Kanada vs. Japan?

Fridster

Ny medlem
Kanada vs. Japan?
Jag och min polare Hanna planerar en säsong i Kanada, men mitt i vår research ploppade Japan upp i bilden. Varför inte? tänkte vi. Verkar vara ett drömlandskap med snödump dag ut och dag in, den torraste fluffigaste snö man kan tänka sig och massa övertäckta stubbar och stenar som man kan stutsa på mellan körsbärsträden...

Stämmer verkligen allt detta? Är det så underbart som man hört om? Om någon vart där och har lite inside-info så skriv gärna en rad eller två. Frågan är också ekonomisk, är det dyrt med resa+boende+liftkort+mat osv? Eller håller dig sig i klass med Alperna?

Kanada är väl billigare och det finns mer bummare och likasinnade kan jag tänka mig. Finns det nån bummarkultur i Japan eller kommer man vara ensam säsongare? Finns det liv i byerna, typ fester & afterski? Har ingen emot en lugn håla om snön är magisk, men the more the merrier as they say. Vi hookar gärna om det finns nått gäng som tänkt dra över dit.

När är säsongen som bäst? Skriv allt ni vet helt enkelt!
Vi snakkes! /Frida och Hanna

Kanada vs. Japan?
Har också kollat lite på Japan inför vintern.

För min del så kommer det dock att vara en job resa till Tokyo i så fall och skidåkning på helgerna. Bättre än ingent.

Det jag kommit fram till är att Japan inte alls verkar så dyrt som ryket säger. Maten verkar rätt billig både i affär och resturang om man äter "local food" (altså ris, soya produkter, skaldjur). Däremot ju mer "europeiskt" du vill leva i mathållning och boende ju dyrare blir det.

Resan är ju dyrare. Du flyger inte till Japan för 6500 spän vilket det kostar till Kanada.

Boende så har jag bara kollat på pensionat och det var väl inte jätte dyrt men inte super billigt heller 500-600 spänn natten för ett dubbel rum känns rätt ok. För er så är det ju inte aktuellt med pensionat. Men det kan hjäpa er med en prisbild.

Transport från Tokyo till skidorterna (om du INTE väljer nordön) är någon timme med tåg och sen buss. Tåg funkar tydligen gör bra i Japan enda problemet är ju hållplatserna och veta när man skall av.

Förbered er på att det är oerhört få som pratar engelska. Så kontakten med locals kommer förmodligen bli rätt liten.

Läste här på forumet att någon skrev om att lavinkontrollen var i princip obefintlig. Detta ställer ju högre krav på er kunskap om ni vill få ut max av åkningen.

Det var allt jag kunde bidraga med.

/T

Kanada vs. Japan?
Oh, mycket bra svar. Det ska vi tänka på. Men vad tror du flyget kan gå på? Jag kollade snabbt på nån sajt och fick upp 15.000 enkel resa... Kan man inte få det billigare än så, so now way José... Tvyärr.

/Frida

Kanada vs. Japan?
Jag köpte min flygbiljett till Arlanda - Sapporo i början av juni. Den kostade 9600:- tur och retur. SAS ville ha 13000:- för samma resa. 15000:- för enkel resa låter väldigt dyrt, du hittar garanterat billigare biljetter om du letar lite.

Kanada vs. Japan?
Fridster sa:
Oh, mycket bra svar. Det ska vi tänka på. Men vad tror du flyget kan gå på? Jag kollade snabbt på nån sajt och fick upp 15.000 enkel resa... Kan man inte få det billigare än så, so now way José... Tvyärr.

/Frida
Använd pricerunners eller Kelkoos prisjämförelsemotorer för flygresor. Kollade lite snabbt och hittade flygbiljetter t.o.r. arlanda-tokyo för typ 11 000kr. Känns som ganska överkomligt för den sträckan...

Är ingen expert på japan men vad jag har förstått så finns där väl en del nackdelar kontra alperna:
-Mindre berg, mindre bergskedjor. Lägre fallhöjd.
-Offpiståkning är inte tillåtet på alla orter. (om det är lite lätt förbjudet eller om de verkligen menar allvar vet jag ej...)

Fördelarna är väl att det kan snöa mer där, mycket tack vare japans geografiska läge. Antar att alla japanska orter har ett maritimt snöklimat till skillnad från alperna, med allt vad det innebär...

Kanada vs. Japan?
Kanada vs. Japan?
Fallhöjd är den mest överskattade statistik som finns.

För om man går efter fallhöjden så skulle ställen som Alta, Mt Baker, Fernie och Red Mountain suga fett då ingen av dom har mer än 900 meter fallhöjd. Mt Baker har så lite som 500 och Alta 600 ändå så rankas dom bergen otroligt högt.

Allt handlar om snö och terrängen. Ja branthet spelar roll men skogs layouten spelar oerhört stor roll och även hur "oslät" terrängen är.

Så titta inte bara på fallhöjd.

En statistik som jag däremot tycker är viktig är historiskt snöfall per månad. Sjukt mycke statistik vilket kan göra det jobbigt men det går väl att se vilka månader som är att föredra på vilka orter http://members.aol.com/crockeraf/ Gäller dock bara kanada och usa. Men finns säkert någon form av stats för japan också någonstans på webben.

Sen försök kolla så mycke bilder och videos som möjligt från orterna. Det ger ett rätt bra intryck av orten.

Kanada vs. Japan?
Ok, ska kolla flygen nogrannare. Men är det någon som vet om det överhuvudtaget är någon som gör en hel säsong i Japan? Har främst fått intrycket av 2-3 veckor sisådär...

Jepp, har läst artiklarna på FR. Blev sjukt sugen på japansk snö.

Bra tips med fallhöjden! det har du nog rätt i. Det är lätt att känna att allt är litet efter att spenderat en säsong i Cham. Men finns det sjuka snömängder kan det nog gärna kompensera en brädåkare speciellt.

Tack för alla tips! /Frida

Kanada vs. Japan?
Min svägerska gjorde säsong där, mer eller mindre frivilligt, hon stod inte ut i Tokyo under vinter halvåret och jobbade på ett pensionat samtidigt som hon åkte bräda...

Iaf, Japan är billigt att käka i (tokbilligt faktiskt) du tjänar inte på att laga själv... I centrala Tokyo ska du inte betala mer än 1000 YEN för en fullständig trerätters lunch...

Boende är dyrare, tyvärr, och speciellt om du inte kan japanska utan måste boka via någon av de internationella rese-centrum som finns vid varje tågstation i större städer.. Det går att komma ned i 500-600:- men jag har inte lyckats själv utan bara med japanspråkig hjälp..

Tåg är dyrt och punktligt, men ska du bara åka upp från Tokyo (eller liknande) är det inget problem. Var noga med att köpa en biljett för shinkhansen. Biljett köper man på station samma dag och det finns i princip alltid plats. Ska du åka lite mer tåg, under en bestämd tid, så beställ ett Japan-Railpass (måste göras från landet du åker ifrån, Sverige, och ett par veckor innan resan) genom ett ombud (Japanska resebyrån hjälper till med det)... Rail-pass är inte bundet i tid förrens du använder det första dagen, men längden (7, 14 och 21 dagar) och därmed priset varierar..

Flyg till Japan ska ligga runt 10.000 SEK, inte dyrare (lite beroende på var i Japan du vill landa). De billigaste flygen har jag fått med FinnAir och Air France.

Kanada vs. Japan?
Ok sorry att jag kommer som en total "partycrasher" nu, men jag har lite ny info. För att ta sig till Japan som svensk, så måste man självklart skaffa visum. Dessa finns i tre former för våran del.
1. Turistvisum
Gäller i tre månader
2. Arbetsvisum
Gäller så länge som företaget som fixar det begär åt dig. För dessa måste du oftast skaffa ett jobb innan du åker dit och sedan måste det företaget förklara för Japanska staten varför just DU ska få detta jobb och inte en japan... (riktigt surt jag vet!)
3. Studentvisum
Gäller under hela din studieperiod i Japan. Detta ansöks ofta genom stipendium och andra former utav studier i Japan.

Jag skulle dock utav hela mitt hjärta vilja åka och säsonga i japan, eller jobba i Tokyo. Dock som ni kanske förstår, så är det inte världens enklaste grej. Om det är så att man kan haka på er eller om det är några andra som vill köra nån grej tillsammans, så vore det asnajs! Hare!

Kanada vs. Japan?
Vilka register hamnar det egentligen i att man har ett visum...
Jag menar, sköter man sig som en normal medborgare borde det väl inte vara några problem eller kommer det en armé med små kamikazejapaner och slänger ut en ur landet om man fuskar?

Kanada vs. Japan?
gnilk sa:
Min svägerska gjorde säsong där, mer eller mindre frivilligt, hon stod inte ut i Tokyo under vinter halvåret och jobbade på ett pensionat samtidigt som hon åkte bräda...

Iaf, Japan är billigt att käka i (tokbilligt faktiskt) du tjänar inte på att laga själv... I centrala Tokyo ska du inte betala mer än 1000 YEN för en fullständig trerätters lunch...

Boende är dyrare, tyvärr, och speciellt om du inte kan japanska utan måste boka via någon av de internationella rese-centrum som finns vid varje tågstation i större städer.. Det går att komma ned i 500-600:- men jag har inte lyckats själv utan bara med japanspråkig hjälp..

Tåg är dyrt och punktligt, men ska du bara åka upp från Tokyo (eller liknande) är det inget problem. Var noga med att köpa en biljett för shinkhansen. Biljett köper man på station samma dag och det finns i princip alltid plats. Ska du åka lite mer tåg, under en bestämd tid, så beställ ett Japan-Railpass (måste göras från landet du åker ifrån, Sverige, och ett par veckor innan resan) genom ett ombud (Japanska resebyrån hjälper till med det)... Rail-pass är inte bundet i tid förrens du använder det första dagen, men längden (7, 14 och 21 dagar) och därmed priset varierar..

Flyg till Japan ska ligga runt 10.000 SEK, inte dyrare (lite beroende på var i Japan du vill landa). De billigaste flygen har jag fått med FinnAir och Air France.
tycker det är lite skitsnacksvarning här, såvida du inte har bott i japan och levt i någon slum och baserat ditt inlägg på detta. :) jag har själv bott i japan i ett år och vet att det är billigare att äta ute än i sverige, men att matvaror i affärerna är dyrare, så visst kan man nog påstå att man inte sparar några stora pengar på att laga mat själv. men att du skulle få en schysst trerätters för motsvarande 65 spänn - tror du tänker på kina eller nåt. inte i någon av de städer jag har bott/besökt (tokyo, osaka, kyoto, kobe, m.fl.) finns det ens på kartan att man skulle kunna få schysst mat för det priset. :)

och flyg kan man faktiskt hitta neråt 7000:- spänn om man är ute i god tid. letade själv nyligen efter en biljett till nagano, hittade en för 7300:-. kan däremot rekommendera finnair som det klart billigaste alternativet efter egen erfarenhet.

Senast ändrad:
Kanada vs. Japan?
wicked-wickawd sa:
Ok sorry att jag kommer som en total "partycrasher" nu, men jag har lite ny info. För att ta sig till Japan som svensk, så måste man självklart skaffa visum. Dessa finns i tre former för våran del.
1. Turistvisum
Gäller i tre månader
Man inte behöver \"ansöka\" om turistvisum. Du får det stämplat i passet vid inresan i landet. Du kan läsa detaljerna nedan:

http://www.se.emb-japan.go.jp/visa_temp.htm

Kanada vs. Japan?
För insperation, sök på niseko på youtube.

Intresannt tråd! Var också inne på japan lite i våras. Inser nu dock att ekonomin inte kommer hålla, då jag kommer behöva jobba i vinter. Har för mig jag gjorde en japan-tråd på forumet också i våras, där de kom upp en del bra tips.

Lycka till och njut av snön som tydligen är bäst januari-feb!

Kanada vs. Japan?
Lee-nus sa:
gnilk sa:

tycker det är lite skitsnacksvarning här, såvida du inte har bott i japan och levt i någon slum och baserat ditt inlägg på detta. :) jag har själv bott i japan i ett år och vet att det är billigare att äta ute än i sverige, men att matvaror i affärerna är dyrare, så visst kan man nog påstå att man inte sparar några stora pengar på att laga mat själv. men att du skulle få en schysst trerätters för motsvarande 65 spänn - tror du tänker på kina eller nåt. inte i någon av de städer jag har bott/besökt (tokyo, osaka, kyoto, kobe, m.fl.) finns det ens på kartan att man skulle kunna få schysst mat för det priset. :)

och flyg kan man faktiskt hitta neråt 7000:- spänn om man är ute i god tid. letade själv nyligen efter en biljett till nagano, hittade en för 7300:-. kan däremot rekommendera finnair som det klart billigaste alternativet efter egen erfarenhet.
Tja, jag vet inte, men när jag var där senast, i våras, så motsvarade 1000 YEN ca: 10 CHF (bor i Schweiz) och vi käkade aldrig en _LUNCH_ över 1100:- YEN, vilket också var rekommendationen vi fick av de svenskar som bott och jobbat där +3 år...
Trerätters, jag vet inte hur dina _LUNCHER_ ser ut, men sashami, 3 sushi bitar, nudelsallad, grönt te (allt serverat på en gång) för 65:- SEK är för mig tokbilligt (visserligen en personlig preferens men iaf)... Detta var ca 200m från Ginza station, där Big Echo ligger (och BIC kamera).. alltså, inte speciellt off... Att du inte lyckats äta ok för det priset är ju faktiskt inte mitt fel...

Skitsnacket får således stå för dig, men berätta gärna om _dina_ erfarenheter.. =)
Bror min bor där, just nu, och har varit där rätt länge, så lite substans i mitt påstående vågar jag nog hävda att det fins..

Kanada vs. Japan?
Flyttade hem från Tokyo för ca en månad sen, där jag bott och arbetat i 3,5 år.
Åt ute varje lunch och det är som gnilk säger - en standardlunch på stan ligger på ca 1000-1100 yen. Kina är ännu billigare (om man inte äter turistmat förstås)

Sen är ju förstås trerätters japansk lunch inte riktigt samma sak som trerätters svensk mat, då japanerna ofta serverar maten i olika små skålar eller tallrikar. Men man blir okej mätt och det är bra mat. Isvatten eller grönt te ingår i princip alltid.

Big Mac & Co eller motsvarande ligger på ca 650 Yen tror jag det var. Det finns också lite nudelalternativ eller ris/köttblandningar för 700-900 yen, men de är sådär.

Matvaror i affärer är ganska billiga, förutom fisk och ris som faktiskt är dyrt!
Vill du äta ultrabilligt kan Du köpa torkade nudelsoppor (typ Cup Noodle) för 100 Yen i 100Yen-shops, men de är rejält tråkiga :-)

Skidboendepriserna beror lite på var det är man vill åka. Jag rekommenderar Minshuku (japansk pensionat) som är som små enkla familjehotell kan man säga. Oftast ingår frukost och middag i boendepriserna. Jag bodde ibland i ett för 10000 yen per natt, men 15000 yen får man nog räkna med att ge i snitt. Kan vara ganska exotiska med tatamimattor, sova på golvet och hela den grejen.

Bunkbeds går nog för en tiotusen yen per natt, oftast utan middag. Men det är nog mer "ös" på kvällarna. Ofta brukar det vara lite utlänningar också på dessa ställen.

Åkandet då?
Hokkaido (norra ön) - jättemycket pudersnö och kanske bästa åkningen. Mycket utlänningar jobbar där och turistar(Australienare mest), så inte riktigt lika "japanskt".
Mycket skibums.

Honshu (Stora ön där Tokyo ligger) - mest exotiskt, då man nästan bara ser japaner. Jättemånga skidorter i t.ex. Nagano och Niigata- stora som små. De närmast Tokyo (1-2 timmar med tåg) är ofta ganska mediokra och mycket folk. 2-4 timmar från Tokyo finns det många fina ställen, dock slår de nog ej Hokkaido i snökvalitet och mängd.

Jag hde nog rekommenderat några ställen i Nagano prefecture som t.ex. Hakuba eller Nozawa Onsen då de har bra backar och man får en heljapansk upplevelse på köpet, ngt man kan sakna på Hokkaido pga av alla utlänningar. Men som sagt - snön är snäppet värre på Hokkaido.

Tips - kolla in snowjapan.com.

Hälsningar
Georg

Kanada vs. Japan?
gnilk sa:
Tja, jag vet inte, men när jag var där senast, i våras, så motsvarade 1000 YEN ca: 10 CHF (bor i Schweiz) och vi käkade aldrig en _LUNCH_ över 1100:- YEN, vilket också var rekommendationen vi fick av de svenskar som bott och jobbat där +3 år...
Trerätters, jag vet inte hur dina _LUNCHER_ ser ut, men sashami, 3 sushi bitar, nudelsallad, grönt te (allt serverat på en gång) för 65:- SEK är för mig tokbilligt (visserligen en personlig preferens men iaf)... Detta var ca 200m från Ginza station, där Big Echo ligger (och BIC kamera).. alltså, inte speciellt off... Att du inte lyckats äta ok för det priset är ju faktiskt inte mitt fel...

Skitsnacket får således stå för dig, men berätta gärna om _dina_ erfarenheter.. =)
Bror min bor där, just nu, och har varit där rätt länge, så lite substans i mitt påstående vågar jag nog hävda att det fins..
okej, om vi snackar LUNCH så är jag villig att hålla med dig. vet inte om jag missade nåt i det första inlägget du skrev, men uppfattade det inte alls i så fall. :)

Kanada vs. Japan?
Japanjojje: Vad skulle du säga att snittet på dagskort/veckokort ligger?
Snackar vi dubbelrum för 500-600 kr föresten?

Kanada vs. Japan?
Jag tror dagskort ligger på 3500-4000 Yen? Veckokort vet jag faktiskt inte.
Från ca 500 kronor per person och natt för pensionat - bunkbed kan Du nog få för hälften med lite tur.

Priserna gäller om Du bokar "direkt". Men det är inga problem att boka på internet. Kolla in lite alternativ på snowjapan.com t.ex. och maila på engelska direkt till hotellet/pensionatet. Kan de engelska svarar de - annars inte... :-)
Boka genom förmedlare som pratar engelska blir mycket dyrare.

Kanada vs. Japan?
Spontant så känns det som att en 2-2,5 månaders trip till Japan kommer att gå på en hel del...
Hur är Japanerna när det gäller att hyra ut rum i sina egna hem?
Skulle ju gå att spara en hel del där och samtidigt vinna kulturpoäng.

Kanada vs. Japan?
Blide sa:
Spontant så känns det som att en 2-2,5 månaders trip till Japan kommer att gå på en hel del...
Hur är Japanerna när det gäller att hyra ut rum i sina egna hem?
Skulle ju gå att spara en hel del där och samtidigt vinna kulturpoäng.
japanerna är generellt sett positivt inställda til s.k. homestay, men huruvida detta gäller även utanför den akademiska världen har jag ingen riktig uppfattning om. värt att undersöka dock.

Kanada vs. Japan?
Tror det är svårt att fixa homestay hos "vanliga" japaner- mest pga att det inte är så vanligt att göra så och att den stora majoriteten inte pratar engelska alls.
Jag har faktiskt inte hört talas om att någon ickestudent fixat homestay.
Men det kan ju vara lite annorlunda i den akademiska världen med vana vid utlänningar, utbytesstudenter och allt.

Men minshuku (japanskt pensionat) som jag nämnde förut kan vara nästan som homestay, då de kan vara väldigt små. Långtidspris går nog att fixa, fast lite dyrare blir det säkert.
Annars finns det nog lite långtidsboende med utlänningar på Hokkaido, men det är ju inte samma grej...

Kanada vs. Japan?
Japanjojje sa:
Tror det är svårt att fixa homestay hos "vanliga" japaner- mest pga att det inte är så vanligt att göra så och att den stora majoriteten inte pratar engelska alls.
Jag har faktiskt inte hört talas om att någon ickestudent fixat homestay.
Men det kan ju vara lite annorlunda i den akademiska världen med vana vid utlänningar, utbytesstudenter och allt.

Men minshuku (japanskt pensionat) som jag nämnde förut kan vara nästan som homestay, då de kan vara väldigt små. Långtidspris går nog att fixa, fast lite dyrare blir det säkert.
Annars finns det nog lite långtidsboende med utlänningar på Hokkaido, men det är ju inte samma grej...
jag vet att när jag bodde i japan fanns en liten rörelse för turister som ville bo hos japanska familjer, men man får så klart anta att det fanns någon möjlighet att överkomma språkbarriären då. men jag vet folk som inte pluggat i japan och som fått bo hos japanska familjer, fast det har ju gått genom nån liten organisation, förstås.

Kanada vs. Japan?
Hej,
Jag tycker definitivt ni ska ta chansen. Hokkaido (Nordön) har bäst åkning. De senaste vintern var Nagano (gammla OS byn) väldigt snöfattig. Bor ni där uppe är boende mycket billigare. Det finns också många bums däruppe. Boende är inte så svårt. Bara Googla ex. Niseko och Lodging - http://www.niseko-backpacker.com/

Mat är billigare i Kanada men du kan få superbra käk för inga pengar. Men som på andra ställen är det biliigare ju sämre kvalitet det är :-)

Åkningen och snötillgången är suverän. Fallhöjd kan ju inte jämföras men snön och miljön är helt otroliga. Bara att kunna se apor i backarna etc är ju rätt annorlunda.

Det stämmer som sagt tidigare att man måste ha turistvisum och att det är bara giltigt i 3 månader. Men å andra sidan kan man ta chansen om man har pengar att resa ut till ex. Korea och in igen så får man 3 månader till. Då måste ni vara beredda på att få lite frågor om varför ni ska stanna längre. Eller så tar ni en paus, åker ner till Bali och åker upp igen.

Kort sagt. Jag skulle super mycket rekommendera att ni åker. Det är en upplevelse för livet. Men det beror som sagt på vad ni söker.

Nils

Kanada vs. Japan?

@nilswirell: nagano ligger dock inte på hokkaido, det ligger mitt på huvudön honshu. jag skulle nog inte rekommendera någon att åka till nagano för skidåkningen, då är det bättre att hålla sig till åkningen på hokkaidos många skidorter. men jag kanske missförstod... :)

Kanada vs. Japan?
Ok så läste du nog inte vad jag skrev. Men bara för klargörandets skull så ligger Nagano (Gammla OS byn) på Honshu cirka 1:45 till 2 timmar från Tokyo och det var väldigt snöfattigt senaste vintern (då jag var där).

Kanada vs. Japan?
Shit vilken bra tråd!
Nu verkar det inom räckhåll för att en tripp blir av!

Nu ska jag bara ta in en Norröna onepiece i någon snygg färg så man kan hålla sig torr också, haha!

Har förövrigt hört att man får cash i handen ofta då man jobbar, att de är svårt för utlänningar att skaffa bankkonto... och att arbetsgivarna tycker det är knepigt att fiffla med massa pappersarbete?
Någon pålitlig källa som kanske har egen erfarenhet av hur just lönen betalas ut?

/Johan

Tillbaka
Topp