Kan Apple Watch störa ut transceiver?

AdamClaeson

Medlem
Tjena!

Inne på att köra en Apple Watch som jag tänkte ha till alla mina vildmarksäventyr såsom cykling, paddling, vandring och självklart skidåkning. Men slogs av tanken om Apple Watch kan störa ut transceivern? Man skall ju inte ha sin mobil nära transcivern och Apple Watch 4 borde med sin ringfunktion mm gå under samma regler. Eller?

/Adam

Kan tyvärr inte svara på om den stör transcivern men har du inte funderat på typ en Garmin Fenix istället? Låter mer passande o slittåligt för ”friluftsäventyr”.

xQubeZ sa:
Kan tyvärr inte svara på om den stör transcivern men har du inte funderat på typ en Garmin Fenix istället? Låter mer passande o slittåligt för ”friluftsäventyr”.
Jo, det har jag absolut. Gillar Appel Watch mer pga dess design. Även en snygg vardagsklocka. Fenixen är väl iof rätt snygg med, men också väldigt robust. :) Dock har den v'l kankse lite mer intresanta finesser om man bara tittar på att det skall vara en "äventyrsklocka".

Har ett litet Apple-nörd problem med... ;)

AdamClaeson sa:
xQubeZ sa:
Jo, det har jag absolut. Gillar Appel Watch mer pga dess design. Även en snygg vardagsklocka. Fenixen är väl iof rätt snygg med, men också väldigt robust. :) Dock har den v'l kankse lite mer intresanta finesser om man bara tittar på att det skall vara en "äventyrsklocka".

Har ett litet Apple-nörd problem med... ;)
Aha, apple watchen funkar säkert helt okej men man kanske är lite orolig för hållbarheten. Men ska man inte utsätta den för alltför mycket misshandel bör den nog funka. Och som sagt som vardags klocka är den ju snygg!

Wifi och bluetooth har frekvenser på 2.4GHz och uppåt medan lavinsändare är nere på 457KHz så det borde vara lugnt. Men likväl en jäkligt intressant fråga. Någon som har koll på om mobil eller smartklockor kan störa transceivers trots sån stor skillnad i frekvens?

Mobiler kan absolut störa transcievers. Jag har för mig att det rekommenderade avståndet mellan transciever och mobil är 70 cm. Är inte helt säker på avståndet, men något i den stilen. Dessutom ska mobilen stängas av vid sök för att undvika störning.

Senast ändrad:
johngustafsson sa:
https://backcountryaccess.com/electronic-noise-and-what-it-means-for-your-beacon-2/

En riktigt nördig artikel på ämnet. Kort sammanfattning: All elektronik ger ifrån sig signaler som kan störa. Stäng av mobilen när ni ska åka off pist, ha den i ryggan.
Mycket läsvärd artikel även för icke-nördar. Allt med en strömkälla, t.ex. en pannlampa, kan störa. Även metall och magneter kan dämpa de svaga signalerna.

Stäng av mobilen eller så har du på den och minst 20cm från trancivern i sänd läge..

I sökläge 50cm från mobilen eller annan elektronisk grej.

Det var väl vad som kom fram i artikeln.
Problematiskt med smartwatch...

Ja, låter ju som att en smartwatch kan vara ett problem. Har man otur kan man ju fastna med armen mot transcivern...

Smartwatch och offpiståkning får vänta tills tekniken löser frågan.

Tack för alla svaren.

/A

johngustafsson sa:
https://backcountryaccess.com/electronic-noise-and-what-it-means-for-your-beacon-2/

En riktigt nördig artikel på ämnet. Kort sammanfattning: All elektronik ger ifrån sig signaler som kan störa. Stäng av mobilen när ni ska åka off pist, ha den i ryggan.
Hade ingen aning om detta. Bra artikel, ska absolut vara mer noggrann med att ha mobile och liknande i ryggsäcken i framtiden

Tillbaka
Topp