Kanada - sjukförsäkring

mangeD

Medlem
Kanada - sjukförsäkring
Tjena!

Nu handlar inte detta om just skidåkning eller val av skidort utan när det gäller själva resan i sig.

Jag ska till Kanada i höst, ca 3 månader som volontärarbetare till en ranch som ligger fågelvägen en liten bit rakt öster om Bella Coola, och frågan är kort och gott;
Hur fungerar det med just sjukförsäkring? (som hjälper vid skada osv.)
Jag antar att folk som säsongat i Kanada har skaffat det? Men när jag har ringt försäkringskassan har jag enbart fått svaret att det skulle ingå i hemförsäkringen men endast 45 dagar, inte mer.
"-Sverige har ingen mer koppling till just Kanada när det gäller detta" har jag fått som svar, vilket låter väldigt märkligt.

Så frågan är som sagt, vad och hur har folk gjort när ni rest till Kanada över skidsäsongen gällande just sjukförsäkringen?

Grymt tacksam för svar!

Kanada - sjukförsäkring
Prata med ditt försäkringsbolag och be att få förlänga din reseförsäkring, precis som du hade gjort vid vilken annan längre utlandsvistelse som helst!

Kanada - sjukförsäkring
Vattendroppe sa:
Prata med ditt försäkringsbolag och be att få förlänga din reseförsäkring, precis som du hade gjort vid vilken annan längre utlandsvistelse som helst!
Alright. Jag har aldrig säsongat/gjort en längre resa utomlands tidigare så jag fick väl inte fram exakt frågan om vad jag var ute efter, men inom EU var det klart och tydligt hur det såg ut gällande denna fråga. Men det är så enkelt alltså, skumt att jag inte fick det svaret när jag väl frågade dem.
Men okej! tackar!

Kanada - sjukförsäkring
När jag var i banff, alberta, kunde man ansöka om fri sjukvård. bara fylla i lite papper sen var det ordnat. skadar ju inte testa. Men som vattendroppe sa, förläng bara reseförsäkringen.

Kanada - sjukförsäkring
Då tar vi detta från början.

Du ringer ditt försäkringsbolag. Du är uppriktigt ärlig och berättar ifall du skall Volontärarbeta, ifall även detta täcks, vilket i de flesta fallen inte gör.

Du tar namnet på personen du talat med och sen ringer du till ERV, europeiska reseförsäkringar eller Gouda-försäkringar.
Får du ett JA från ditt bolag vid första samtalet, då satsar du på att att förlänga ditt reseskydd via hemförsäkringen. Du kollar ifall de har begränsningar gällande skidåkning och höjder gällande ifall de alltid hjälper till eller om det är Max gränser.

Får du ett NEJ, då ber du att få förlänga en reseförsäkring via ERV eller Gouda, där du berättar allt om volontär och att du skall åka skidor.

Tror det sista alternativet är billigast.

Du skall oavsett hur det blir, be att få ett såkallade Servicekort (det berättar på svenska och engelska vad du skall göra och vad som täcks i din försäkring)

Ta namnen på de du talar med. Glöm inte det.

Så till er andra; när det gäller att jobba utomlands eller volontära alt. Aupair.. Kika då med era bolag vad de säger. Många gånger tar folk reda på saker för sent eller TROR en massa.

Lev väl

Kanada - sjukförsäkring
Stort tack för det väl utförliga svaret och tipsen "makeasound!

Då har jag bra koll på hur det ser ut! Nu är det bara till att ringa!

Tack!

Snödjup

Tillbaka
Topp