Kan man få lite råd....

Flashen

Ny medlem
Kan man få lite råd....
Är en 30-årig snubbe som är 196cm lång samt väger ca. 96kg, så man har ju lite att trycka till med. Tycker bäst om att åka i röda backar i långa till så korta svängar som möjligt i så hög fart man vågar tills benen är fulla av mjölksyra. Kan även ge mig utanför pisten då och då.
Jag har de senaste 4 åren åkt ett par Ross Viper 9.9 (L=196) men tyckte förra året att hade blivit lite tröga (det svängde inget tyckte jag). Så jag använde förra vintern till att hyra olika skidor och fastnade då för bl.a Volkl P50 (F1 samt Motion) samt Dynastar Speed (SX). Fick ej chansen att prova Fischers, K2s samt Heads vassaste skidor. Har nu även fått upp ögonen för Volkls nya T50 Supersport eller varför inte Rossignols nya PP 9X. Vad ska man köpa?
Funderar på att köpa ca 180cm långa skidor.

Tacksam för tips
Peter

Kan man få lite råd....
Det där med längden är ju lite knepigt för jag vill ju i alla fall ned till ca. 17-18m i svängradie för att det skall börja hända lite saker uten att de skall behöva bli extrema slalomskidor. Då blir ju också längderna på dessa skidor väldigt korta, kanske 165-175cm. Detta tycker jag blir lite för kort för mig, jag har känt att 180-183cm skulle passa mig bra, men då blir ju svängradien med ens uppåt 20m.

/Peter

Kan man få lite råd....
de gamla beprövade tipset "provåk" har du ju tydligen kört.
men de som blir problem när man kör på för korta skidor är ju att dom kommer o bli instabila o HÖG fart. o de är ju gärna då man vill ha dom ganska stadigt förankrade mot snön. men prova dom du är intresserad av sen är de ju bara o välja den som du tyckte var bäst. lr gå in på en bra skidaffär, typ alpingarget, testshop vid nån större anläggning, förklara din situation o be om råd.

mvh

nån som gärna åker skidor

Snödjup

Tillbaka
Topp