kan jag bara ha wide, eller?

satanucci

Ny medlem
tjena folket
har 45 i skostorlek / 29 cm och undrar om jag uteslutet måste köra widebrädor eller om det går att köra t ex 25,2-4 med bredaste stancen? tacksam för svar och egna erfarenheter gällande ämnet!

jag har 44,5 och kör på en 25,9 bräda, har bred stance och står duck. funkar finfint, om man inte ska dra extrema carve svängar

Jag har 44 och jag kör på en un..inc 156 24,6 i midja. Dock M bindningar men inget toe drag här inte... Det funkar nog med 25,0 och uppåt. Alla wide bräder är så jäkla wide. En bra bräda för dig är tex ride dh som har ganska bred midja men inte för bred midja.

Med 45:or finns det enligt mig ingen som helst anledning att gå under 26. En 26+ bräda kommer inte att kännas för bred.

Tänk på alla tjejer som har fötter runt 36-37. I princip alla tjejbrädor är mellan 23,5 och 24,5 och ett par 37:or är typ 5 cm kortare än ett par 45:or. Egentligen borde tjejbrädor vara runt 22 cm (kanske mindre) i midjan för att passa på samma sätt som en 26-bräda passar till ett par 45:or. Min fru har 36:or och kör 24,2 i midjan och hon har aldrig klagat på att brädan skulle kännas bred och segåkt.

Med stora fötter finns det enligt mig bara fördelar med att köra på en bräda som är tillräckligt bred. Att kompromissa med bredden på brädan och köra maxstance med typ
-15, 18 för att det ska funka är ingen bra lösning.

Självklart kan du komma undan med en lite smalare bräda om du bara hasar runt i parken och ser ut som att du försöker gå ner i spagat. Men om du tycker att det finns ett värde i att då och då utnyttja att din bräda har stålkanter och faktiskt svänga lite på riktigt är det 26+ som gäller. Det ger bättre stabilitet vid landningar, bättre flyt i puder och bättre stabilitet i höga farter.

jag har storlek 46 och kör på en med midiebredd på 25 och jag har bredast stance. Det funkar fint men jag skulle inte tacka nej om nån erbjöd att byta ut den mot en wide bräda.

Doughboy sa:
satanucci sa:
tack för svaren. undrade mest för det känns så begränsat att endast kolla på wideboards..
På vilket sätt känns det begränsat? Det finns ju hur mycket 26+ brädor som helst.
tycker det är svårt att hitta vissa modeller. sen är det ju oftast en wide på en modell och därmed en viss längd som ofta är ganska lång och jag gillar att köra korta brädor.

Jag har storlek 11 på mina Burton boots och kör en en Evil twin med 260 i midja och en funkink med 252 i midja.... båda funkar perfekt men föredrar nästan 252 i midja... 260 känns liite för mycket ibland... kör +15 -3 i stance... tror inte du behöver mer än 260 iaf... runt 254 blir säkert bra... beror ju lite på vad du kör för något... parkåkare föredrar ju en lite bredare bräda vilket däremot påverkar carving-egenskaperna negativt...
men parkbrädorna runt 155 brukar väl ha en waist på 252 och uppåt... om du sen står på bredaste med lite duckstance lär det knappast bli några problem ;)

Senast ändrad:
Jag har 46i skor och 25cm bräda

har "nomal" brädd på stancen (typ mitten av alternativen) och +15 -15
funkar finfint för mig.. tårna sticker inte ut, och knappt hälen

mkt beror på vad för skor man har, mina förra stack ut på en 26cm bräda..
peace

Tillbaka
Topp