kan jag köra med min cykel i en downhillbana?

sebastard

Ny medlem
tjenare!!!!!!!!

jag her en scott yz 1 som är ombyggd och jag undrar om jag kan köra i en downhillbana med den. om inte undrar jag varför.

Det är väl klart du kan det, beror väl på hur hårt du kör men kan inte tänka mig att den skulle kapsejsa så jäkla enkelt...

är det en snäll downhillbana eller du kör sakta
annars är ju en dubbeldämpad med 2.3 tums däck eller mer att föredra
hojen lär ju knappast gå sönder, däremot du om du kör utan skydd

Jag har en gammal dubbelkonad BOXXER (ny olja) du kan ta för 1000 kr, samt 2 st DH hjul (12 mm) med sprillans MAXXIS och ny XT-krans på bak för löjliga. 1500 kr. Servade hjulen innan vintern och bara kransen, rikining och däck kostade mig 2000 kr. Det sitter f.n. ProMax skivor på hjulen som följer med om vill ha dem.

/Kimmen

ok. men jag bor i strängnäs och det blir lite långt att åka. men om du kan skicka den till mig så är jag intresserad. ps: kan du skicka lite bilder på den??

Senast ändrad:
...bilder på prylarna finns i mitt fotoalbum. Jag kan skicka dem. Annars passerar jag S-holm onsdag 27:e om det är till någon fördel...

Beror väl på banan...

Jag körde ett downhillspår med HT för några veckor sedan och det gick sådär. Rammlade några ggr och fick fega mig ner till största delen. Är ju inte så grym på downhill ännu så kanske om man övar lite.

Dock skulle jag satsa på fs för riktig downhill.

Och skydd damn it!!! Så mycket som möjligt!!!

Jeffa

KimeN hur mycket koster Frakten då??
jag undrar också vad måtten är... så den passar på min.

Senast ändrad:
det är 22 cm kvar (diameter ca 23 mm), hjulen är 26" (2,25"+2,50")...frakten, ingen aning...10 kg för 215 kr hos Posten enligt webben.

du ska inte ha en dubbelkronad gaffel på en yz enligt mej och dom flesta andra. Men det är ibland bättre att börja med en ht, för att sen gå över till fs, då man får en mycket bättre teknik med en ht. men så e de ju så grymt mycket roligare med fs

Overkill är allt jag kan säga...
Har alldeles för mycket erfarenhet av overkill hojjar av märket yz. Speciellt med en gammal boxxer gaffel.
Köp hällre en enkelkronad gaffel med ca 130mm slag.

Annars att köra ht i downhill var inget problem för mig när jag började köra downhill.
Gäller bara att ha lite mer luft i däcken och var förbannat mjuk i kroppen

men de är väll bara att prova men de e ju en klar för del med ttyp ramgaffel något stabila hjul och bra bromsar bak o fram

ok tack för tipset. men kan jag ha en dubbelkronad boxxer på min scott eller ska jag bara skaffa bättre enkelkronad gafflar?

ok. jag har inte kört downhill förut så jag ska nog testa mig fram då. men jag brukar vara bra på att cykla. vi får väll se då. men jag tycker att det skulle vara kul och ha bra saker istället för t.ex: en yosemite. den skulle inte hålla i en dag om man hoppar med den.

driver207 sa:
ok. jag har inte kört downhill förut så jag ska nog testa mig fram då. men jag brukar vara bra på att cykla. vi får väll se då. men jag tycker att det skulle vara kul och ha bra saker istället för t.ex: en yosemite. den skulle inte hålla i en dag om man hoppar med den.
Det skulle den nog visst göra, mina grannar har en Yosemite köpt på biltema och dom hoppar varje dag med den utan problem. Visst kanske en superduper hoj för 10k eller mer skulle hålla bättre men en Yosemite fungerar nog utmärkt, speciellt om man är 12 år. Dessutom är priset lågt.

Kör hårt!

ok. jag hadde en yosemite badger den höll inte. fälgarna blev snea och gaffen gick av. men han kanche inte kör lika hårt som mig.

Jobbar som snickare. Har skruvat lite biltemaskruv.. man får va man betalar för...

Jag har kört på en Yosemite med en Saab 9000 en gång. Det är faan den sämsta cykeln jag någonsin stött på. Den stod upp mot Saaben hyffsat men när jag sedan skruvade isär cykeln så märkte jag att ALLA komponenter är skit.

Skulle i 10 fall av 10 hellre köpa en beggad cykel av annat märke. Tror knappt man kan hitta en sämre cykel någonstans.

Senast ändrad:
Sluta h8;a på Yosemite nu, bara för att en riktig prispressare som Biltema lyckats kränga en så fin hoj betyder det inte att det är dåliga grejor.

Jag kan, med stor säkerhet säga att 99% av Sveriges downhillåkare skulle klara sig gott och väl med en Yosemite. Och som du säger Jeffa, du körde på den med en BIL och ändå höll den!!!

Man får vad man betalar för -när man köper något dyrt och känt.
När man köper en Yosemite -får man mycket för pengarna!

Felix!

Du kan inte vara allvarlig??? tror du på fullaste allvar att den håller för 99% av sveriges åkare!?!?!

felix sa:
Sluta h8;a på Yosemite nu, bara för att en riktig prispressare som Biltema lyckats kränga en så fin hoj betyder det inte att det är dåliga grejor.

Jag kan, med stor säkerhet säga att 99% av Sveriges downhillåkare skulle klara sig gott och väl med en Yosemite. Och som du säger Jeffa, du körde på den med en BIL och ändå höll den!!!

Man får vad man betalar för -när man köper något dyrt och känt.
När man köper en Yosemite -får man mycket för pengarna!
asså du kan ju fortsäta drömma om din yoshmite. men så stor prisskillnad kan det ändå inte vara.
Det du säger är att biltemas cykel för 1500kr är lika bra som en proffs DH cykel för 60 000?

I runda slängor, Ja!

Allt det här med handtillverkade dämpare, carbonsadlar, speciell slaglängd i gaffeln, ramstyvhet, shimanokomponenter m,m är till stor del bullshit och bara lurendrejeri företag pumpat i er. En Yosemite innehåller praktiskt taget samma kompononter som en proffs-DH, bara att dom inte sysslat med samma marknadsföring och kanske haft en annan målgrupp.

Det enda negativa jag hittar om Yosemite är dåligt ihopsatta saker. V-bromsen, styret eller något sådant kan vara lite dåligt fastsatt men det är ju inte Yosemites fel utan snarare dom som skruvat ihop raketen. Dessutom, kommer alltid Yosemite med fabriksinställda växlar för att minimera krångel!

Lite som med märkeskläder, för att dra en enkel parallell. Enligt tester är Pearsons jeans från Coop hållbarare än t,ex Acne. Enda skillnaden är att Acne sattit ett sjuhelvetes pris på sina och säljer dom på lite "lyxigare" affärer än ett matvaruhus. Same shit, same deal but so different in your eyes.

Jag menar, kan någon av er som påstår att Yosemite är dåligt plocka fram bevis för det?
Kan ni inte det, kan ni inte heller påstå att Yosemite skulle vara sämre än en dyr DH.

Felix.

Har du verkligen koll på vad du snackar om nu? Du verkar vara ute på lite djupt vatten. 99% av alla Sveriges åkare, vad grundar du det på?

//P

Senast ändrad:
Vikt, aggresivitet, vägval och fakta.
Kan du sätta emot?

pritect sa:
Visa mig den yosemite hoj som skulle hålla för en dag i åre.
0589701870.jpg

Kanske ingen skönhet, men finns snyggare modeller!
Men ni ser, bra ramförstärkningar, heldämpad, dubbelbottnade fälgar m,m.

Hittade några till, kanske för Downhill?
2461943115.jpg

Den har även förlängd sadel som ni ser, ifall man hamnar i såna här lägen som många dh-åkare verkar göra http://www.sprocketsbikes.com/Images/WeRide/JohnSesFly1.jpg så kommer du på tailwhipen istället för att få bakhjulet intryckt där bak.

Eller en Mountainbike, om man vill både cykla upp och ner för skutan? (Skivbromsar)
2108905990.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp