Kamera köp! vad borde jag köpa...?

PistolCheese

Ny medlem
Hej.
vi tänkte alltså filma lite i vinter och då få de å se hyffsat ut. tänkte mig en dv kamera antar jag som kostar mellan 8 000 - 15 000. kan vara begagnad me, de e ju bara bättre så man får ut mera av pengarna. tänkte även på om de e nån lins eller nått annat tillbehör man borde köpa för att få de lite mera "proffsigt".
vore snällt om nån me lite koll delade med sig av ideer kring detta...tack:)

mvh oskar

Panasonic NV-GS500 verkar ju vara något i den stilen. Den har fått bra recensioner. finns på cyberphoto.se för 9000kr och man kan läsa vad dom på cyberphoto tycker om kameran, dom provar de flesta produkterna.

http://www.cyberphoto.se/

finns även mycket tillbehör så som optik och filter till kameran.

ska du köpa ny skulle jag satsa på panasonic nv-gs500 då den ger riktigt fina färger och detaljer...alltså fin kvalite, manuella inställningarna är åxå bra och den manuella fokusringen funkar perfekt

men annars kan du titta på t.ex en canon xm-2 begagnad.

jag beställde en pentax wpi 6 mpix och den är vattentät .. Riktigt bra kamera , tappade min kamera i snön och hitta den dagen där på och den var bättre än förut.. Funkar även under vatten !

köp hd-cam, mycket bättre och enklare.. så man slippe tänka på att köpa band o skit.. sen på tillgehör kan ju ett fisheye vara ganska kul att ha..

Jag hade helt klart satsat på HiDef-kamera för de pengarna. Den högre upplösningen ger att även en lågbudget HiDef-kamera slår en dyr vanlig DV-kamera.

en hd-cam är ju hyffsat mycket stötkänsligare då de är massa små rörliga delar i en hårddisk

karln sa:
Jag hade helt klart satsat på HiDef-kamera för de pengarna. Den högre upplösningen ger att även en lågbudget HiDef-kamera slår en dyr vanlig DV-kamera.
sen har jag hört att det kan bli lite knasigt att hantera materialet i HD-kvalité.
t ex. klippen tar väldigt stor plats på hårddisken, redigeringsprogramet kanske inte klarar av HD formatet.

en sak jag undrar är om man verkligen utnyttjar HD kvalitén om man kollar på datorn?
måste man inte ha en skärm/TV som klarar av HD tekniken? eller är HDTV och HD kvalité två helt olika saker?

Jag har precis köpt en HD-kamera. En Sony HDR-HC7, den körs med band (MiniDV). Om man ska köpa en bra kamera ska man köpa en kamera med band. Har man HDD (hårddisk) så förlorar man bildkvalite. Ja kan rekomendera denna kamera. Det finns även en motsvarande kamera från Canon, den heter HV20. Canons HV20 och Sonys HC7a har båda manuella kontroller och båda kan filma i både SD (Standard Defention) och HD (High Defention). Enda nackdel med HDvideo är att det krävs en bra och snabb dator med mycket plats för att man ska kunna redigera smidigt. Har man detta finns det bara fördelar. Jag kan iaf försäkra dig om att bildkvaliten är sjukt bra om man kollar på en HD tv. Priset ligger runt 10 000 på båda.

Om du inte känner för HD så finns ju alltid Canons XM2a som ska vara riktigt bra. Har inga egna erfarenheter men detta är vad jag har läst. Kostar 19 000 ny men jag har hittat begangade från 12 000 och uppåt.

Till sist vill jag tipsa dig om att gå in på http://forum.voodoofilm.org/ här finns allt man behöver veta va de gäller film. Jag hängde en hel del här innan jag köpte min kamera. Undrar du något är de bara att skriva...

Hade

Alexander_Runhellen sa:
köp hd-cam, mycket bättre och enklare.. så man slippe tänka på att köpa band o skit.. sen på tillgehör kan ju ett fisheye vara ganska kul att ha..
På vilket sätt blir det mycket bättre? kvaliteten blir ju ganska jätte mycket sämre än dv.
och sen är ju hårddisken mycket känsligare för stötar, kyla, värme, så vad gör du ifall den går sönder? går ett dv band sönder kostar de 50kr, går hårddisken sönder kostar det...en ny kamera förmodligen då den oftast är inbyggd,

och sen när din disk är full så måste du (om du vill filma nåt mer) tömma disken, och då finns ditt material endast på din dator och blir jobbigt att spara under längre tid.
grejjen med dv-band är ju att du har kvar orginal materialet hur länge du vill och kan fortsätta spela in obegränsat med material.

man behöver inte köpa band hela tiden häller, du kan väll spela över dom exakt som du gör på hårddisken. iofs inte lika många gånger men runt 8ggr brukar man kunna spela över iaf

skulle säga att mini-dv är ganska överlägset hd på alla sätt

Senast ändrad:
Se till att de hdd och high definition så duger de gott ett tag.

Sony HDR-SR7 säger cyberphoto är ett najs alternativ :)
Och jag förstår inte varför man förlorar kvalité genom att köra på hdd. å andra sidan så finns det ju en fördel med banden och de är väl de att dom är lite billigare å ersätta om dom pajjar!

Klart självklart man ska köpa kameror som åtminstone klara 720p. Blir härligt stor skillnad. och framför en dator ser du den ordentligt. bara trycka nyllet emot och granska varenda jävla pixel :)

hd är framtiden. man ska inte tänka bakåt köpa något billigt skit som är ute innan jul. För ungefär så kommer de vara. iofs gäller väl samma sak med hd...

erik_danerik_andersson
Ja, såklart blir det lite segt med redigeringen för filerna blir mycket större och du behöver kraftfullare dator men det är det helt klat värt tycker jag för du kan få riktig dvdkvalitet vilket du nästan aldrig kan få ut av en vanlig dvkamera. HD och HDTV beskriver bara upplösningen så alla datorskärmar med upplösning över 1280x720 klarar HD.

Wippeh
Ska du ha en kamera som klarar 720p så får du slänga upp 50 000 eller mer så det blir lite överjävligt om det inte är för proffessionellt bruk.

ook. tack för alla svar hitills:) funderar på en canon xm2 tror ja.. kanske nån som har koll på fördelar å nackdelar med den kameran?

Tillbaka
Topp