kan en Airtag ersätta lavinsändare..?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Skulle det vara möjligt att ersätta sin klumpiga lavinsändare men en liten Airtag?

Läser om taggen:
"Dessutom kan du, med Iphone 11 och senare, tack vare UWB-stöd få en detaljerad guidning till den exakta positionen. Då visar en pil på skärmen både riktning och distans till din Airtag. Det gör det helt enkelt omöjligt att inte hitta den."

Jag gissar att en lavinsändare kan vara pålitligare, fler funktioner osv. men det kanske vore nåt får dem som inta har lust att lägga 4-5000kr på en sändare som inte används särskilt ofta..?

Visst är transceivers relativt dyra men det är säkerhetsutrustning som måste vara pålitligt. Att det dessutom är en produkt som tillverkas i relativt låg volym gör att det blir dyrt.

Att chansa på något för att spara pengar när det är ens egna eller andras liv det handlar om med motiveringen att det sällan används är haltande.

Testade detta förra säsongen, jag med androidtelefon och en airtag och min partner med en iPhone. När vi åkte på olika håll i systemet så var airtagen kass på att uppdatera min position trots ett välbesökt skidsystem där jag förmodar att andelen iphones bland människorna var hög.

Så airtag och android var inge vidare. Förmodligen skulle det funka bättre om jag hade en iphone.

Sen funderar jag på hur långt en airtag når om du skulle hamna under snö jämfört med en transciever.

Däremot att lägga en airtag i skidväskan eller annat incheckat bagage var kanon!

Läste på nu, Airtag funkar ju på crowdsourcing på andra bluetooth-enheter (folks tfner dvs). Så om man ligger ute under snön borta från pisten blir det nog rätt opraktiskt? Då har du nog mer nytta av en Recco...

Skulle spontant gissa att det blir problematiskt men dämpning/spridning av signalen på de frekvenser AirTag använder. Transor kör på ungefär 1/5 av frekvensen och recco (som måste ha en ganska stor och otymplig sändare bland annat för att trycka ut tillräckligt med signal för att få tillbaka något "märkbart") har även den knappa halva sändarfrekvensen och något lägre mottagarfrekvens.

Problemet är att det är för hög frekvens och då minskar penetration genom material. Ta t ex wifi hemma får man lätt problem med i en lägenhet med många betongväggar. En radiosignal som har betydligt lägre frekvens penetrerar mycket bättre. Så nej det funkar inte tillräckligt bra tyvärr under snö.

Läste på nu, Airtag funkar ju på crowdsourcing på andra bluetooth-enheter (folks tfner dvs). Så om man ligger ute under snön borta från pisten blir det nog rätt opraktiskt? Då har du nog mer nytta av en Recco...
ja, det bygger ju på att ditt sällskap har Iphones och kan söka relativt begränsat område (kanske upp till 20m från din telefon)

Att hitta sin bortsprugna hund i skogen visade sig inte funka - såvida hunden inte träffar en människa med Iphone...

Vad jag har kunnat läsa mig till på en kvart så är det dessutom så att medan taggen är i närheten av ägarens Iphone så är den "tyst" och försöker inte presentera sig för någon annan Iphone. Det är först när den inte längre hör ägarens Iphone som den kommer att börja berätta för andra Iphones att den finns.

ja, det bygger ju på att ditt sällskap har Iphones och kan söka relativt begränsat område (kanske upp till 20m från din telefon)

Att hitta sin bortsprugna hund i skogen visade sig inte funka - såvida hunden inte träffar en människa med Iphone...
Precis, men den har då åkt förbi massa andra under dagen och servern kan tro att den är var som helst på berget.
Inte smartare att bara dela varandras telefoner på Find my direkt, utan Airtag? Vet inte hur nära man kan komma med den funktionen, om det är tillräckligt exakt. Telefoner har ju iaf GPS och mobilnät, enda nackdelen är väl i obyggden där det saknas täckning då.

Ett grundproblem är väl att Airtag och Iphones etc av tekniska skäl (våglängd, antennlängd mm) troligen aldrig kan komma i närheten av den kombinerade funktionalitet för både "bli hittad" och "hitta en kompis" som dagens transceivers har. Men man ska aldrig säga aldrig, det kanske dyker upp..

Tillbaka
Topp