Kanada 2010/2011

Klod

Ny medlem
Kanada 2010/2011
Hejsan!

Min "säsong" (således de enstaka veckor jag fick i år) är snart slut men istället för att deppa ihop smider jag planer på en lite längre stunds åkande nästa år. Har funderat en hel del på Fernie i Kanada alt. någon annan ort. Har sett att folk redan börjat planera att dra till Whistler men finns det någon med planer likt mina?

Plugg/jobb ser ut att tillåta en 2 månaders fest mellan januari - februari. Någon som har erfarenhet av hur kallt det brukar vara på Kanadas orter under denna period? Hörde för övrigt någon berätta att man är tokgrinig över folk som drar upp på berget utan guide (inte för att det är så lätt att bli tagen...), någon som upplevt något liknande?

Så någon som drömmer om skumpa-puder med siktet på Kanada, skriv loss!

Kanada 2010/2011
Ingen blir sur om man drar ut på berget utan guide, han/hon som sa det har nog aldrig varit i Kanada.
Detta året var det runt 0-gradigt i jan/februari så inte spec. kallt.

Kanada 2010/2011
Jag har lite småplaner på att dra till Kanada/USA nästa år. Har funderat en del på Jackson Hole men inget bestämt än. Jag har väl tänkt vara borta mer än 2 månader men man kan ju dra dit tillsammans ändå.

Kanada 2010/2011
Dessvärre bara 2 månader! Håller med om att det är "kort" tid men det är ändå den längsta säsong jag gett mig på hitintills. Hinner tyvärr inte med mer om det skall passa med både ekonomin och vårterminen (men ja, självfallet hade det varit optimalt med en hel säsong ;))

Misstänkte att det där med guide var lite av en messerschmidt-kommentar... Det där med tempen var väl egentligen mest för att kolla hur deras vintrar ser ut (inte för att jag kan ändra på månaderna jag reser, men nyfiken är man ju, vore skönt om det inte motsvarade en klassisk sverige-januari...). Någon som har koll på hur lätt man tar sig runt på bergen runt de olika orterna? Hur brukar det funka med att reka folk som hittar runt?

Blidee:
Har hört lite om Jackson Hole, varför är du sugen på just det?

Kanada 2010/2011
Jag och min polare funderar också på Fernie i januari-Februari! lånar tråden lite och frågar hur det är med boende, ska man boka boende innan eller chansa på att det går att hitta lätt där, vet att det finns ett vandrarhem där man kan bo billigt men vet inte om man vill bo där i 2 månader.

//Helsing

Kanada 2010/2011
jadu, det är väl egentligen någon fix idé att Jackson ska vara så jävla bra. Men jag har hört att det ska finns en hel del bra puderåkning där och eftersom parkåkning inte intresserar mig ett dugg så låter det bra. Tror att det finns en del att tura på också och det är alltid trevligt.

Om man bortser från att den här vintern inte började så bra så kommer det ju en jävla massa snö i de områdena så det är ju som upplagt för bra åkning :) Och sen är det ju ganska brant terräng där och det är ju inte heller fel. Är det något du kan vara sugen på eller?

Senast ändrad:
Kanada 2010/2011
Ahh!
Lite samma motivering som jag har till Fernie, men nu har jag ju inte bestämt mig, valde väl mest det då det verkade förbaskat bra (är heller ingen parkåkare, det är berget + skogen som lockar).

Helsing:
Låna på bara, det var ju lite syftet med tråden! Boende tänker jag spontant att det borde gå att styra upp innan men vet ej, såg lite länkar ang. boende i Fernie här på freeride men de ledde till rätt inaktiva siter. Det enda jag har hört är att priserna på boendet skulle vara rätt ok (alltså inte som alperna).

Kanada 2010/2011
Det lär ju komma upp fler trådar om säsong 10/11 när det börjar närma sig hösten. Är ju jävligt tidigt att börja planera än så länge när årets säsong inte ens är slut, jag tänkte slänga upp en tråd och leta lite reskompisar när jag har bestämt ungefär vart jag vill. Jackson är bara en liten dröm jag har. Sen styr ju boende och sånt en del också, om jag hittar några som har ett boende där man kan få plats på ett sjysst ställe så tar jag ju troligtvis det.

Men det kanske är bra att vara hyfsat tidigt ute ändå om man tänker på visum och sånt som ska fixas om man nu ska till USA. Jag har inte tänkt jobba något så turistvisum räcker för min del men det ska ju ordnas och det kräver väl en liten tripp till sthlm antar jag...

Jag hittade en lägenhet i Jackson Hole nu med 2 sovrum för $750/månaden, blir ju inte så farligt om man är 3-4 som splittar det. Nu är det ju fr iår men lär väl finnas liknande erbjudanden nästa år.

Kanada 2010/2011
Läste någonstans att ett bra alternativ var att hyra en husbil och på en parkering då det tydligen va helt ok(någon som vet något om det?). det är ju ett grymt alternativ om man vill jaga snö i områdena runt om.
Hur är områdena runt om och finns det något liftkort som gäller på flera ställen eller är det bara att köpa som gäller?

/helsing

Kanada 2010/2011
Finns vad jag kan förstå en hel del national parker att tura i i BC, brorsan var i kicking horse förre året och enligt honom var det det som gällde de flesta dagarna. Kan tänka mig att det är liknande i Fernie? Något liftkort som täcker flera orter vet jag inget om men i national parkerna är det ju tur som gäller så där behövs det ju inga kort.

Har suttit och spanat i typ 3h nu och ju mer jag läser om JH, ju mer sugen blir jag haha. Trodde iofs att jag skulle ramla ur stolen när jag såg vad ett säsongskort kostar, 12000 spänn för early bird kort!!!!!! :O Nästan så man skulle testa att fixa sig ett falsk leg som säger att man är 18 och få ungdomspris som är 6500kr.

Kanada 2010/2011
Liftkort är förjävla dyrt här borta faktiskt. Ett dagskort på genomsnittligt ställe i BC kostar väl runt 60 dollar. Husbil funkar nog, men det är säkerligen förjävligt att bo i när det blir kallt, för då blir det kallt på riktigt. Är det klarväder och kallfront så blir det lätt ner mot 20-30 minus på natten. Dock har vi varit förskonade från det under januari och februari i år, på både gott och ont. Hýror på hus/boende är galet låga om man jämför med vad dom tar i alperna. Maten är ungefär lika dyr. Gillar man att festa är det bättre att åka till alperna då sprit och utbud av fest är betydligt billigare och digrare.

Vi hyrde en bil under 3 månader, något som är smidigt, men absolut inte det billigaste alternativet. Köpa en bil kostar inte många tusenlappar, men försäkring och annat tillkommer. Man får dock vara försiktig med vad man köper förnågot, då bilbesiktning inte finns och det rullar omkring några ordentliga skrothögar på vägarna. Tråkigt om bummarkassan spenderas på att laga en rutten framaxel istället för liftkort eller mat.

Förövrigt är folket här hur trevliga som helst, om man bortser från tulltjänstemän och imigrationservices. Maken till bittrare fittor får man leta efter. Se till att ha ett bankutdrag och kontrakt till hyresvärden eller deras nummer, för dom kommer vila kolla om ni kan stanna eller inte. Annars är snön bra, dock inte mycket av den hittils tyvärr (missade megadumpen i december), inget folk i backarna och lata är dom, så om man bara turar lite så kan man åka orört hur länge som helst i princip.

Kanada 2010/2011
Hmm, dagskort kostar ju inte väldigt mycket mer än i alperna isf. Jag har bara bott i husbil 1 skidvecka för ett par år sen och det var i åre, det är nog sant som du säger att i de temperaturerna kan det bli smått jobbigt. Sen kan det ju va skönt att ha lite el i sin bil och det finns väl inte på varje parkering kan jag tänka mig.

Hur mycket mer skulle du säga att en säsong i USA/Kanada kostar än en alpsäsong? Med tanke på att boendet är billigare men resan jävligt mycket dyrare och säsongskort är dyrare så blir det väl ett par slantar till iaf. Vad tror du? Har du erfarenhet från säsong i alperna innan?

Kanada 2010/2011
jag ska upp till canada/USa 2010/11, drar på hösten och stannar hela säsongen, tänkte göra så att man åker runt på lite olika ställen, kanske jobbar lite och åker dit pudret faller, en puderroadtrip alltså.

Kanada 2010/2011
Det är ju inte fel. Jag var ute på en liknande tripp i alperna i 3 veckor tidigare den här säsongen. Blir ett par jobbiga kvällar när man inte har boende och inte är direkt sugen på att gå ut och leta efter det på kvällen när man suttit i bilen i 8h och bara vill lägga sig nånstans men när man ahr boende är det det bästa sättet att åka skidor tka jag :) Lycka till med det.

Kanada 2010/2011
tänkte på en grej, Vi ska ha våran "bas" i Fernie är tanken men hur ser bergen ut runtom? långt att åka dit? bra åkning, kom gärna med tips! Så att man inte blir låst I Fernie. Antar att man köper ett säsongskort i Fernie och sen köper dagskort på dom andra bergen. Är helt ny på hela vara-borta-en-längre-tid-cirkusen så alla tips är välkommna!

*Såg nu på deras hemsida att dom säljer säsongskort för 4 berg Fernie, Kimberley, Nakiska och Lake louise. är det något att satsa på? har Hört att lake louise ska vara bra men dom andra områderna? någon som har varit där? :)

/Helsing

Senast ändrad:
Kanada 2010/2011
Endagskort i BC är sjukt dyrt. Var runt på ett gäng orter i Canada, BC. Tror inte man kom billigare undan än 80 cad för ett dagskort. Tänk på att priserna som visas på hemsidorna oftast är utan skatt. Värst (så klart!) var Whistler där dom tog 97 cad för ett endagskort....surt.

Sen skulle jag köpa säsongskortet för 3 orter. Fernie, Nakiska, Kimberly. Lake Louise ligger borta i Banff (ca 35 mil bort). Du kommer tjäna på att köpa 3 orterskortet, och köpa endagskort för den dagen/dagarna du drar till LL. Om du inte tänkt att tokåka i LL...... köp säsongskortet tidigt i höst över nätet, så får du en fin rabatt jämnfört med att köpa ett när du kommer fram till Fernie.

Kanada 2010/2011
Tack för tipset! skönt att veta lite avstånd till grejerna så man inte bara kastar sig ut i intet. Vet du om det några vettiga transporter mellan orterna eller är det hyra bil som gäller? Och om någon har något tips på hemsidor som har boende i Fernie-området får ni gärna länka, jag vet att google finns, håller på att söka där för tillfället men om någon har någon bra så länka!

/Helsing

Kanada 2010/2011
Hur är anslutningarna mellan orterna, är det lätt och ledigt att förflytta sig eller måste man fixa bil? Iom. att jag bara skall vara borta i 2 månader känns det lite extra surt om det är så att det krävs bil! Men jag får ju börja överväga Jackson hole och hoppas på att Blidee fixar en istället... :P! Förresten: varför skall du fixa visum? På ambassadens hemsida anges att det ej krävs (om man inte skall jobba, vilket jag inte skall), och samma gäller för USA, är man där för länge är det väl bara att ta en "dagstur" till USA så förnyas ditt turist-visum...

Hur rapp skall man var med att fixa boende för övrigt, börjar det bli svårt att hitta i början av hösten eller har man lite längre tid på sig?

/Klod

Kanada 2010/2011
Kassa transporter därborta. Hyra bil vet jag inget om. Men köp en bil. Du får en skaplig för 10,000 sek. + försäkring på nån tusing. Men ska du vara där hela säsongen så är det lätt värt det. Bara att sälja den när du drar.

Du kan bo på nåt som kan liknas vid studentkorridor (dorm) på Central och Fernie hotel. Var förbered på party bara. Kan vara ett jävla liv där. Båda ligger mitt i stan (byn).

http://www.thefernie.com/CentralAccommodation.htm
http://www.thefernie.com/FernieAccommodation.htm

Vill du hyra hus så är det nån av real estate företagen man ska leta på.

Kanada 2010/2011
Ohh, det ser rätt lovande ut, men vet fan om jag pallar med korridorskänsla... men få kolla runt.

Jo bil hade varit fint men tror inte jag får plats med det resans budget. Någon form av buss måste där väl gå?!

Kanada 2010/2011
Tack för tipsen eldanielo. håller med klod där om korridorskänsla, men dock ett billigt alternativ. men det bästa skulle vara om man drar ihop 4-6 st och hyr en stuga. Klod när du sa att du blev sugen på jackson hole kollade jag upp deras priser på säsongskort osv och såg att deras säsongskort kostade runt 500$ mer än Fernies 3-bergs säsongskort. är det verkligen sån stor skillnad i pris?! eller är det jag som kollar helt fel?

/Helsing

Kanada 2010/2011
Helsings alternativ låter fint och det låter ju definitivt som det mest vettiga sättet att hitta någonstans att bo bra/billigt! Sen det här med säsongskort... Det verkar ju finnas en uppsjö olika kombo-kort i Fernie, jag valde ett som jag tror täcker många berg och det kostar 1699:-. I Jackson hole kostar motsvarande istället 1970:- så det är ju inte 500:- utan 270:- i skillnad men jag kanske har kollat fel (sjukt rörig sida hor fernie), nu är detta dock utan "early bird"-erbjudande!

Förresten, då detta blir min första gång jag är borta ett tag, dessutom ensam: hur svårt är det att hitta folk att åka med. Vill ju inte gärna kila ut ensam då det verkar som det typiska rookie-misstaget ifall man vill fastna med söndriga korsband och frysa ihjäl :P. När man backpackar är det ju hur soft som helst att hitta folk att hänga med, men hur är det med skibums. Är folk generellt sugna på att hika med andra eller reser alla i gäng eller par (eller är det många ensamma säsongare som raggar folk på freeride)?

/Klod

Kanada 2010/2011
Och just det: ingen som har erfarenhet av bussar i området? Och vi tar en fråga till: jag har kollat runt lite på resandet dit och det verkar finnas 3 alternativ: till Vancover, Seattle (skulle tydligen bli omständligt men väldigt billigt) eller Calgary... Vilket är bäst (om vi nu snackar Fernie alt. Jackson hole)?

Ha det!

/klod

Kanada 2010/2011
Tänkte Precis fråga samma fråga klod. kollade upp lite flygpriser igår och satte kaffet i halsen...Och angående att åka några stycken är ju bara positivt enligt mig då det blir billigare boende, gött umgänge och samtidigt blir resan grymt lärorik då man oftast ligger på lite olika nivåer. själv är jag jäkligt ny till puderåkning men har definitivt viljan att utvecklas i rask takt!

/Helsing

Senast ändrad:
Kanada 2010/2011
Klod sa:
Hur är anslutningarna mellan orterna, är det lätt och ledigt att förflytta sig eller måste man fixa bil? Iom. att jag bara skall vara borta i 2 månader känns det lite extra surt om det är så att det krävs bil! Men jag får ju börja överväga Jackson hole och hoppas på att Blidee fixar en istället... :P! Förresten: varför skall du fixa visum? På ambassadens hemsida anges att det ej krävs (om man inte skall jobba, vilket jag inte skall), och samma gäller för USA, är man där för länge är det väl bara att ta en "dagstur" till USA så förnyas ditt turist-visum...

Hur rapp skall man var med att fixa boende för övrigt, börjar det bli svårt att hitta i början av hösten eller har man lite längre tid på sig?

/Klod
Jag läste och lite på ambassaden och så som jag fattade det så behövs inte visum för vistelse i USA upp till 90 dagar, efter det krävs turistvisum. Så för dig behövs ju inget visum om du ska vara borta i 2 månader men jag som kanske tänker mig något mer i stil med dec-april lär ju behöva ett tursitvisum.

Tror också att det är jävligt soft att ha en bil och slippa passa bussar och trängas. Vill man vara först i liften på puderdagar så är det nog ett måste ;) De flesta som jag snackat med, inkl. min bror, säger att det inte är något större problem att fixa en billig bil och sen kränga den, eller lämna den beroende på vad man betalade för den.

Ang. liftkort så har jag inte kollat på vad de kostar i Fernie men ett säsongskort i JH kostar 12000Kr om man köper i augusti. Pissigt dyrt med andra ord! Jag kan aboslut tänka mig att åka till Fernie om det är ett gäng som ska åka och är sugna på att dela boende, bil m.m. Letar själv efter folk att åka med då det är min första säsong och jag har stor brist på vänner som är tillräckligt intresserade för att åka skidor mer än någon vecka om året.

Senast ändrad:
Kanada 2010/2011
Hejsan,

Är i lite av samma situation, då jag också letar efter gött folk att göra min första säsong med, och inte riktigt har några lika sidintresserade kompisar. Är riktigt sugen på att dra över till t.ex. Fernie eller liknande. Angående visa och så, ni har alltså bara tänkt att åka över och bumma? Har hört att arbetsförmedlingen i Falun ska dela ut arbetsvisa till Kanada varje år, någon som vet om detta fortfarande stämmer?

/A

Kanada 2010/2011
Helsing: Jo precis, det blir ju skönt lärorikt när olika åkare möts så det vore toppen om det blev så (det är så jag föreställer mig att det blir när jag dagdrömmer mig framåt de där 9 månaderna).

ArBr: För mig blir det bara bummande, pallar inte jobba (det gör jag nu + sommar + höst istället) och med tanke på att mitt schema bara tillåter 2 månader så vill jag helt fokusera på att bli bättre skidåkare under de 2 jag får!

Blidee:
Jag har felplacerat Jackson hole nått helt otroligt! Trodde det låg mkt. närmare gränsen än vad det gjorde, min lilla "visum-resa" blir mao. rätt menlös så glöm den! Vet du förresten (eller brorsan) om det är lika enkelt att fixa bil i Kanada som det är i USA? Du har ju en poäng om man skall jaga snön...

Hur mkt. räknar folk med att tura på dessa säsongsresor? Kör ni på randonné-utrustning eller (jag är kanske inte helt grön på offpist/puder men väldigt grön på längre turande)?

/Klod

Kanada 2010/2011
Klod sa:
Helsing: Jo precis, det blir ju skönt lärorikt när olika åkare möts så det vore toppen om det blev så (det är så jag föreställer mig att det blir när jag dagdrömmer mig framåt de där 9 månaderna).

Blidee:
Jag har felplacerat Jackson hole nått helt otroligt! Trodde det låg mkt. närmare gränsen än vad det gjorde, min lilla "visum-resa" blir mao. rätt menlös så glöm den! Vet du förresten (eller brorsan) om det är lika enkelt att fixa bil i Kanada som det är i USA? Du har ju en poäng om man skall jaga snön...

Hur mkt. räknar folk med att tura på dessa säsongsresor? Kör ni på randonné-utrustning eller (jag är kanske inte helt grön på offpist/puder men väldigt grön på längre turande)?

/Klod
Jag tkr också det är roligare att träffa nytt folk och lära sig från andra. Ja Jackson Hole ligger ju inte så värst nära gränsen till Kanada. Det är ju ett antal timmar med bil iaf, inget som man inte kan köra i ett sträck om man delar körningen så det kan ju va värt om man t.ex. är i Fernie och hör att det rådumpar i Jackson.

Jag har också tänk att bara bumma och jobba så mkt som möjligt sommar + höst. Jag funderar på att åka till Norge om jag får ett bra jobb där, någon som är sugen på att haka på det?

Jag kan väl inte säga att jag har turat supermycket innan men jag planerar att göra det mer när det blir säsong. Längsta jag vart på nu är väl 2h och sen ett par små strapatser på 40min-1h. Jag sålde just mina skidor nu med randobindningar och hudar och hoppas att jag ska ha ett par DPS 112RP med duke nästa år :)

Kanada 2010/2011
Min dröm är att skaffa randonné-utrustning till nästa år men det kostar ju sin lilla slant då jag även måste inhandla lavinutrustning osv. men jag hoppas verkligen att ekonomin tillåter ett bara duke, stighudar osv.
Klod jag läste lite om vad folk tycker om fernie(för att ta ett exempel) och det verkar som om det är ganska lätt tillgänglig offpist men ska man ha det riktigt goa pudret och orört några dagar efter är tura det bästa. tänkte på en grej til, finns det något alternativ till stighudar osv? jag menar ska man gå med bara pjäxorna sjunker man väl ner tokdjupt? jag är som ni märker helt grön när det gäller att tura!
Och blidee, det där med norge, när hade du tänkt att åka dit isåfall? jag är ganska sugen då man drar in en del cash där och att jobbet jag har nu inte är jättesäkert!

/helsing

Senast ändrad:
Kanada 2010/2011
Hmm, jag tänkte slå till på ett par nya skidor nu när alla lager-tömningar kommer igång om ett par veckor men letar inte efter rando-grejer egentligen. Har visserligen aldrig kört med rando-prylar men av det jag läst verkar ju inte alla jätteförtjusta i åkegenskaperna man får av den typen av utrustning (och jag tänker mig att jag skall göra dagsturer, varför det känns som att det är hållbart att evt. investera i alpine trekkers). Har annars funderat på alternativ till randone-utrustning och det känns kanske som att det smidigaste vore ett par snöskor... Då är det givetvis inte hardcore bergsvandring jag har i tankarna men det är väl inte riktigt därför jag drar till Kanada heller, vill åt den beryktade skogsåkningen (och i mitt huvud hade snöskor funkat för det)!
Med pjäxor lär man förbruka så sjukt mkt. energi för att röra sig (ja du sjunker ner, givetvis beroende på hur mkt. du väger men likväl)

(sen kan jag för övrigt totalt glömma möjligheten att hitta randonne-pjäxor i min storlek, så det finns många aspekter i det hela!)

Kanada 2010/2011
Ja, jag måste köpa en transciever till nästa år, har spade och sond men jag lånade en trans senaste jag var nere och åkte. Tror inte att det är så stort problem att få råd med det jag behöver/vill ha om jag lever snålt och lägger undan så mkt som möjligt.

Om du inte vill ha stighudar kan du ju ha snöskor, går lite långsammare att gå men du kan o andra sidan gå brantare med det är men stighudar...De flesta föredrar väl stighudar. Om du inte har råd med ett par dukes kan du ju ha de bindningarna du har nu eller om du ska köpa ett par billigare alpinbindningar och köpa ett par trekkers för 1300spänn istället. Det blir tyngre och lite omständigt och du får bära på mer i ryggan osv. men om det står mellan det eller inte tura alls så är väl valet ganska lätt ;)

Jag vet en snubbe som var där och jobbade hela förra året och har varit där ett par ggr innan det. Jag har frågat honom om jag kan få några nummer av honom, särskilt ett till en fabrik där han tydligen tjänade riktigt bra. Om jag åker så blir det väl så tidigt som möjligt efter att jag tagit studenten. Mitten av juni om jag har tur kanske...Hade ju vart soft om man var några som delade på boende och så där också så att man gör av med så lite pengar som möjligt. Och om man ska bumma tillsammans så lär man ju även känna varandra :)

Kanada 2010/2011
Men det finns snöskor med fästen för pjäxor va? för som du säger så är inte jag heller så intresserad av att ta dom där jättelånga turerna men man vill ändå ha möjligheten att kunna klättra upp till den där håriga linjen man har spanat på ett tag, då kanske snöskor är ett bra alternativ?

Blidee jag ska ägna en tanke åt det för det skulle vara guld värt, som du säger så spenderar man inte mycket om man nu kanske ska åka tillsammans är det en bra start ;)

/helsing

Senast ändrad:
Kanada 2010/2011
Klod sa:
Hmm, jag tänkte slå till på ett par nya skidor nu när alla lager-tömningar kommer igång om ett par veckor men letar inte efter rando-grejer egentligen. Har visserligen aldrig kört med rando-prylar men av det jag läst verkar ju inte alla jätteförtjusta i åkegenskaperna man får av den typen av utrustning (och jag tänker mig att jag skall göra dagsturer, varför det känns som att det är hållbart att evt. investera i alpine trekkers). Har annars funderat på alternativ till randone-utrustning och det känns kanske som att det smidigaste vore ett par snöskor... Då är det givetvis inte hardcore bergsvandring jag har i tankarna men det är väl inte riktigt därför jag drar till Kanada heller, vill åt den beryktade skogsåkningen (och i mitt huvud hade snöskor funkat för det)!
Med pjäxor lär man förbruka så sjukt mkt. energi för att röra sig (ja du sjunker ner, givetvis beroende på hur mkt. du väger men likväl)

(sen kan jag för övrigt totalt glömma möjligheten att hitta randonne-pjäxor i min storlek, så det finns många aspekter i det hela!)
Personligen tkr jag inte man märker någon skillnad på ett par alpinbindningar och ett par dukes, de är mer stabila vid alpinåkning är någon alpinbindning jag åkt på. Och du behöver ju inte rando-pjäxor för att tura, de flesta som inte är väldigt dedikerade och turar mkt mkt kör ju i vanliga alpin pjäxor. För mig funkar det fint iaf.

Det där med snöskor vid skogstur har du däremot jävligt rätt i! Turade upp i en brant skog i Serre Chevalier i julas och vi fick vända och gå åt andra hållet efter 5 meter hela tiden medan brädåkare vi hade med oss hade kunnat gå nästan rakt upp. Men på lite öppnare turer är stighudar guld värt!

Kanada 2010/2011
Trevlig tråd detta, jag är också inne på att så fort som möjligt dra över till Kanada och säsonga, drömmen vore att hitta något jobb så man tjänar pengar samtidigt vilket kanske kan resultera i ännu mer åkning i USA bl.a.

Ser att det är många som har samma mål och letar bum-polare och det är samma här, barndomsvännerna är inte speciellt hängivna när det gäller skidåkning, de kan lätt stanna inne 2-3 dar å bara dricka bärs:P

För er som också är inne på lite längre vistelse med jobb inkluderat kan se hit, jag har mailat den kanadensiska ambassaden och fått veta att man behöver ett visum för att få jobba i Kanada, svartjobb är hårt bestraffat. Det bör inte vara några som helst problem att få. Det enda som krävs är att man har ett kontrakt på ett jobb innan man söker visumet.

Håll igång tråden.
Jag tycker inte alls det är på tok för tidigt att börja planera och satsa. De som har samma mål som jag kan ju gadda ihop er med mig så kan man planera lite utöver och söka jobb, leta bostad och resmål tillsammans, för vem vet kanske drar några freeride.se hangers till kanada och bummar ihop^^

Kanada 2010/2011
ChrisFranz sa:
Trevlig tråd detta, jag är också inne på att så fort som möjligt dra över till Kanada och säsonga, drömmen vore att hitta något jobb så man tjänar pengar samtidigt vilket kanske kan resultera i ännu mer åkning i USA bl.a.

Ser att det är många som har samma mål och letar bum-polare och det är samma här, barndomsvännerna är inte speciellt hängivna när det gäller skidåkning, de kan lätt stanna inne 2-3 dar å bara dricka bärs:P

För er som också är inne på lite längre vistelse med jobb inkluderat kan se hit, jag har mailat den kanadensiska ambassaden och fått veta att man behöver ett visum för att få jobba i Kanada, svartjobb är hårt bestraffat. Det bör inte vara några som helst problem att få. Det enda som krävs är att man har ett kontrakt på ett jobb innan man söker visumet.

Håll igång tråden.
Jag tycker inte alls det är på tok för tidigt att börja planera och satsa. De som har samma mål som jag kan ju gadda ihop er med mig så kan man planera lite utöver och söka jobb, leta bostad och resmål tillsammans, för vem vet kanske drar några freeride.se hangers till kanada och bummar ihop^^
Jag delar gärna boende med vem som helst som ska iväg, har inte tänkt jobba när jag är där men det betyder ju inte att man inte kan bo med folk som jobbar ;)

Kanada 2010/2011
Blidee sa:
Hmm, dagskort kostar ju inte väldigt mycket mer än i alperna isf. Jag har bara bott i husbil 1 skidvecka för ett par år sen och det var i åre, det är nog sant som du säger att i de temperaturerna kan det bli smått jobbigt. Sen kan det ju va skönt att ha lite el i sin bil och det finns väl inte på varje parkering kan jag tänka mig.

Hur mycket mer skulle du säga att en säsong i USA/Kanada kostar än en alpsäsong? Med tanke på att boendet är billigare men resan jävligt mycket dyrare och säsongskort är dyrare så blir det väl ett par slantar till iaf. Vad tror du? Har du erfarenhet från säsong i alperna innan?
Jag tror fatiskt inte det blir jätte mycket dyrare. Jag var i St Anton förra året, då gick skiten lös på ca 60 lök, här räknar jag med 65, men då gör jag inte min billigaste säsong. Dock kan jag inte påstå att säsongen i anton var den billigaste heller, man kan nog komma undan med typ 20-30 lök i alperna om man vet vart man ska ta vägen och lever snålt. Här kan man nog pressa ner till ca 40 lök, mindre går nog inte.

Det som dock är bra med alperna som man förlorar här är ju smidigheten att ta sig hem. Det är lätt att ta tex tåg ner och sedan hänga runt tills pengarna tar slut. Tar dom slut när du är på andra sidan atlanten är det inte någon baggis att ta sig hem igen. Planering är A och O om man ska hit.

Kanada 2010/2011
Om man har tänkt att jobba behöver man alltså visum, vilket betyder att man inte kan lösa jobb på plats som många gör i Alperna, eller? Betyder detta att man i praktiken måste skaffa jobb över internet?

Norge vore definitivt intressant för att tjäna ihop pengar, börjar bli ganska trött på att vara ICA slav. Så jag kan nog vara sugen på att hänga på Blidee;)

Angående tur-utrustning, kan det inte vara en fördel att köpa där? Med tanke på flyg och övervikt, transporter osv.

/A

Kanada 2010/2011
För att få ett arbetsvisum så måste du ha en arbetsgivare i Sverige. Om du har ett arbetsvisum så kan du fixa jobb där borta.

Jag tycker att alla som är sugna på att åka till Norge börjar spana lite smått efter jobb/boende och så kan vi skriva lite om det i den här tråden också :)

Om du inte redan har utrustning så kan du ju vänta tills du är där då det generellt sett är billigare där. Så då sparar du ju pengar på priset och du slipper risken att det blir övervikt på planet.

Kanada 2010/2011
Yes, Norge är sjysst för att dra ihop pengar, men samtidigt så kostar det satan att vistas i Norge, jag var i Oslo och sökte jobb i somras. Normännen letar ofta svensk arbetskraft, för dem är vi vad polackerna och esterna är för oss. Skulle kunna vara spännande att dra över till grannarna och knega lite, men för mig så känns det lite som bortkastad tid, Norge har inte otroligt mkt mer snöfall än Sverige och kan man fixa jobb i Kanada tror jag man får ut mer av lönen i längden än vad du får vid ett depåstopp i Norge. Detta är dock bara personliga reflektioner.

Tanken jag hade med att skaffa jobb i Kanada (om det inte är allt för omständigt) var att man då slipper samla ihop som bjanne skrev upp emot 60 papp. Då räcker det med en sjysst startkassa sedan nöter man lite vid sidan av för att hålla budgeten uppe.

Själv hoppas jag på att kunna dra iväg mot slutet av sommaren och arbeta medan man inväntar vintern, lära känna the locals och ta reda på vart man ska bege sig när tiden väl är inne.

Jag vet inte om det låter långsökt men det var i alla fall min plan, med inte allt för mkt kött på benen vad gäller lagar, visum, boende och omkostnader:)

Tillbaka
Topp