K2 Silencer eller K2 public enemy ?

Stage6

Ny medlem
Vilka ska jag köpa K2 Silencer eller K2 public enemy?

Denna vinter så ska jag börja åka i parken för första gången. Annars så har jag åkt slalom sen jag var 8 år. Så detta ska bli min första jibb skida. Så jag kan inte alls mycket inom detta.

Vad jag har fått fram nu värkar det som att speciellt Silencer har mycket dåliga bindningar.

Men grejen är att K2 Silencer endast kostar 1500 kr på stadium just nu. Så tycker ni det är värt att köpa dem? Eller borde jag köpa ett par begagnade K2 public enemy för ungefär samma pris(1500kr)?

Hur är bindningarna på public enemy?
Ifall dem är dåliga kan jag ju köpa Silencer och bättre bindingar för inte allt för mycket pengar, eller?

Längd: 177
Vikt: 66
Mycket tacksam för seriösa svar!

Senast ändrad:
altså det är ju inte silencer skidan i sig som har bindningen, det är stadium och team sportia och alla dom här som sätter på sämsta bindningen (marker 11) bara för att det blir billigast. Men skulle kunna tänka mig att det sitter ett par Marker 11 på public enemy också om han inte själv bytt.

Senast ändrad:
TheFibretech sa:
altså det är ju inte silencer skidan i sig som har bindningen, det är stadium och team sportia och alla dom här som sätter på sämsta bindningen (marker 11) bara för att det blir billigast. Men skulle kunna tänka mig att det sitter ett par Marker 11 på public enemy också om han inte själv bytt.
på public enemy får man med marker 12.0, dessa håller hur bra som helst om amn drar upp bindningen lite gran. Detta gör man ju ändå så köp public enemy med marker bindningen!

OBS!! det enda på markern som brukar pajja är skistoppern, men vad ska man med skistopper till?

köp silencer, det är en bra nybörjar skida. men som alla andra har sagt köp en annan bindning ! Marker 11.0 är så dåååålig

jibbtor sa:
TheFibretech sa:
på public enemy får man med marker 12.0, dessa håller hur bra som helst om amn drar upp bindningen lite gran. Detta gör man ju ändå så köp public enemy med marker bindningen!

OBS!! det enda på markern som brukar pajja är skistoppern, men vad ska man med skistopper till?
Om skidan löser ut tror jag antagligen inte att du vill springa ner för hela backen för att hämta den? plus att det är riktigt farligt om skidan skulle köra på nått barn eller liknande.
Men om du kör summer rail och liknande så funkar ju det. ex om man har ett par gammla skidor med marker bindning.

Okej, tack killar.
Men är det ingen som kan rekommendera en hyffsat bra bindning för ett mycket bra pris?

Jag har ett par Public enemy när jag kör park har marker (12?) dom är tåliga men stoppern pajar hela tiden. Stompa sönder dom för 100000 gången här för 2 dagar sen.

Senast ändrad:
TheFibretech sa:
Det är inte Stadium som väljer vilken bindning som ska sitta på ett par k2 PE eller Silencer. Det är k2. K2 äger marker och då följer det med en marker bindning till en k2 skida. K2 och marker kommer överens om vilken bindning som passar till en skidmodell så det är inte stadium som bara slänger på billigaste skiten

Senast ändrad:
E_Rockner sa:
TheFibretech sa:
Det är inte Stadium som väljer vilken bindning som ska sitta på ett par k2 PE eller Silencer. Det är k2. K2 äger marker och då följer det med en marker bindning till k2 skidor. K2 och marker kommer överens om vilken bindning som passar till en skidmodell så det är inte stadium som bara slänger på billigaste skiten
okej. men det sitter ju marker på alla Völkl skidor också ju.

Senast ändrad:
Satsa på årets markerbindningar om du ska ha marker. Förra året var inte någon vidare succè för marker. Hur långa skidor ska du ha förresten? Jag säljer ett par som är 149 cm, hör av dej i gb om du är intresserad!

Om jag ska åter gå till trådens ämne så är det lite svårt att rekommendera en skida till dig när man inte vet vad du väger eller hur duktig du är. Men i och med att du är på väg in i din första säsong i parken så tycker jag att du ska välja Silencer. Den är lite mjukare och lite lättare vilket borde göra att du får det lite lättare i hoppen och på railsen.
Angående bindingar så kan jag från egena erfarenheter säga att marker 12 var värdelös för mig. Men kan hända att en marker 11 eller 12 bindning kan funka för dig. Det är lite svårt att rekommendera en bindning också i och med att vi inte vet vad du väger. Men STH 12 och 16 är ju bra och Marker Jester och griffon är ju lite mer rejäla än marker free 11 och 12 men smakar det så kostar det.

Tack för svaren.

Längd: 176
Vikt: 64

Ingen som vet hur public enemys bindor är?

Senast ändrad:
Har varit i sälen i en vecka ungefär 6 gånger. så jag kan åka i alla backar där i olika farter. Aldrig provat på att hoppa eller sånt. Men jag är väldigt snabblärd om man får säga så :D

Jag har hört talas om att public enemy är ganska tunga, tycker du ska köpa ett par silencer med någon annan bindning! :)

Bra tråd.

Jag är i ungefär samma sits, har åkt pist de senaste 15 åren men hade nu tänkt åka lite mer offpist och jibba lite. Är Silencer då något för mig? Är runt 183 cm lång och väger 70 kilo.

Vill inte heller lägga ut alltför mycket pengar.

Står dessutom såhär på stadium.se;

"Medföljande bindning: Tyrolia SL100."

Är den bättre än Marker-bindningen eller?

Senast ändrad:
mmmmm sa:
Bra tråd.

Jag är i ungefär samma sits, har åkt pist de senaste 15 åren men hade nu tänkt åka lite mer offpist och jibba lite. Är Silencer då något för mig? Är runt 183 cm lång och väger 70 kilo.

Har du tid att vänta nån vecka så skulle jag rekommendera www.sport-conrad.de, de har bra priser på skidor med eller utan bindningar.

Som lite hjälp så kan jag bara visa dig den här sidan: https://www.freeride.se/review/view.php?id=2002 (Recensioner på SL100 bindningen)
Sen kan du leta rätt på recensioner för marker bindningen också, Tjänster->Recensioner->Bindningar här på freeride.

Hoppas det hjälper lite i varje fall!

Citruz sa:
mmmmm sa:
Bra tråd.

Har du tid att vänta nån vecka så skulle jag rekommendera www.sport-conrad.de, de har bra priser på skidor med eller utan bindningar.

Som lite hjälp så kan jag bara visa dig den här sidan: https://www.freeride.se/review/view.php?id=2002 (Recensioner på SL100 bindningen)
Sen kan du leta rätt på recensioner för marker bindningen också, Tjänster->Recensioner->Bindningar här på freeride.

Tack! :D

Sport Conrad verkade bra men jag slår nog till på de här när de är så billiga, mina senaste hyrskidor kostade mer för en vecka (180 euro) än vad de här kostar totalt så jag kör nog :)

mmmmm sa:
Citruz sa:
mmmmm sa:
Bra tråd.

Tack! :D

Sport Conrad verkade bra men jag slår nog till på de här när de är så billiga, mina senaste hyrskidor kostade mer för en vecka (180 euro) än vad de här kostar totalt så jag kör nog :)
Låter bra, själv ska man beställa ett par Public Enemy från S-C så snart som möjligt, dock med en annan bindning ;)

TheFibretech sa:
K2 Silencer http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70005219
Dynastar PX12 Jib http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=72104213

Totalt = 328€ = 3500kr. Kanske lite över din gräns?

Völkl Ledge kostar därimot bara 150€ emot silencer som koostar 199€ Vilket är 500kr mindre för en bättre skida.

Völkl ledge: http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70001043
Dock finns den bara i 178. Men är du över 175 funkar det utmärkt.
völkl ledge är inte en bättre skida.

jibbtor sa:
TheFibretech sa:

skämtar du? :O

inte nog med att skidan kan få sitt egna liv och försvinna. du kan ju nästan döda nån med en skida.

skistopper är nödvändigt!

Nån som kan förklara vad en skidstopper är?

Och tycker att k2 silencer med SL100 bindingar för 1499 kr är prisvärt?

derbirichard sa:
lånar tråden.

skall beställa ett par k2 silencer 07 men har hört att marker 11 bindningarna som är standard? inte är dom bästa så kan nån föreslå ett par bra bindningar som inte är så himlans dyra härifrån: http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=43
(under 200e helst)
och vilken längd på skidorna skall jag ha om jag e ungefär 175 lång och väger 60 närmare 70 kg?
Skulle satsat på ett par 170 alternativt 174 skidor för dig. Sedan skulle jag även leta reda på en Salomon bindning. Salomon är den enda bindningen som fungerar enligt mig, där har man kvalitet, behöver inte byta stopper 1 gång i veckan som med vissa andra *marker*.

Tillbaka
Topp