Kanada+försäkring?

maekish

Ny medlem
Kanada+försäkring?
Flyger till Vancouver i början på jan för 3 mån i Canada, förhoppningsvis i Whistler. Finns det någon som vet vad man skall ha för försäkring? Inte så sugen på att betala av på nån ofrivillig helikopterresa resten av livet... Finns det nån sorts billig tilläggsförsäkring för studenter? Annars gäller väl den där "lika viktig som passet"-lappen i Kanada också?

Kanada+försäkring?
Inte helt säkert att den gäller faktiskt... Beror på om de har en statlig sjukförsäkring och om Sverige i så fall har avtal med den.

Kanada+försäkring?
Snackade med mit försäkringsbolag i veckan och de sa att det räckte med "lika viktigt som passet" lappen. Eftersom Sverige inte har något avtal med Kanada likt de har med de flesta övriga länder i Europa behöver man inte fixa "försäkringtillhörigehet Sverige" lappen från försäkringskassan.

Kanada+försäkring?
Du kan köpa tilläggsförsäkring på liftkortet. Jag minns inte hur mycket men det kostar en slant extra men det kan det nog vara värt, liftkorten är så dyra i allafall så lite till kvittar när man ändå köper. Köpa bör du göra, dom är hårda mot fuskare där borta!

/ HAWK

Kanada+försäkring?
Vill du vara riktigt försäkrad kan du oftast köpa ett tillägg på din hemförsäkring. En sån resefösäkring för 3 mån går väl lös lite grann med det är det kanske värt.

my 0.02$

Kanada+försäkring?
Tilläggsförsäkringen från Europiska reseförsäkring är ett bra val, ger sjyst ersättning för det mesta, men kom ihåg att ingen försäkring täcker kostnadedr för olyckor i samband med åkning utanför området om inte tilsammans med bergsguide....

Lycka till!

//Patrick

Kanada+försäkring?
Hmm... enligt mitt försäkringsbolag skulle det vara lugnt med utompistliga aktiviteter. Europeiska verkar ha lagt in klausuler mot alla tänkbara olycksförhållanden...

Kanada+försäkring?
Vad gäller utompistliga aktiviteter handlar det ofta om definitionen. Jag har kollat med flera försäkrinbolag och de har haft samma regler som Europeiska, men om ditt har andra så tar jag tacksamt mot namnet!

till frågan om vad som är utompistligt;

självklart behöver man inte hålla sig till pistade nerfarter eller ens i nerfarter. Skogsåkning, puder i de stora bowlsen etc etc.

Så som jag uppfattat det, är det som inte ersätts (och där du också riskerar att bli av med liftkort, betala stämning mm mm) är när man åker utanför det som accepterats som skidområdet, d vs baccountry eller liknande, utan guide)

Men som sagt om ditt försäkringsbolag verkligen uppattat själva frågan om attt åka utanför pisten och ändå betalar ut ersättning´, tar jag tacksamt mot tips.....

Patrick

Tillbaka
Topp