Kan man bygga om sina skidor

freeride_nu

Aktiv medlem
Hejsan! Det är så att jag har ett par gamla skidor (gamla och gamla - 1 säsong!), som jag tänkte göra till Twintips. Då måste jag flytta bindningen, kapa skidan och böja upp baken, är det nån som har gjort det nån gång eller vet hur man gör, kanske har du bara nåt tips - isåfall, SKRIV!
Tacksåmycket

Ett otroligt hett tips är att aldrig försöka göra om ett par skidor. Om du sågar sönder dem eller böjer dem förstör du hela konstruktionen. Om dina skidor är bara 1 år gamla - sälj dom och köp ett par twins istället.

>> radikala rAgnar <<

Förra säsongens skidor för 250 spänn? Hmmm, köpta på stor & liten eller?

Om du ändå ska försöka göra twins av dem så får du ta fram sågen, sedan exprimentera lite med att värma och böja... Låter knepigt, du får prova.

Om du virkelig ønsker å bygge om dine ski finnes en utførlig guide til hvordan dette best gjøres på www.powdermag.com ,under seksjonen gear rewievs(tror jeg).Sammen med oversikten over alle 2001 skiene.
Lykke til ..................

Kids i ramundberget som gjort egna twins. Så uppenbarligen funkar det, det värsta va att de åkte skiten ur mig o alla andra... deprimerande.

Hur du skall gå till väga beror delvis på konstruktionen på den skidan du har. Följande snabba genomgång gäller en sandwichskida med traditionella sidokanter och ovansida i ABS samt vertikallimmad träkärna.

1. Riv bort ovansidan från skidan. Den är limmad med epoxi och sitter ganska hårt. Var noga med att inte skada ABS-laminatet eller skidan.

2. Riv bort belaget. Var noga med att inte skada belaget eller skidan.

3. Bryt försiktigt bort stålkanterna.

4. Bryt loss ABS-sidokanterna.

5. Dra bort alla laminat från skidan, ett och ett. Laminaten består i allmänhet av glasfiber eller metall.

6. Nu har du en ren träkärna. Såga av så mycket där bak som din tänkt bakspets skall bli lång och skaffa nytt, lika tjockt trä med lite böj. Designa gärna den nya biten i något lämpligt CAD-program, typ ALIAS, så det blir harmonisk och snygg form på grejorna.

7. Kantlimma de bägge bitarna. Det är inte så jättenoga eftersom kärnan kommer stabiliseras upp av resten av laminaten. Man kan till och med förma tailen i plast eller gummi.

8. Skaffa en form som överensstämmer med skidans kurva och profil sedd från sidan, inklusive den nya bakändan. Skaffa också en bra hydralpress. Samt epoxylim avsett för skitillverkning.

9. Limma nu i pressen på alla laminat på den modifierade kärnan.

10. Limma på ABS-kanterna. Eventuellt får du skarva med lite nya bitar bak, men troligen räcker det att möjligen modifiera de gamla lite.

11. Limma på kanterna. Du får böja till den så de passar den nya tailen.

12. Skär till belaget så det passar mellan kanterna även bak. Eftersom kanterna inte kommer gå riktigt ända fram till spetsen bak får du fixa till det lite snygg där de slutar.

13. Limma i pressen på belaget.

14. Limma på ovansidan ock skär rent runt tailen.

15. Montera bindningen lagom mycket längre fram. Jämför t.ex. var skons mittpunkt var plaverad relativt den gamla åkytan och placera den på samma relativa plats på den nya åkytan.

16. Putsa upp, slipa kanter och belag, valla och ge dig ut och jibba.

Lycka till.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

tack för att ni tipsade mig om hur man skulle göra! tog hjälp av lite kompisar och läste era tips och mend lite knopande så gick det, riktigt bra faktiskt! Och så ett stort tack då till alla er som skrev in och förklarade att det inte gick och att jag var en idiot. till er vill jag bara säga: Sug min stora....

tror du själv att någon som skrev för 6 år sen kollar tråden igen och svarar?
kolla i deras GB om de fortfarande är aktiva och isf släng iväg ett gb inlägg

Senast ändrad:
effeh sa:
tror du själv att någon som skrev för 6 år sen kollar tråden igen och svarar?
kolla i deras GB om de fortfarande är aktiva och isf släng iväg ett gb inlägg
Men det är väl bättre att han tar upp en gammal tråd som handlar om ämnet än skapar en ny likandan, speciellt när det faktiskt står mkt on ämnet i denna tråd.

Varför skulle dom inte svara? Behöver juh faktiskt inte vara samma personer som svarar?

Sen ser det ut som att HitMe gjort ett inlägg här och han finns juh fortfarande kvar på FR.

Trodde det var detta vi skulle sträva efter på freeride, att inte spamma nya trådar utan att utnyttja dom gamla.

ja har gjort de men undvik att kapa.. koka tailen i 20 inuter senså ere bara att böjj me tvingman. blir riktigt bra. mkt säkrare än riktigta twintips

Tillbaka
Topp