K2 superburnin

skigirl91

Ny medlem
K2 superburnin
Hej har tittat på dessa: K2 superburnin 2013 modellen. http://www.stadium.se/sport/alpint/...?SelectedProductUUID=Pc_CROioDW4AAAE6YTsRIR6k

Och jag undrar om hur hårda dom egentligen är?
Jag är 163 lång och väger 63 kg och åker svarta backar men kan ej göra riktigt snygga/carva svängar i svart nedfart än.
Mina pjäxor är avancerade och är av modell Tecnica.
Skidorna ser jätte schyssta ut men tror ni de passar mig?

Sen lite kul o veta om dessa skidor är för mindre carving typen? och mer allround? : http://www.stadium.se/sport/alpint/...uctUUID=2TvCROioky0AAAFBfVNWwFd9#.UtFV3fTuJH4

Vad har ni för erfarenhet av dessa?
Tack för svar :)

K2 superburnin
Man ska aldrig köpa skidor som är lika bra som en själv, dom ska vara lite bättre så man har nått att utvecklas på. Tror nog du klarar av att kanta dom där

K2 superburnin
Jag tror Superburnin i 160 cm är ett bra alternativ för dig om du är ute efter en ren pistskida. Eftersom det är en tjejskida är den troligtvis lite "snällare" än motsvarande unisexmodell. Svängradien är riktigt kort (12 m) vilket möjligtvis kan vara en nackdel men gör den sannolikt till en riktigt svängglad skida.

Razorn tror jag kan bli lite för tuff för dig, speciellt i 170 cm.

/MM

K2 superburnin
Förra säsongen hade jag anledning att klämma på ett rätt stort antal "tjejskidor" för tjejer/kvinnor i din storlek och med ungefär din åktekniska nivå. K2 Superburnin' stack ut på så sätt att den var klart styvast av alla. Den är alltså en pistskida för starka och tekniskt drivna åkare som initierar svängen tidigt och sen orkar hålla carvet, trycket och kantvinkeln.

Risken med den är annars att man inte riktigt orkar eller har kroppsvikten att böja ut den när man svänger, vilket resulterar i att du hasar runt i svängen i s f att carva (vilket jag antar att du vill i pist).

Men har du byggt muskler under hösten och är beredd att jobba hårt så visst. Annars välj något mjukare.

Det är inte ofta MM och jag har så olika åsikter om lagg...
/Ace DG

Senast ändrad:
K2 superburnin
Det här skriver Ski Canada om Superburnin i sin test ... låter som en trevlig skida! :-) Men jag har ingen egen erfarenhet.

K2 SUPERBURNIN

LENGTHS AVAILABLE: 146, 153, 160*, 167

sidecut: 121/72/106 turn radius: 12 @ 160 MSRP: $900 with bindings

BEST IN: AGILITY * AVERAGE SCORE: 7.1

ability: 3.5 conditions: 5.6 style: 4.0 weight: 3.5

WOMEN: Ski Canada's test team had a lot of fun with the arc of the Superburnin and its light, playful feel. Most of the women would have liked a longer test length, but this is a ski that wouldn't intimidate most skiers. It does most things well, from long turns to short, and without having to put a ton of muscle into it. Katy Joyce enjoyed the ride: “A fun, poppy, playful ski. It's easy to manoeuvre, but could still hold on edge. The tip and tail are soft, but the ski felt solid underfoot."

/MM

Senast ändrad:
K2 superburnin

@Skigirl91 (och MM). Ok, Canidickerna verkar gilla den, och med det priset (Stadium) kan det vara ide' att prova den. Jag upprepar bara att om man inte riktigt kan böja ut skidan kan det fördröja ens åktekniska utveckling (carvingsväng). Om du köper dom, rapportera gärna (filma?) dina synpunkter.

G'morn,
/Ace DG

Senast ändrad:
K2 superburnin
Okej tack :) För mina nuvarande skidor är tråkiga och vobblar mycket i hög fart.
De jag har nu är: Tecno Pro Safine Infinity.. nånting :P nybörjare/medel skida Och 160 cm, 117/72/102 och en svängradie på 13,5. Kan även göra långa svängar på dom som jag gillar att åka.

K2 superburnin
Har känt på denna skidan, det behövs en hel del tryck för att få ut så mycket av skidan som möjligt. Den har ju "speed rocker" funktionen, som det står på Stadiums hemsida. Vilket betyder att framför allt framdelen gör det lättare för dig när du väl skall börja carva plus att det gynnar dig på eftermiddagen då det kan vara lite uppkört. Sen bindningarna sitter ju lite ovanpå skidan vilket gör att du får någon cm till över snön så det blir lättare för dig att få upp den på kant. 10% rocker och 90% spann har även värsting skidan HEAD I Supershape Rally. Så funktionerna har ju skidan det är ju till en avancerad åkare anser du själv att du är avancerad eller på god väg åt det hållet, kör på för fan!

K2 superburnin
Jag har klämt på Superburnin och, yes de är riktigt styva jämfört med övriga tjejlagg ( som ofta är löjligt mjuka). Känns mer som ett par kompetenta "herrskidor". Men för att utveckla din åkning mot renare skär och högre farter kan det vara helt rätt val, tror det är ett bra köp! :-)

/MM

Kan även bekräfta att bindningarna sitter ovanpå skidorna vilket är en bra monteringsplats ... ;-)

Senast ändrad:
K2 superburnin
K2 superburnin får det bli, om den bara finns kvar i Stadium butik nu på torsdag =D
Och åker till Bad Gastein nu på fredag och testar dom :)

K2 superburnin
Har nu testat skidorna 1 vecka i nästan alla underlag och jag är helnöjd :-) Visst det krävs mycket styrka och tryck i svängarna så det blir mycket träningsvärk i låren. Men förutom det så är dom kanon :-) om jag måste hitta en svaghet med dom då är det att i transport sträckorna så går dom inte särskilt rakt utan svajar lite.

K2 superburnin
Kul att du gillar skidorna. Nackdelen med ett par skidor med så kort svängradie som Superburnin är att de oftast känns "nervösa" när de inte ligger på kant, precis som du säger kan flacka transporter bli jobbiga ... speciellt om kanterna är vassa. Drar man av kanterna (tar bort den vassa kanten med ett bryne) längst fram och bak på skidan kan det göra stor skillnad.

/MM

Snödjup

Tillbaka
Topp