kamera val!

• Trådstartare Trådstartare VEhrling
  • Start datum Start datum
V

VEhrling

Guest
kamera val!
tja alla!

har ett litet problem som ni kanske kan hjälpa mig med!! Fick en camera i konfa pressent! en olympus 770 sw.. ska jag behålla den eller ska jag lämna tillbaka den å köpa en systemkamera?? vad tycker du?? e det jobbigt att släpa runt på en sysyem kamera i backen??

hjälpmig någon!!
//victor

kamera val!
Bättre med systemkamera, du kan göra så mycket mer. Nej det är inte jobbigt att åka runt med en systemkamera... Iallafall inte om du kameraväska

kamera val!
beror ju på om du är nybörjare eller lite mera erfaren...
jag gjorde så att jag gled runt med min olympus u700 i cirka 5-6 månader sedan köpte jag en canon eos 350D. det beror också på om du känner dig mogen för att gå över till systemkamera och att du vet att du kommer använda den. jag tycker det är värt att ta med kameran i backen, visst det är ju lite jobbigare men man kan väl bestämma att man tar med kameran en solig dag under resan och fotar under hela dagen och sedan åka skidor under resterande dagar.

kamera val!
770sw är sweet för den går inte sönder...

MEN du kan inte få feta bilder med en kamera med 3*zoom...

Finns ju hybrider, dvs kompaktkameror med en J'vla zoom, 10 gånger minst. Orkar dock inte leta upp en på nätet men leta själv :) Skulle tagit en sådan isället för en systemkamer pga en systemkamera tar du inte upp å ner på 2 sek med ett tele objektiv på..

kamera val!
Som du förstår så beror det på vad du vill plåta och hur mkt du kommer att plåta. Sj fotar jag med en 350D, men skulle gärna haft en 770 sw som backup dom där puder dagarna då man vill ta lite kort men inte vara fotograf.
Dessutom så är det "zoomen" aka brännvidden bra och täcker upp för det mesta. 38-114mm bör räcka för det mesta. Mer brännvid skulle lätt leda till oskärpa då det kan bli lite klurigt att hålla still den lilla kameran om inte tillräckligt med ljus finns.
Tycker du ska ha kvar kameran om du bara vill ta lite bilder i backen och ändå få ut bra bilder!
Vill du utveckla dina kunskaper och få mer kontroll över kameran så är ett system att föredra.

kamera val!
Har inte sett någon som säljer en val med inbyggd kamera än så länge. Tycker att Canon har mycket prisvärda kameraval dock.

kamera val!
Canon Eos 40 och 50 har väderskydd.. Men de är inte i närheten av att vara lika tåliga som en mju 770.. de tar bra bilder.. Ska du byta till en system så tänk på att den är långt från lika smidig, och för att det ska vara idé att byta bör du vara intresserad av att pilla med manuella slutartider och bländaröppningar.. Som PNyberg skrev, jag hade gärna också haft en liten kamera att ta bilder med.. Min EOS 40D är stor och väger nästan två kilo.. Ska jag ha med mig extra objektiv och stativ och skit så är det dryga fyra kilo att släpa på..

Vill du göra manuella inställningar och kunna byta objektiv, byt till en systemkamera, annars behåll den du har fått!!

Lycka till!

kamera val!
SebastianD sa:
Canon Eos 40 och 50 har väderskydd..
Nu har du fel för andra gången.

Canon 40d/50d har inte väderskydd om du inte räknar med batteriluckan och minneskortluckan.

Pentax K200D/K20D, Nikon D200, D300 är de enda billiga APS-C kamerorna som har väderskydd.
Väderskydd med ett objektiv utan väderskydd är ändås inte skyddande.

Kan säga att dra med sig en systemkamera i backen och hela jibbdagen är över för dig om du inte kan lämna kameran på ett "säkert" ställe.

Spara din kompaktkamera om du inte tänker verkligen satsa på fotografering vilken är en dyyyyr hobby.

kamera val!
Det är helt klart mycket jobbigare att släpa runt på en rygga full med hus och optik, jag råder dig till att lägga lite mer pengar på en liten händig kamera från typ Snoy eller Canon som båda funkar bra med snöbilder, alltså det blir inte blått utan vitt blir vitt. Se till att ha gott om optisk zoom. En del kameror har till och med idag stabilisator inbyggt. Go for it.

Om, när du tröttnar på att inte kunna zooma 50 m bort är det dags för en systemkamera, råder dig då att kolla Nikon då de har lättaare kameror än Canon. Lättare optik och bättre blixtar till sportbilder...

Skit i vilka modeller du skaffar dig, det är försäkringen du måste få att funka, för skiten går sönder, jag kört allt från lilla billiga till phase one/hasselblad, inget håller för alltid. Speciellt inte när du ger allt i backen.

Tjing
M

kamera val!
Jag fick precis en Canon EOS 400D, den fungerar utmärkt och är inte alls jobbig att släpa runt på. Men man kan ju iförsäg inte lägga den i en ryggsäck i en värmestuga och den går inte ner i fickan så man får väll ta någon dag fota och någon dag åka :)

kamera val!
Har ni en aning om hur korkat de låter att säga " man kan inte få feta bilder med en kamera som har 3x zoom" ????

Nejdu behåll kameran :)

kamera val!
Skaffa en systemis om du har ork och vill lära dig. Om du inte orkar ändra inställningar och allt i backen så är ju en kompaktkamera lika bra som en systemis om du ändå bara ska ta foton med "auto-mode". Själv tycker jag att det är roligare med systemis, fler valmöjligheter och man lär sig alltid nya saker.
PS. det behövs ingen svindyr kamera för att få bra bilder.DS

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp