Kameror ?

• Trådstartare Trådstartare chompan
  • Start datum Start datum
C

chompan

Guest
Kameror ?
Hej alla på freeride ;)
nu är det så här att jag ska börja göra mycket skid/snowboard filmer, och undrar vad det är för kameror som funkar bäst ?
jag tänkte mycket på att det ska va bra zoom om man ska filma freeride åkning och så..

/// Victor

Kameror ?
slå till på en sony vx2100. kostar lite men hur ofta köper man en cam liksom. däe har du analog ingång och allt som du behöver

Kameror ?
Köp ingen vx2100. Den har inga xlr ingångar för mickar. Kommer du på att du vill göra en bra intervju så saknar den bra möjligheter för det även om det går. I så fall är en sony pd100 pd150 eller 170 bättre. Som sagt så är väl alla kameror med 3 chip bra (3ccd). Nu för tiden diskuteras ju hd ocj hdv jäkligt mycket. Jag tror det kommer vara framtiden men för att du ska kunna redigera hdv någonlunda smärtfritt behöver du en sjukt kraftig dator. På jobbet har vi en g5:a med 4 proccesorer 3 raida 320 gigs diskar 8 gig ram och decklink hdkort. DÅ kan du köra okomprimerad hd. Men en sån pjäs kostar ju 50 000 så. Oj nu snöar jag in på annat skit här. VIll du ha bra zoom så har canon oftast bättre än sony. Canon kameror brukar ha 20x medan sony har 12. Så en canon xm2 om du bara ska filma åkning (den har inte heller någon xlr ingång) eller en xl 1 eller xl2 (dyrare men med utbytbar glugg.

Kameror ?
Danke Danke för alla svar, men fråga om en kamera SONY DCR-HC20E
är den bra för ski/snowboard film ?
till ooch börja med iallafall

Kameror ?
Det finna inga kameror som är dåliga eller bra för ski/snowboard så. En bra kamera är en bra kamera. Skillnaden kan som sagt vara i zoomen om man tänkt filma mycket friåkning från långt håll, men det räcker nog knappt 20x heller. SONY DCR-HC20E är nog säkert en ok semesterkamera men du kommer aldrig få nån kvalitet att göra en hel film på. Men allt är ju en fråga om pengar och ambition. Jag började med en liknande kamera. Blir man lite mer seriös så vill man snabbt byta upp sig!

Kameror ?
Einar du verkar ha koll!
Om man vill ha en bra 3ccd kamera men inte vill lägga 15k utan snarare runt 8k, har du nån att rekomendera där? Gärna AV-in så man kan ha helmet cam. Eller måste man gå upp i pris för att få AV-in?

Kameror ?
Jag har tyvärr jättedålig koll på billigare kameror, sen jag började jobba heltid med film och tv är det bara proffs och semiproffs kameror som kommer på tapeten. Mitt bästa tips om man vill ha en bra kamera som duger till nästan allt utom reklam och liknande grejjer utan att ruinera sig så är det nog canon xm2. Den har allt man behöver för att filma skidåkning, bröllop, eller vad man nu vill. Den ända minuset är att den saknar riktiga xlr ingångar för ljud. Nu kan man visserligen köpa en xlr addpter till men då tror jag ändå att om du tex tar upp två ljud samtidigt från säg, 2 olika myggor, att dom hamnar på samma spår på bandet. VIlket göra att det inte går att mixa dom olika sen. Men jag vet många som göra gryma tvrep med en xm2:a. En kan du få för 20 000 och neråt beronde på tillbehör och skick. Men det är nog svårt att hitta en riktigt bra kamera under 10 000, hur man än gör. Problemet med små kompakta kameror är ju inte tekinken utan att optiken inte är tillräkligt stor eller påkostad.

Kameror ?
Ja jag har sneglat länge på XM2an, men som sagt den kostar runt 20 000. Det tråkiga är ju att när man listar kameror på pricerunner, så är XM2an den billigaste som har "rätt storlek" de andra billigare har klassiskt kompaktkamera-style.
Får kolla ekonomin och snegla runt lite helt enkelt.

Kameror ?
Ja men du kan nog hitta en beg xm2 billigare med lite tillbehör dessutom, är ju alltid lite sketch att köpa beg prylar, men kolla på kamerans inbyggda timelog hur långt den snurrat och se till at få orginallkvittot och ha en drulleförsäkring så är man rätt safe. Jag köpte en pd 150 en gång för över 30 000 beg. trumman pajja i den och det skulle kosta 10 000 att laga men min försäkring täckte det så det blev bara 1000 i självrisk.

Tillbaka
Topp