Kanada 2009

Heinz_p

Aktiv medlem
Kanada 2009
Hej!

Vill börja med att säga att jag HAR sökt i forumet, anledningen till att denna tråd skapas är att jag inte funnit tillräckligt utförliga svar.

Har tidigare gjort säsong i Alperna och är nu inställd på ett studieuppehåll för Kanada, Whistler, jan-maj 2009. Ingen idé att säga att Whistler suger, åk någon annanstans etc. De svar jag vill ha är från de som har erfarenhet eller verkligen vet något, ni andra kan strunta i att skriva smarta kommentarer.

Vi är 3-4 studenter som kommer åka. Som jag har förstått det (och som alltid är bäst innan säsong) är att ordna med så mycket praktiskt som möjligt innan resan. Jag har dålig koll på hur mycket saker och ting bör kosta, vilket ni gärna får upplysa mig om för en framtida realistisk budget (som ändå aldrig håller).

Fixas boende enklast genom lokalblaskor? Länkar? Några tips på bra sidor som har boende i Whistler? Ungefärlig kostnad per månad och person?
Hur har du bott, nära backen eller på liftnings-avstånd? Fördelar resp. nackdelar? Hus eller lägenhet?

Hur har det fungerat med övervikt och stora kollin vid flygningen över? Dyrt?

Jag har gjort ett snabbt överslag och räknat ca 80 kkr för en hel säsong utan jobb. Är det realistiskt?

Tack så hemskt mycket du snälla människa som både orkat läsa inlägget, och faktiskt bemödar dig att svara.

MVH
Henrik Petersson

Kanada 2009
Du, helt seriöst, du skriver att du har sökt, men det har du knappast gjort. Nu ska vi rada upp frågorna du ställer som det finns svar på i forumet.

1. Boende

Finns fan tusentals trådar om boende i whistler, de täcker var man letar, hur man letar, vad det kostar och när man bör leta.

2. Övervikt och flygtransporter

Har en helt egen tråd där bl.a. jag och zeppelin-erik har pumpat ut mängder av "tillräckligt utförlig" information om precis det du letar efter.

3. Budget

Finns specifika budgettrådar gjorda för JUST whistler, rydellen har till och med skrivit en exemplarisk whistlerguide. I vilket fall så kommer 80K inte att räcka om du vill köpa utrustning. Räkna med minst 100

4. Testa använda sökfunktionen lite mer utförligt!

;)

Kanada 2009
Tack för svaret Nejv!

Får väl passa på att dela ut en känga till hela forumet när jag ändå är igång. Satt relativt länge igår och letade, svaren var antingen 2 år gamla eller så fanns det 2 miljoner trådar om ämnet. På många andra forum där jag är medlem är för det första layouten väldigt mycket bättre, samtidigt som aktiva moderatorer ser till att trådar om samma ämne slås ihop, svar som saknar relevans i ämnet tas bort osv. Den egentliga anledningen till att freeride finns till är just forumet, en större satsning på detta och skippa nästa avsnitt av Freeride-TV så hade jag varit mer än nöjd. Så, nog med galla.

Whistlerguiden av Rydellen är läst flera gånger, tipsen om restauranger och uteställen är helt klart bra - förutom att tråden svänger till att handla om investeringar i fjäll behandlas inga av dem frågorna jag ställde ovan.

Jag antar att du menar denna tråd gällande budget i Whistler?:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=40379

Eller kanske denna som du skapade efter ovanstående tråd (sökte du i forumet;)?)?:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=40999

Där verkar 80kkr vara ett realistiskt perspektiv. Anledningen till att jag frågade var att få fler synpunkter, vilket jag fick och tackar för.

Tackar även för tipset gällande flygningen, där info fanns i följande tråd: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=36336&p=3
Rubriken "Whistler / BC säsong 07/08 ngn?" och första sidans info om vilka som skulle dit gjorde att jag inte insåg att även info om flygkostnader fanns på sidan 3 & 4.

Kontentan, tack för svaret. Hoppas inte mitt svar blev allt för drygt, vill bara poängtera problematiken med att försöka söka på något i detta forumet.

Vi ses i Whistler 2009!

MVH
Henrik Petersson

Snödjup

Tillbaka
Topp