Kameralinser, köpråd

Jonathan-H

Ny medlem
Kameralinser, köpråd
Ska till hong kong om några veckor och funderar på att köpa någon rolig lins till min canon 40d. Undrade om någon har tips på intressanta linser, har bara 17-85 för tillfället.

Kameralinser, köpråd
Hej, vad vill du fota och vilken budget har du?

Kanske ett Canon 10-22 så har du en fin vidvinkel?
Canon 50/1.4 så har du ett schysst porträttobjektiv, 70-200/4 IS eller 200/2.8L II för tele. Sigma 30/1.4 (anpassat för canon) så har du en bra normal för ett vettigt pris.

Canons lite dyrare objektiv (L-serie) är nästan läbbigt dyra, men tappar inte speciellt mycket i värde efter första droppet från nytt till begagnat så om du köper ett begagnat 200/2.8L i Hongkong går det säkert att sälja hemma i svedala utan någon förlust. Ett annat objektiv som är grymt prisvärt i Canonväg är fasta 50/1.8 som är väldigt skarpt för en billig penning och har mkt bra andrahandsvärde, då har du ett bra porträttobjektiv som går rätt bra i dåliga ljusförhållanden.

En annan tumregel är att objektiv med fast brännvidd är lättare att få skarpa till ett aningens billigare pris, men kräver mer av fotografen eftersom att man kan vara tvungen att springa runt för att få rätt utsnitt på bilden.

ha de
/Andreas

Kameralinser, köpråd
där kan du få ett 50/1.8 för 400 spen åsså köper du bara till en adapter för 250, det ända du förlorar är autofokusen, men vem behöver det?:D

Kameralinser, köpråd
70-200 f4L IS eller ett fast 300 f4L IS om du vill ha ett riktigt bra prisvärt tele.
135 f2.0L eller 85 f1.2L II om du vill ha en superskarp glugg med riktigt kort skärpedjup. Sann fotoglädje!
Samtliga objektiven ovan är extremt lätt att sälja beg. i sverige om du skulle ångra dig.

Kameralinser, köpråd
Hi-jackar tråden med en annan fråga!

Eftersom jag inte har fullstor (24*36?) sensor på min 450D blir brännvidden på objektiven inte det som står på objektiven utan 1,6x dessa tal? Innebär detta att objektivet 17-85 EF-S för MIN del kommer att bete sig som ett 27-136mm objektiv?

Tacksam för informativa svar!

Kameralinser, köpråd
OskarHolmblad sa:
Hi-jackar tråden med en annan fråga!

Eftersom jag inte har fullstor (24*36?) sensor på min 450D blir brännvidden på objektiven inte det som står på objektiven utan 1,6x dessa tal? Innebär detta att objektivet 17-85 EF-S för MIN del kommer att bete sig som ett 27-136mm objektiv?

Tacksam för informativa svar!
Det stämmer helt. Du har förståt det rätt. Så det är bara att ta bränvidden *1.6 så får du det rätta!
Det är därför fisheye- och vidvinkelbilder kan bli fetare med fulformat för då blir ett 10mm, 10mm.

Kameralinser, köpråd
Arrrgh. Varför visste man inte detta innan. Men detta innebär då alltså att det kittade objektivet,
18 - 55 egentligen är 29 - 88?

Eller kan man inte tänka så?

Kameralinser, köpråd
OskarHolmblad sa:
Arrrgh. Varför visste man inte detta innan. Men detta innebär då alltså att det kittade objektivet,
18 - 55 egentligen är 29 - 88?

Eller kan man inte tänka så?
Det är precis så man ska tänka Oskar din dumme dansk! :P

Kameralinser, köpråd
Ja låt dig inte luras. Canons 15mm fisheye på en icke-fullformatare är ingen succé direkt. Då kör man hellre på 10-22:an vilket är ett rätt välbyggt optik som jag dock lyckats knäcka vid fokusringen.

Precis som någon sa 50mm f1.8. Men rätt menlöst att köpa om man har någon rabatt. Bättre och satsa stort :P

Kameralinser, köpråd
Om man bara vill ha ett objektiv med sig, ett allround som ska ha skaplig vidvinkel och samtidigt inte alltför dålig zoom, är 28 - 135 något att satsa på då? :)

Andra förslag...?

/Oskar.

Kameralinser, köpråd
70mm tele är lite för litet för min del, i alla fall för det jag har tänkt att jag ska fotografera. Annars var det inte dåligt alls, bra fiskat Robsa!

Kameralinser, köpråd
själv använder jag EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM, det är det bästa jag använt! brännvidden täcker allt jag vill och behöver fota, ett sjukt bra objektiv om man ska fota i backen ;) det kostar runt 5000-6000:- , men en kopia lär gå loss på ett avsevärt mycket billigare pris..

dock så vet jag ej hur vidare bra IS och USM ett kopiaobjektiv har :S
jag har ett EF 80-200 som är en kopia av canon, som jag fick tag på för 800kr :P
det funkar verkligen att fota med men man känner av att det är en kopia...

Kameralinser, köpråd
Hej Oskar,

Om du vill ha hyfsad vidvinkel är nog 28-135 inget fantastiskt alternativ eftersom att du kör på en kamera med 1,6X crop sensor - blir inte någon fantastisk vidvinkel då. Det finns ett EF-S objektiv som jag skulle kunna tipsa om, även om jag inte har testat det själv: Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS - det är nog inte världens skarpaste objektiv, men enligt ryktet så är det det skarpaste superzoom-objektivet du kan få under 20000...

Men vill du bara köra ett objektiv? Det är väldigt svårt att bygga riktigt skarpa zoom-objektiv och om du istället har ett gäng objektiv med fast brännvidd eller iaf. lite snävare zoom-område (17-50 och 70-200)

mvh
Andreas

Tillbaka
Topp