Kan man bli för gammal för att säsonga?

Lins sa:
Hm. Jag är 34 men känner mig inte färdigsäsongad!!! Efter 6 år på hemmaplan så börjar jag längta starkt efter en snöig miljö med nära till skidåkning. Men - frågan är - finns det platser för 30-plussare i säsongscirkusen? Kommer man tycka det är kul igen, eller bara känna sig felplacerad? Är det bara att inse att den tiden är över, sätta sig hemma och tänka tillbaka på sin ungdoms glada dagar och se fram emot pensionen? Suck...
Du är inte för gammal. Har en polare som 36 och han har inne på sitt 16 år som säsongarna..Träffade en kock i Grebbestad förra sommaren som har jobbat säsong i runt 35 år..Haha men det är slitsamt och man får offra en hel men samtidigt som du skriver det är fruktaqnsvärt roligt och många roliga stunder..Ska själv på börja min 4 vinter säsong snart...SÖK JOBB LINS

Jag gjorde min första (!) säsong förra året, firade min 42-årsdag i Narvik. Bodde där ungefär halva säsongen och andra halvan i Riksgränsen. Frun var med, 41 år nyss fyllda. Vi hade katten med också. Frun var tjänstledig, jag jobbade i Narvik. Inga bekymmer, allt går. Det kostade mer än hemma, villan stod tom, men inget vi märker av efteråt. Jösses, vad man utvecklas som skidåkare. Fast man är gubbe! Men golfsäsongen blev lidande, kom ju inte hem förrän 2:a juni.

Fan klar inte! Min farsa har nyss fylt 50 och han kör hårt med skidor och älskar det.
Själv tycker jag att det är jätte skoj att se äldre människor i backen framföralt om dom är över 60. Då tänker man "Fan va koolt! Att han orkar!"
Jag känner som om man har mer respekt mot dom...Veteranerna. Ok, kanske dom har inte åkt hela sitt liv eller börjar men det vet man aldrig.
Är det roligt sluta aldrig att göra det! Det är mitt råd! Ok, om man måste för man dör annars, då kan man sluta.
Ha det gott!!

Alla som gjort en säsong i Tandådalen/Hundfjället, vet ju vem Kjell är=) Mannen myten legenden! Har för mig att han fyllde 50 förra säsongen och inte gjort ngt annat än att stått i liften, snacka om livsnjutare...

Senast ändrad:
Lilla_Myy sa:
Fan klar inte! Min farsa har nyss fylt 50 och han kör hårt med skidor och älskar det.
Själv tycker jag att det är jätte skoj att se äldre människor i backen framföralt om dom är över 60. Då tänker man "Fan va koolt! Att han orkar!"
Jag känner som om man har mer respekt mot dom...Veteranerna. Ok, kanske dom har inte åkt hela sitt liv eller börjar men det vet man aldrig.
Är det roligt sluta aldrig att göra det! Det är mitt råd! Ok, om man måste för man dör annars, då kan man sluta.
Ha det gott!!
du har rätt. min morfar åker till alperna varje år och åker skidor. Han tycker att det är det roligaste på hela året! (han är 74år)

Det här var nog en av de bästa trådar som bildats på Freeride.
Det värmer i hjärtat när ni skriver om att människor inte ge upp sina drömmar.

min farsa är 48 år och har tröttnat på skidåkandet, kör numera bara 2, max 3 veckor per säsong. ibland förstår jag mig inte på farsgubben?

Skönt med en tråd där man får känna sig ung ännu, trivs man inte hemma på vintern är det bara att sticka iväg. Hoppas på många sässonger till.

2001 skulle jag göra en säsong för att sedan klippa mig och skaffa ett jobb. Det gick sådär, till vintern blir det åttonde vintern...(hade uppehåll 2004)

alltså, min farmor säsongade när hon var 75 (hon är fett död nu)
och hon sa att det var GG PCW på det.
alltså fail på dig som är under 70.

aronjansson skrev:
klart du skall sessonga! gjorde min flörsta sesong i sälen i vinter. mycket kul! jag är dock bara 21 men en bra kompis jag träffade där hade vi 30års kalas för. inga problem han öste lik hårt som vi.
go snow grabben lycka till!/Aron

hahaahhaaa, som om 30 skulle var gammalt !

Åkmässigt lär ju inte var några problem alls, först vid 60 folk börjar tappa liiiite. Problem däremot om du tänker supa som 21 åringar, men varför skulle man göra det man har ju lärt sig saker.

som balanselius sa: åk mässigt e nog inga problem alls, med tanke på ålder! faan, jag trodde skidlrärar kåren bestod av enbart gamla tävlingsåkare, men det var ju en sjukt grov missbedömning! till och med jag som e enbart en glad(i mellanåt iaf) amatör funderade ju på vad folk tänkte på när de sökte som skidlärare!?

men balanselius det där med festande de e nog mycket individuellt, vissa öser hela natten lång fast de e över 30, och i bland e de även de dem som släpar med oss/mig på halvt galna kalas och helt galna efter fester!

Panda sa:
Jag tycker att du ska köra på, hitta några andra i samma ålder och åk. Du kommer aldrig att ångra ett sådant beslut.

Det vore intressant att veta hur alla "äldre" (läs 30+) kommer iväg på säsong. Hur gör man när man har ett bra fast jobb, fru, bebis och hus, finns det några bra ideer? Kan man kombinera pappaledighet och skidåkning på ett bra sätt? Någon kankse har kommit iväg på äldre dagar med ett klockrent upplägg och är sugen på att berätta hur...

/30+
Går super att kombinera pappaledighet och skidåkning, jag var pappaledig i Björkis i fyra månader och tjejen fick jobba i skidshoppen, tjänsledig från vanliga jobbet.
Åkte skidor varje dag, turade halva dagen och sen med junior på ryggen i backen andra halvan. och ibland fick han bo i pulkan vid liften, flörtade in mig med tjejerna i liften som kunde passa lite.
Har några bekanta som gjorde samma sak fast i alperna så nog går det.
Och vi tänker göra någon månad i alperna innan skolan tar över helt och vår ungsta blir lite mer självständig på skidorna (typ om två år)

Senast ändrad:
Ett hett stalltips kan vara att göra någon form av praktikarbete i närheten av ett berg. Är man statsanställd kan man göra utbytestjänst i de övriga nordiska länderna, jobba på motsvarande myndighet/instans i mellan 1-12 månader. Mycket få som söker, så när någon väl gör det blir det sällan avslag. Läge att göra något bra av det förstås, syftet är att lära av varandra och minska avstånden. Väldigt få norska myndigheter ligger långt från ett berg! Det går att göra liknande inom EU, men då krävs det att man är akademiker och det är lite svårare att få det godkänt.

Nja.. 36 jag vet inte, du kommer att stå där som ett fån och inte hänga med på slanget när små grabbarna pratar om olika saker. Jag är själv i universitetet och anses av mina studiekamrater som "pappan" för att jag är över 30+..

Tiden är förbi för att säsonga, men du kan alltid bosätta dig i Åre och hitta ett seriöst arbete och på så sätt maskera ditt längtan till ett skibum liv..

!!!! HA DET!!

Hm. Ett negativt svar och 30 postiva. Det var väl ett bra resultat. (Och jag är för övrigt ingen grabb, utan en tjej...)
;)

Tillbaka
Topp