Med 45:or finns det enligt mig ingen som helst anledning att gå under 26. En 26+ bräda kommer inte att kännas för bred.
Tänk på alla tjejer som har fötter runt 36-37. I princip alla tjejbrädor är mellan 23,5 och 24,5 och ett par 37:or är typ 5 cm kortare än ett par 45:or. Egentligen borde tjejbrädor vara runt 22 cm (kanske mindre) i midjan för att passa på samma sätt som en 26-bräda passar till ett par 45:or. Min fru har 36:or och kör 24,2 i midjan och hon har aldrig klagat på att brädan skulle kännas bred och segåkt.
Med stora fötter finns det enligt mig bara fördelar med att köra på en bräda som är tillräckligt bred. Att kompromissa med bredden på brädan och köra maxstance med typ
-15, 18 för att det ska funka är ingen bra lösning.
Självklart kan du komma undan med en lite smalare bräda om du bara hasar runt i parken och ser ut som att du försöker gå ner i spagat. Men om du tycker att det finns ett värde i att då och då utnyttja att din bräda har stålkanter och faktiskt svänga lite på riktigt är det 26+ som gäller. Det ger bättre stabilitet vid landningar, bättre flyt i puder och bättre stabilitet i höga farter.