Kan någon ranka följande skidor.

TexMurphy

Ny medlem
Jag skulle behöva lite hjälp att jämnföra egenskaper på ett par skidor. Det är rätt jobbigt att läsa information här på forumet då allt är "jag tycker den och den skidan är bra". Sen så måste man leta info om skrivarn osv. Det jag skulle villja är att skapa en mer objektiv lista över egenskaper.

De egenskaper jag tycker är viktiga är tip, tail och under foot flex samt vridstyvhet. Visst profil, vikt och längd är också viktigt men det är ju hårda siffror.

Skulle någon som åker mycke skidor kunna hjälpa mig ranka följande skidor.

Armada ANT
Dynastar Legend XXL
Goodha 114
Line Sir Bacon
Line Prophet 100
Line Prophet 130
Movement Goliath
Rossi Steeze
Scott P4
Völkl Gotama
Völkl Mantra

I följande kategorier skala 1-10 där 10 är styvast:

Tip flex:

Under fot flex:

Tail flex:

Vridstyvhet:

Tror att en sån här lista skulle hjälpa fler än mig.

Tack på förhand.
Tex

EDIT: Lade till P4orna på lilstan för att få en referens på en väldigt mjuk skida.

Senast ändrad:
Ant: Hård under foten, mjuk fram och bak
Sir Bacon: Mjuk från foten och bakåt.
Prohet 100 och 130 hård under foten. Lite lite mjukare fram och bak. Mycket sväng ;)
Goliath: Stenhård hela skidan
SyeezeMjuk under foten. Stenhård överallt annars.
Gotama: Hård, Mjuk, Hård

//H

karln sa:
Det är en trevlig grupp skidor du vill jämföra, tyvärr har jag inte provat tillräckligt mång för att kunna vara till nån hjälp, däremot så kan du nog hitta några av dem här:
http://www.endrehals.no/Flexcurves 2007.pdf
Intresanta kurvor!!!

Måste läsa mer om dom... är ju i princip vad jag är ute efter och det finns intressanta saker i dom tillexempel så säger dom att P4an är hårdare under foten än Gotaman. Måste forska lite i det eftersom det låter oväntat.

Hur ligger Goodha 114 i styvhet jämfört med en Blower eller en Gotama?

Enligt flexkurvorna är ju både Blower och Gotama strax under medelstyva. Erbjuder möjligen Goodha114 ett mellanting mellan dessa 2 och de tokstyva XXL och Goliath?

Eller finns det några andra modeller i kategorin som är strax över medelstyva utan å va tokstyva?

/JN

Tillbaka
Topp