Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men en alpinsnowboard är väl i princip helt rak?welle sa:en klassisk monoski har väl ingen timglasform som en snowboard
Det är inga problem att borra hål för andra bindningar. De gjorde de i Schmedjan i Gränsen för många år sedan och körde med alpinbindningar som Monoski.SverigeTomten sa:Nej det går inte. Bindningarna sitter i fel position och sedan så kan du inte heller borra nya bindningshål heller för skidbindningar. Som jeffa sade, de är konstruerade på annat sätt och har annorlunda flex.
Jag vill säga att det är mycket bättre upplevelse att åka på en omgjord snowboard än på en gammal rak monoski.jeffa sa:Fast en snowboard och en monoski är väl totalt olika i flex, skärning mm.
Tror inte att en snowboard skulle fungera speciellt bra som monoski. Köp en begagnad istället.
Det är väl ingen som säger att det inte går? Jag skrev ju till och med att vi hade gjort det i Gränsen.Totemann sa:Vad fasen är det här för pensionärs forum!?
"finns inga hål" eller "..annat som har med säkerhet att göra.."
Om någon frågar ifall det går att montera på nya bindningar på ett par skidor, vad händer då? Jo: 239 personer förklarar med både bilder, länkar och text hur man går tillväga. Men gäller det något så hemligt/farligt/okänt/vad det nu verkar vara som en monoski är det plötsligt omöjligt att montera nya bindningar? Seriöst!
Eller är en snowboard så annorlunda uppbyggd (jämfört med en skida) att det inte skulle går att borra och sedan skruva i den? (Jag kan noll om snowboards men har svårt att tänka mig detta) Hur fick man isf fast de skruvar som sitter i den från början?
Klart som sketans det måste gå! Allt för att kunna åka på en skida åt rätt håll!
Kanske är inte flexet eller skärningen heller är så smart för ändamålet, men allt måste väl vara bättre än att åka på snedden? :P
Sååå, montera på bara! Jag kan tänka mig att det blir lite svårt med var du ska montera, finns knappast några markeringar, men sådant lär det ju finnas någon annan här som kan tala om.
Mina tips till monteringen:
- Tänk på att vissa pjäxor är ganska "breda på insidan", så bindningarna kan inte monteras för tätt. Detta får du nog vara lite uppfinningsrik för att mäta är jag rädd..
- Se till att montera bindningarna exakt lika långt fram! Jag misslyckades med ½cm på min, det gjorde att hela brädan ständigt smög sig åt ena hållet när jag gled utan skär.. (bara knappt märkbart, men ändå)
- Som tidigare sagt, väldigt noggrant med borr och skruv, alternativt montera en metallplatta först och sedan bindningarna på den.. (en större platta ger mindre krafter..) Annars riskerar du att rycka ur bindningarna. (Jag ser inte varför detta skulle vara ett större problem än på en "äkta" mono?)
Hasse_Lindborg sa:Det är väl ingen som säger att det inte går? Jag skrev ju till och med att vi hade gjort det i Gränsen.
Sen om du har gjort det på en snowboard eller sett en snowboard har du kanske sett att det är inserts i den i stället för skruvar? Tror min sista snowboard -92 hade skruvar men efter det tror jag det kom inserts.
Och en snowboard är betydligt tunnare än en skida så det kan bli problemet tyvärr.