Kamera köp!

JackL

Ny medlem
Kamera köp!
Hallå! Jag är sugen på en ny kamera pga att den jag har nu suger och pallar inte det ja vill fota.
Så det är en digital system kamera jag är ute efter.
Någon som har testat någon som är riktigt skön?
Har några krav:
- Minst 5 Mpixel
- Bra zoom (typ 10ggr optisk)
- Serietagning (minst 2,5-3 bilder/sek)
- Gärna filmsekvens tagning

Kamera köp!
Nikon D70 kör jag med. Hur mycket zoom du får är bara en funktion av hur stort objektiv du köper. Skall du upp i stora brännvidder - runt 200mm och däröver så lär du behöva stativ om inte bilderna skall bli suddiga.

Kamera köp!
Ska du ha system kan du glömma både 10ggr optisk zoom och filmsekvenstagning.

En system kan aldrig filma och har du en 10ggrzoom blir det antingen gigantiskt eller fruktansvärt dåligt.

Satsa på en Nikon D70s eller Canon 350D med en normalzoom och en telezoom. Lär väl gå lös på strax över 10000.

Personlig åsikt: D70 är överlägset skönast att använda, 350D är liiiten. Den har dock batterigrepp att köpa till. Nikon går det iofs att köpa battgrepp av piratmärke till.

Kamera köp!
Antar att du ska plåta skidåkning, då behöver du inget stativ, det är ju dagsljus och åkaren blir ändå oskapr om det skulle va mörkare. Alternativet är iofs blixt.

Båda kamerorna har serietagning på ca 3b/s

Kamera köp!
Kan tillägga att ett snabbt CF-kort (minst "Ultra-II") är rekommenderat för snabba sekvenser utan att vänta på buffertminnet.

Kamera köp!
Carl H - Jag ska inte köpa en system kamera utan en digitalsystemkamera! om det nu inte framgick så tydligt. D70 är fin men kanske en aning dyr, 350D likaså.
Har spanat in mig på en Konica Dimage A200. Har någon testat en sån?

PcE out

Kamera köp!
A200 är ingen digitalsystemkamera och man kan inte filma med en sån eftersom den är uppbyggd som en vanlig systemkamera!

Kamera köp!
Men en "digitalsystemkamera" är en digital systemkamera och går därmed inte filma med.
Du vekar vara ute efter en typ "superzoomkompaktkamera" som Canon Powershot S2 IS eller Panasonic DMC-FZ30. Båda har fått fina recensioner och jag skulle gärna vilja ha någon av dem men har precis köpt nya skidor så det får vänta ett tag.

Ojdå. Två andra hann visst svara medans jag skrev...

Kamera köp!
Annars går det att få tag på begagnade 300d eller kanske nån d50 för vettigt pris, fast eftersom du verkar ha en konstig uppfattning om vad en systemkamera är kanske det itne är vad du är ute efter egentligen.

Kamera köp!
Just ja, A200an ja... har aldrig provat den men däremot föregångaren A1. Ganska schysst kamera med både bra vidvinkel och hyffsat tele. Den lider av extrem seghet och massa brus, dessutom suger sökaren. Allt detta har väl blivit förbättrat till A200, men jag är mkt tveksam till att den faktist har blivt bra på någon av punkterna.

Kamera köp!
Joo, jag är med på att A200:an inte är någon systemdigital. Är riktigt sugen på en 350d. är inte så mycket dyrare om man köper den beggad än vad de kostar att köpa en a200 med minnaskort å så.
Någon som har en kamera till salu förresten? systemdigital..

Kamera köp!
JackSki du ska nog veta vad det är du vill ha innan du kastar dina pengar i sjön. Det finns inte och har aldrig funnits något som heter systemdigital. En digital systemkamera fungerar princip som en vanlig systemkamera förutom att själva filmdelen är ersatt med ett bildchip.
Du kan INTE filma med en digital systemkamera. Alltså kan du INTE filma med 350D, D50, D70 osv.
Zoomen beror helt på objektivet. Du kan få motsvarande 20x optisk zoom om du vill det men smakar det så kostar det.
Till dig skulle jag nog rekommendera en Panasonic DMC-FZ30 precis som Santiago tidigare nämnde. Där kan du både zooma massor och filma till ett vettigt pris.
God jaktlycka

Tillbaka
Topp