kan jag köra med min cykel i en downhillbana?

"här är en bild på cykeln jag använde, ps. inte min"???
Krävs nog en aning konkretare bevis än så innan du övertygar mig att Yosemite inte håller.
Dessutom såg ju cykeln på bilden ut att vara i prima skick, vad skulle ha gått sönder?

Ja Felix, dom där cyklarna ser ju jättebra ut! Skulle gå sönder efter ett åk i ett downhillspår.

Ni har ju inge underlag för det ni säger...

Jämför du hur cyklarna på bilderna ser ut och dom som butikerna i Åre hyr ut, så ser dom väldigt klena ut. Inte säkert dom går sönder efter åk, men jag skulle inte hoppas på för mycket. DH leder kräver nog sin cykel. Tror det finns en anledning till varför hojjarna kostar som dom gör.

felix sa:
Ni har ju inge underlag för det ni säger...
Var det verkligen rätt person som skrev det där?

Jag skulle vilja se hur dom där v-bromsarna mår efter ett åk på ca 600 fallhöjd och lite lera. Det var ett par år sedan jag använde v-broms. Men du felix verkar ha koll på det mesta, har du testat köra DH med dom?

//p

Eller.. Såg visst inte den gråa texten under det du skrivit utan mina läsglasögon. Du e en riktig lustigkurre du..

Senast ändrad:
Dom mår nog alldeles prima ska du se, är du rädd för lite v-bromsar kan du ju komplettera med skivor. Och visst kan dom se lite klena ut som Johan sa, men vem vill åka omkring på ett lokomotiv för 40k när Yosemiten håller lika bra?

Nej, jag har inte testat köra dh med dom. Om spiken ska slås, har jag aldrig testat förutom i affären men då satt dom fast med vajrar så kunde bara prova några meter -men det räckte för att övertyga mig!

edit: jaha, du såg den lilla texten nu.. puh, tur det för började nästan bli halshuggen =)

Senast redigerad av en moderator:
felix: Tvivlar starkt på att de där cyklarna håller i Åre för hårdkörning. Klart de håller om du fiser ner som agda 80 bast nerför skutan, men ska du hålla ett tempo behöver du nog en lite bättre cykel än så för att hålla. Sen ser man ju ergonomin på yosemitecyklarna. Man skulle ju ramla av cykeln för att den är så äcklig att sitta på.

Aha, såg den där gråa texten jag med nu. Hoppas du varit ironisk i denna tråden, annars är det ju synd om dig:P

Senast ändrad:
nu får det vara nog. jag skapade den här tråden för att veta vad som behöver bytas på min cykel. inte för at höra vad en skrothög som yosemite kan och inte kan. så om ni ska tjattra så STICK HÄRIFRÅN!

Senast ändrad:
Jag tycker att du kan börja köra med den som den är nu! Tids nog märker du vad som funkar och vad du behöver uppgradera. Om du inte kört så mycket DH innan är det bara bra för tekniken att börja på en hardtail. Sen kommer det alltid finnas folk som klankar ner på delar, men det spelar ingen roll hur mycket du lägger ner på den, de kommer alltid att finnas... Huvudsaken är att du har kul, inte vad det står på ramen/gaffeln/osv....

Den ser inte så överdrivet krallig ut denna cykel. Jag är en riktig all mountainsnubbe som gillar lätta prylar. Denna cykel ser inte bara lätt ut. Den ser helt kass ut. Usel. Spräng den. Förinta den. Ta den från jordens yta. Låt utomjordningar åka den. Då dör dom och vi behöver inte längre oroa oss för hotet från världsrymden. Ärligt: detta är ingen downhillhoj. Nej nej nej nej.

Nej, han måste mena YZ1;an..? eller? :O

driver207 sa:
felix. du kan dra åt hellvette
He he.

Självklart kan du köra DH med din YZ1:a . Det kanske blir lite skakigt men det e bra träning. Minna polare här i schweiz kör på intense och GT å andrar 40k-60k hojar men jag brukar kunna hänga av dom med min Avanti Hot Dog ( den e nog rätt lik din hoj).
Det som avgör mest e snubben som håller i styret.

Och om något på hojen skulle paja så e det bara att köpa nytt. Det e ballt med nya prylar.

//P

felix sa:
I runda slängor, Ja!

Allt det här med handtillverkade dämpare, carbonsadlar, speciell slaglängd i gaffeln, ramstyvhet, shimanokomponenter m,m är till stor del bullshit och bara lurendrejeri företag pumpat i er. En Yosemite innehåller praktiskt taget samma kompononter som en proffs-DH, bara att dom inte sysslat med samma marknadsföring och kanske haft en annan målgrupp.

Det enda negativa jag hittar om Yosemite är dåligt ihopsatta saker. V-bromsen, styret eller något sådant kan vara lite dåligt fastsatt men det är ju inte Yosemites fel utan snarare dom som skruvat ihop raketen. Dessutom, kommer alltid Yosemite med fabriksinställda växlar för att minimera krångel!

Lite som med märkeskläder, för att dra en enkel parallell. Enligt tester är Pearsons jeans från Coop hållbarare än t,ex Acne. Enda skillnaden är att Acne sattit ett sjuhelvetes pris på sina och säljer dom på lite "lyxigare" affärer än ett matvaruhus. Same shit, same deal but so different in your eyes.

Jag menar, kan någon av er som påstår att Yosemite är dåligt plocka fram bevis för det?
Kan ni inte det, kan ni inte heller påstå att Yosemite skulle vara sämre än en dyr DH.
Jag trodde inte att något så dumt kunde komma från en människa som åtminstone verkar vettig. Men skenet bedrar uppenbarligen.

jag kan visa lite bilder på min yosemite. jag tog dom förra året. ska bara hitta dom

Senast ändrad:
kan inte hitta dom men jag kan nog bevisa att den inte håller. men då får du fixa fram en yosemite till mig.

Senast ändrad:
Fick en Cyclepro downhill cykel för några år sedan, den klassades som en downhill cykel.
Priset på hojen var runt 8-10 tusen då.
Den höll inte för nått.

Hojen är inte lyxlirar hoj, utan det var en vanlig så kallad downhill hoj.

Jag har svårt att tro att en yosemite funkar i backar som i Åre.

Har även haft två Biltema cruiser hojar båda har gått sönder vid pedalerna.

Överlag så har Biltema shysst hojar till vanligt bruk. Dam som herr cyklar.

/daniel

tjenare! jag undrar nu om någon har en dh ram bytes mot min scott ram? jag skulle behöva det innan den 29/6.

Senast ändrad:
KimeN sa:
det är 22 cm kvar (diameter ca 23 mm), hjulen är 26" (2,25"+2,50")...frakten, ingen aning...10 kg för 215 kr hos Posten enligt webben.
när vi skickar cyklar på posten där jag jobbar så kostar det ca: 300kr. det beror på hur du packar den också. det är bra om du kan få en ritkigt cykelkartong frånn en cykelaffär. paketet blir lätt skrymmande annars. då blir det dyrare.

jag körde med min Kona YeeHaa och de är en "långfärds hojj" haha, de gick bra tills alla dreven fram gick sönder men :p

Tillbaka
Topp