kamera köp

Officerider

Ny medlem
kamera köp
Hej!
Skall snart bege mig på en resa, och skulle behöva en ny digitalkamera.
(Den gamla gick sönder efter en resa till Riksgränsen.Tappa kameran i snö gick inget bra….)
Så kriterierna är följande:
# Vatten/stöttålig
# Prisklass max 3000kr
# Sån där "man kan fota många foton inom en sekund"funktion
# 5-6 megapixlar

Skulle vara tacksam för svar.
Ha det bra
/madskii

kamera köp
300 får du inte så mkt för men om du lägger på ca en tusing så finns det 2 ganska bra modeller. tyvärr vet jag inte vad dom hetermen kolla på priserunner.se

kamera köp
Dina krav är nog lite högt ställda.

Att en kamera ska vara vatten och stöttålig är ett väldigt högt ställt krav. Kameror = elektronik och husen till kompaktkameror är i regel inte särskilt motståndskraftiga mot varken vatten eller slag. Men visst, idag klarar kamerorna av lite regnstänk och snö, men sumpar man den i snön så kan det gå hur som helst. (Använd handledsremmen!)

Sån där "man kan fota många foton inom en sekund"funktion är också få kompaktkameror förunnat. Oftast handlar det om 1-2 bilder per sekund och då missar man mycket. En halvsekund är lång tid när det gäller skidåkning.

5-6 MP är inga problem, de flesta "sjyssta" kompaktkameror ligger däromkring i dag och prisklass 3000kr är nog inte heller något problem att "klara av".

Okej, det var det. Så vilka kameror pratar vi om? Jag skulle titta på dessa samt dess släktingar, utifrån givna kriterier alltså. Alla dessa kameror har sina för- och nackdelar men utifrån dina krav så är de likvärdiga. Jag har med flit valt olika tillverkare för att du inte ska "snöa in" på en eller två specifika.

Canon Powershot A630
Fujifilm FinePix E900
Olympus Stylus 750
Pentax Optio E2
Sony DSC-W100

Kolla lite recensioner om dessa, t ex http://www.dpreview.com eller Googla lite. Återkom om du har frågor eller vill ha mer hjälp att avgränsa sökområdet. Intressanta egenskaper är ISO-tal och brus på olika nivåer, om kameran kan spara i RAW-format, bländar- respektive slutarförval, batteritid och så vidare. Om dessa termer inte säger dig något tycker jag inte att du ska välja kamera efter dessa heller.

//Dr. Snow

Senast ändrad:
kamera köp
Rydellen sa:
Den största skillnaden vad jag förstått på "medelklass" kameran är bildprocessorn. Optiken är ganska ok i de flesta.
Emil
Det är jag beredd att hålla med om. Tyvärr är det svårt att lista ut vad det sitter för bildprocessor i kamerorna. Det anges sällan, men ibland är det samma i flera olika kameror vad jag vet.

kamera köp
Några förslag (vet ej pris) som kanske ligger i klass med vad du vill ha. Precis som det skrevs ovan så kan man inte få alla de funktioner du vill ha för det priset.

Olympus µ 720 SW
µ 720SW är en elegant men samtidigt robust kamera som både är vattentät och stöttålig. Den klarar av vardagliga små olyckor, och tar samtidigt perfekta bilder med sina 7.1 miljoner pixlar, 3x optiska zoom och 6.4 cm LCD.
(De flesta i Olympus µ serie är väderskyddade, så de går bra att tappa i snön)

Pentax Optio W20, Vattentät och robust kamera för äventyrare.
7,0 megapixels
3X optisk zoom
Vattentät (JIS 8), robust design
Video 640x480 pixel med skakreducering
2.5 tum stor LCD skärm
Ny porträttautomatik
3 bilder per sekund
PictBridge
Denna är alltså vattentät enligt klassen JIS 8, vilkent betyder att du kan ha den på 1,5m djup i 30 min, så den tål verkligen snö =)
Alternativ kan vara Pentax W10

kamera köp
Hehe 3000 kr får du inte en bra kamera för...inte ens en dålig. Du måste lägga minst 12000 för att få en snabb kamera med bra optik. Det är helt klart optiken det hänger på. lägg mer pengar på bra optik. Välj ett kamera märke som du gillar för när du börjat samla optik är det svårt och dyrt att byta märke.
Det räcker med t ex en Canon 10d i början med en skön vidvinkel. typ ett fast 20mm för den är inte så dyrt och ger en skarpare bild än en zoom.(blir dock ingen enorm vidvinkel)
Sök på blocket.se eller fotosidan. Canon 10d och EF 20mm ett 85mm f/1,8 kan vara kul om du vill ha lite inzoomat.

Ha de gött

kamera köp
Thixi-nixi sa:
Hehe 3000 kr får du inte en bra kamera för...inte ens en dålig. Du måste lägga minst 12000 för att få en snabb kamera med bra optik. Det är helt klart optiken det hänger på. lägg mer pengar på bra optik. Välj ett kamera märke som du gillar för när du börjat samla optik är det svårt och dyrt att byta märke.
Det räcker med t ex en Canon 10d i början med en skön vidvinkel. typ ett fast 20mm för den är inte så dyrt och ger en skarpare bild än en zoom.(blir dock ingen enorm vidvinkel)
Sök på blocket.se eller fotosidan. Canon 10d och EF 20mm ett 85mm f/1,8 kan vara kul om du vill ha lite inzoomat.

Ha de gött
Ursäkta mig, men inlägget låter lite...nybörjaraktigt och prylfixerat.
Om du inte har listat ut det än så är han inte intresserad av systemkameror och med "bra kamera" avses inte systemkameror... Då är det rätt onödigt att föreslå semiproffskameror tycker jag. Så för att inte spåra iväg och fel håll så glömmer vi dessa för den här gången. För övrigt behöver du inte en 10d för att ta bra bilder, men det är som sagt ämne för en annan tråd.

Senast ändrad:
kamera köp
jag skulle lagt mina slantar på en ixus 60 och köpt ett snabbt minnes kort.

den är ju inte vattenavvisande eller stöttålig men fixar du ett bra fodral till den och skippar att lägga den i snön så funkar den!

kamera köp
Om du vill ha verkligt stöttåligt och vattensäkert så kan du ju alltid köpa till ett undervattenshus till kameran senare. Kolla på dykshoppar dom brukar ha såväl dyra som billiga hus till det.

Ixus kamerorna gillar jag ur storlek och robusthet, har en 700 som jag använder som kompaktkamera. Den är och kommer ju aldrig bli lika snabb som ett systemhus, men otroligt bekväm att ha med när man inte vill släpa stora väskan... :-)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp