Kan man laga bortslitna stålkanter

Spexxan

Ny medlem
Tja jag bor alldeles för långt söderut och jag har krashat mina skiis på ett rail så att stålkanten slitits bort och lite av belaget och jag undrar om det går och laga överhuvudtaget?

tack på förhand

Bortslitna stålkanter kan oftast inte fixas med fortsatt god hållfasthet.
Visserligen kan man med epoxi, värme och press hjälpligt reparera en havererad stålkant. Den skadade kanten kan sen användas som ytterkant, den kant man normalt belastar minst vid åkning.
Om en bit slitits loss, låter det tyvärr som skrotning. Belag är en baggis i de flsta fall, i a f jämfört med skador på kanter.

/A

Så kan det gå.....
Tack & lov att du inte tror att det är en reklamation,finns alltför många som tror att en bräda/skida ska hålla för allt.

Bra sida MnO!
Har gjort nånting liknande på ett par Ross Viper 9.9 en gång. Det funkade inte, antagligen pga dåligt härdad epoxi.
Bara å testa HyperJoy.
/A

Se till att använda rätt lim. Det krävs långtidshärdande epoxi om det ska finnas den minsta chans till framgång. Vanligt 10 minuters snabbepoxy är lönlöst och gör bara det svårare att göra en seriös lagning senare. Det blir alldeles för sprött och fäster för dåligt på stål. Två lämpliga lim är Casco Strong Professional och Araldit Professional (blå). De fungerar bra och går att värma till lättflytande för bättre inträngningsförmåga. Båda dessa härdar på runt ett dygn.

Mno s länk funkar.
Jag har lagat ett par lagg enligt det receptet. Problem dock om den losslitna kanten är för stukad. Då blir det svårt med inpassningen eftersom det är svårt att rikta till 100 % resultat.
Efter att ha djävlats ett tag, tog jag en bit från en gammal pensionerad skida.
Då vart det riktigt bra.

Tillbaka
Topp