Kan man använda en alpinsnowboard som monoski?

Anzom

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, kan man använda en alpinsnowboard som monoski genom att vända på bindningarna och sätta dem längs med monoskin?

Monoskis finns med timglass skärning nu för tiden.

Och Alpina Snowboards har självklart skärning. Absolut inte raka....

Och sätta alpinbindingarna som sitter på brädan är nog sjukt svårt. Men däremot kan du eventuellt montera på slalombindningar.

Fast en snowboard och en monoski är väl totalt olika i flex, skärning mm.

Tror inte att en snowboard skulle fungera speciellt bra som monoski. Köp en begagnad istället.

Nej det går inte. Bindningarna sitter i fel position och sedan så kan du inte heller borra nya bindningshål heller för skidbindningar. Som jeffa sade, de är konstruerade på annat sätt och har annorlunda flex.

SverigeTomten sa:
Nej det går inte. Bindningarna sitter i fel position och sedan så kan du inte heller borra nya bindningshål heller för skidbindningar. Som jeffa sade, de är konstruerade på annat sätt och har annorlunda flex.
Det är inga problem att borra hål för andra bindningar. De gjorde de i Schmedjan i Gränsen för många år sedan och körde med alpinbindningar som Monoski.

Och det funkade men inte perfekt men det funkade..

Men för skoj? Ja då kan man göra det om man vill offra två bindningar på det.

Senast ändrad:
jeffa sa:
Fast en snowboard och en monoski är väl totalt olika i flex, skärning mm.

Tror inte att en snowboard skulle fungera speciellt bra som monoski. Köp en begagnad istället.
Jag vill säga att det är mycket bättre upplevelse att åka på en omgjord snowboard än på en gammal rak monoski.
Och vad jag har sett så är begagnatmarknaden knappt befintlig för monoskis gjorda på 2000-talet. De begagnade man väl ser brukar ha sånna priser att det lika bra att köpa nytt.

Hur skillnaden mellan snowboard och monoski är i flex har jag inte så stor koll på.. men faktum är att märket fatmonoboard hade en grym monoski som hette "race spirit" som egentligen bara var en snowboard de gjort om till monoski.
Coda boards har även så att man kan få förgjorda hål för mono och snowboard så att man kan switcha bindnigarna mellan mono och snowboard när man känner för det.

Det man bör tänka på när man monterar bindningar för monoski är att det är mycket större krafter på dessa bindningar än på skidor.. speciellt om man inte har en bra åkteknik. Dvs det är ganska vanligt att bindningarna slits loss från brädan. Så fuska inte med monteringen!

Hittade en bild i mitt arkiv på en seriös montering av monobindningar på en snowboard.
IMG_5532.JPG

Å faan...

Känns som att det skulle bli helt fel. Dels p.g.a de saker som redan nämts men även eftersom en snowboard är byggd för att åkas på sida medans en monoski åks med kroppen rakt i fallinjen om ni fattar vad jag menar.

Glöm inte att posta bilder på bygget om det blir något...

Men om du har råd och är villig att prova lite gammal hederlig "trial & error" så kanske du lyckas. Men räkna med att utrustningen kan förstöras.

Men tag hjälp och fråga yrkesmänniskor innan du skall montera bindningar och annat som har med säkerhet att göra och gå stegvis fram med enklare tester först.

Vad fasen är det här för pensionärs forum!?
"finns inga hål" eller "..annat som har med säkerhet att göra.."
Om någon frågar ifall det går att montera på nya bindningar på ett par skidor, vad händer då? Jo: 239 personer förklarar med både bilder, länkar och text hur man går tillväga. Men gäller det något så hemligt/farligt/okänt/vad det nu verkar vara som en monoski är det plötsligt omöjligt att montera nya bindningar? Seriöst!
Eller är en snowboard så annorlunda uppbyggd (jämfört med en skida) att det inte skulle går att borra och sedan skruva i den? (Jag kan noll om snowboards men har svårt att tänka mig detta) Hur fick man isf fast de skruvar som sitter i den från början?

Klart som sketans det måste gå! Allt för att kunna åka på en skida åt rätt håll!

Kanske är inte flexet eller skärningen heller är så smart för ändamålet, men allt måste väl vara bättre än att åka på snedden? :P

Sååå, montera på bara! Jag kan tänka mig att det blir lite svårt med var du ska montera, finns knappast några markeringar, men sådant lär det ju finnas någon annan här som kan tala om.

Mina tips till monteringen:
- Tänk på att vissa pjäxor är ganska "breda på insidan", så bindningarna kan inte monteras för tätt. Detta får du nog vara lite uppfinningsrik för att mäta är jag rädd..
- Se till att montera bindningarna exakt lika långt fram! Jag misslyckades med ½cm på min, det gjorde att hela brädan ständigt smög sig åt ena hållet när jag gled utan skär.. (bara knappt märkbart, men ändå)
- Som tidigare sagt, väldigt noggrant med borr och skruv, alternativt montera en metallplatta först och sedan bindningarna på den.. (en större platta ger mindre krafter..) Annars riskerar du att rycka ur bindningarna. (Jag ser inte varför detta skulle vara ett större problem än på en "äkta" mono?)

Totemann sa:
Vad fasen är det här för pensionärs forum!?
"finns inga hål" eller "..annat som har med säkerhet att göra.."
Om någon frågar ifall det går att montera på nya bindningar på ett par skidor, vad händer då? Jo: 239 personer förklarar med både bilder, länkar och text hur man går tillväga. Men gäller det något så hemligt/farligt/okänt/vad det nu verkar vara som en monoski är det plötsligt omöjligt att montera nya bindningar? Seriöst!
Eller är en snowboard så annorlunda uppbyggd (jämfört med en skida) att det inte skulle går att borra och sedan skruva i den? (Jag kan noll om snowboards men har svårt att tänka mig detta) Hur fick man isf fast de skruvar som sitter i den från början?

Klart som sketans det måste gå! Allt för att kunna åka på en skida åt rätt håll!

Kanske är inte flexet eller skärningen heller är så smart för ändamålet, men allt måste väl vara bättre än att åka på snedden? :P

Sååå, montera på bara! Jag kan tänka mig att det blir lite svårt med var du ska montera, finns knappast några markeringar, men sådant lär det ju finnas någon annan här som kan tala om.

Mina tips till monteringen:
- Tänk på att vissa pjäxor är ganska "breda på insidan", så bindningarna kan inte monteras för tätt. Detta får du nog vara lite uppfinningsrik för att mäta är jag rädd..
- Se till att montera bindningarna exakt lika långt fram! Jag misslyckades med ½cm på min, det gjorde att hela brädan ständigt smög sig åt ena hållet när jag gled utan skär.. (bara knappt märkbart, men ändå)
- Som tidigare sagt, väldigt noggrant med borr och skruv, alternativt montera en metallplatta först och sedan bindningarna på den.. (en större platta ger mindre krafter..) Annars riskerar du att rycka ur bindningarna. (Jag ser inte varför detta skulle vara ett större problem än på en "äkta" mono?)
Det är väl ingen som säger att det inte går? Jag skrev ju till och med att vi hade gjort det i Gränsen.

Sen om du har gjort det på en snowboard eller sett en snowboard har du kanske sett att det är inserts i den i stället för skruvar? Tror min sista snowboard -92 hade skruvar men efter det tror jag det kom inserts.

Och en snowboard är betydligt tunnare än en skida så det kan bli problemet tyvärr.

Gå in till en bra sporthandlare och be om att få låna deras verkstad och köpa pluggar för skidmontering. Om de är vana med skidor så har de både nylon och mässingsplugg, samt anpassade borrar för pluggarna. Märk nogrannt ut bindningens hålmönster, borra, plugga och montera. Ta med en påse bullar så får du nog låna verkstad och verktyg gratis.

Med tanke på att brädans bredd ger ett högre moment än en skida vid kantning så är mässingsplugg nog att föredra. Finns även inserts för M-skruv att köpa och borra in (läs DPS 112 tråden)

Du var ju snudd på den enda som kom med något positivt! Syftade mer på Sverigetomten, welle och jeffa ;)

Hasse_Lindborg sa:
Det är väl ingen som säger att det inte går? Jag skrev ju till och med att vi hade gjort det i Gränsen.

Sen om du har gjort det på en snowboard eller sett en snowboard har du kanske sett att det är inserts i den i stället för skruvar? Tror min sista snowboard -92 hade skruvar men efter det tror jag det kom inserts.

Och en snowboard är betydligt tunnare än en skida så det kan bli problemet tyvärr.

hej hej

min första bekantskap med monoski var en som jag och en polare byggde själva med racerace plattor och genomgående bult :)

funkade asbra så länge man låg på skär men så fort man åkte på platten ville den bromsa lite pga bulten men sen köpte vi begagnade från frankrike..

Durets monoski som dom kallar för carving fanns också som snowboard innan har en sån hemma ser exakt likadanna ut :)

///marcus

Det fanns ju en tid före inserts på brädor. Var ju inte helt ovanligt att man fick dra träskruv rakt genom och såga av dom på belagssidan....Borde funka bra med en alpinbräda så länge den är bred nog och inte assy. Borde funka hyfsat även med en vanlig freeride-bräda som är lång nog. Lycka till!

Så länge bindningarna får plats i sidled lär det funka!
Formen på en alpinsnowboard ser till och med riktigt rolig ut! Carvig kan man säga! :)

Annars finns det nya Duret-modellerna på realvikingsmonoski.se till shyssta priser!
Där finns även monteringsplattor och monobindingar att köpa! Värt att kolla in!

One-track-mind!

Jag har också byggt en monoski av en av mina gamla snowboards. Det funkar hur bra som helst. Se bara till att ha inserts, som helst går hela vägen igenom, då en snowboard är lite tunnare än skidor och det är betydligt lättare att dra av en bindning om du kör hårt. Provade först med att bara borra och sen i med vanliga skruvar, men efter fem åk och tre hopp rycktes bindningen av när jag landade lite snett i landningen på ett hopp. Provade med vanlig inserts först, men när jag började åka på större hopp lyckades jag rycka av de med. Har satt in nya skruvar med inserts som går helt igenom och det sitter som berget. Att binda ihop knäna är också en fördel då båda bindningarna löser ut samtidigt och då minskar trycket på bindning + skruv. Visst håller en monoski från Duvet mycket bättre och beter sig bättre i backen, men att det inte skulle gå med en egenbyggd är ju löjligt!

Håvard i Narvik kör med en Niedekker, han är lätt en av de råaste monoskidåkare som finns, och han kör på en omgjord alpinbräda.

Problemet är att hitta rätt balanspunkt vid montering av bindningar.

Monterade bindningar på en platta som jag sedan monterade i hålen där snowboardbindningarna satt på en gammal Atlantis jag hade över. Balanspunkten blev fel och jag la den åt sidan. Kanske dags att gå ut i garaget och "gör om gör rätt". Twintip ska det vara

Ja refererar till en alpinbräda och inte en vanlig snowboard.

Annars är det smidigaste att köpa en färdig carving monoski, kör själv på en Duret X-trem carv o det är det råaste jag kört i pist, funkar bäst vid hårt och isigt före.

Tillbaka
Topp