklart på åkstil och teknik.

Det är 75 mm jag kör på och då kanske det blir R8.
Men frågan är om det funkar eller om jag måste köpa nya pjuck, har funderat på om jag ska uppdatera till NTN.

Klart det går, jag hade bytt en 10 år gammal pjäxa men tycker inte du att den känns trött så kör på bara. Allt man behöver är en hammerhead och sen äre bara att ösa! Finns bättre alternativ om du vill tura (typ axl) men min erfarenhet av bindningar med gå-läge är noll! En 75mm pjäxa (som t1an) funkar inte med ntn men sen är inte ntn guds gåva till telemarksåkare heller!

johanb sa:
Jag körde ett par år med gamla mjuka T1or (gulsvarta), Axl och Sidestash. Det funkar alldeles utmärkt den mesta tiden. När jag bytte pjäxor bytte jag också system till NTN och har fortfarande dem på Sidestash. Bindningen spelar ju roll också.

Skidan är väldigt bra och funkar till det mesta för telemark. Jag känner dock att jag måste vara helt i balans hela tiden för att kontrollera skidan som jag vill, litet bakvikt och skidan tar kommandot. Men med rätt teknik och pigga ben så går det både att köra stort och fort eller brant och trixigt. Hur den passar dig beror självklart på åkstil och teknik.
Funderar på att bara köpa skida och bindning. Hur funkar det att montera NTN på skidor man haft andra bindningar på?

Gällande bindning så har jag bara erfarenhet av Rottefella, är Hammerhead bättre??

Ja du kan montera om ett par skidor utan problem! Angående R8 och HH är det väl lite som att fråga vilken mat som är godast. Båda funkar helt klart men jag föredrar HH 7 dagar i veckan!

Det går alldeles utmärkt att montera NTN på en skida där det tidigare fanns andra bindningar, blir bara litet extra hål som behöver pluggas igen. NTN Freeride kan dessutom justeras litet på den skena som man skruvar fast i skidan för att kompensera för eventuella skruvhål som kommer för nära varandra. NTN Freedom har inte en sådan skena.

Jag skulle se till att eventuell ny bindning har gåfunktion om du någon gång tänkt att tura litet. Jobbigt att gå och dra en styv fjäder uppförs.... Typ BD01, AXL, Switchback etc.

Jag är 176cm och väger 75kg och kör på 181 (eftersom K2 mäter litet långt så är den motsvarande typ 184 med många andra märken) och det känns lagom. Beror även på åkstil och teknik samt var/hur du tänkt åka med skidan.

johanb sa:
Jag är 176cm och väger 75kg och kör på 181 (eftersom K2 mäter litet långt så är den motsvarande typ 184 med många andra märken) och det känns lagom. Beror även på åkstil och teknik samt var/hur du tänkt åka med skidan.
Var inne på alpingaraget idag och blev föreslagen 188cm, känns långt. Nu lutar det åt att jag klipper ett par NTN pjuckor också. Åker gärna fort i stora svängar både i och utanför pisten.

188 cm bör inte vara för långt, eller ja diggar du inte lite längre skidor så kanske. Testa ntn först om du har möjlighet, det finns en risk att du inte gillar det!

Men var hyr man ntn isthlm eller svenska fjällen? Jag har dock lite svårtt att motivera fru min fru att jag ska ha ny utr :)
Hur är sidestash i pisten och i skogen?

I pisten så går de fint så länge det inte är för isigt. Jag lyckas i varje fall inte få något bra isgrepp med telisväng, om jag fuskar litet med parallellsväng så blir det lättare förståss. Har inga direkta problem att köra dem i trixig terräng men tycker nog att de passar bättre på de stora fälten.

Funderar lite på om K2 Hardside är mer pist med sina 98mm midja, någon som vet?

Vill inte att skidorna jag köper har sämre kantgrepp än mina Dynastar legend 8000 från 2005 i pisten.

Tycker att 22 designs bindningar är att föredra framför R8. Kör själv med T1 race från 06 som väl använda och har sista året mest kört på Watea 114 samt K2 Pontoon, båda med Hammerhead. Tycker att det blir nog stabilt så och man slipper ångesten med nya pjäxor som det krävs om du byter till NTN. Största skillnaden mellan hammerhead/ AXL vs R8 är att du bibehåller ett konstant tryck på hela framfoten genom svängen vilket ger mer tryck ned i skidan och en tryggare upplevelse. Sen att pjäxan sitter bättre i bindningen är ju bara ett plus.
Smacka på en axl och köp stighudar istället för NTN kittet:)

Men det är klart, vi är ju på ett forum där alla har sina upplevelser och åsikter vilket inte alltid överenstämmer med verkligheten. Per Jonsson har ju genom åren kört på R8 och nu NTN och som han kör funkar ju de med..

Angående dina Legend från 05: Skidorna har blivit betydligt vridstyvare sista åren så du blir nog nöjd vilken ny skida du än väljer. Välj en med Rocker bara. Är grymt skönt i puder och uppkörd snö när man kör telis.

Lycka till!
Johan

Beställt från Sport-Conrad:

K2 Sidestash 181 cm
Rottefellla Freedom
Scarpa TX Pro NTN

Nu vill man bara ha hem grejorna!

Jag lånar tråden lite här då jag ser att Hammerhead tas upp av flera. Jag har själv kört på HH i två år nu och är överlag väldigt nöjd. Dock har jag börjat uppleva att fjädrarna känns betydligt klenare nu än i början. Är det någon mer som känner igen det? Läge 5 känns numera som läge 3 då de var nya och ger tyvärr inget vidare stöd om man åker på vindpinad kanonsnö vilket tyvärr är lite för ofta. Har kollat runt lite och sett att det går att köpa hårdare fjädrar men undrar om det ska behövas. Sen måste man ju montera loss bindningen för att byta dem också, vilket avskräcker lite. Någon som har något tips att komma med? somebody? johan80? drtelemark?

Jag har nog inte märkt av att mina fjädrar blivit slappare men så gillar jag iofs en lös och glapp känsla när jag åker telisar också.

Snödjup

Tillbaka
Topp