Kanada, Whistler-Blackomb

freeride_nu

Aktiv medlem
Hej! Jag funderar på att åka till Whistker-Blackomb över nästa säsong. Undrar bara om det ngn. som har några tipps på vart man kan vända sej för att kolla upp boende, jobb etc. Om det ngn. som varit där och har några andra heta tipps, rent allmänt, är jag mycket tacksam för svar.

Håller inte riktigt med dig där:
Liftkortet kan man få för 8000:- om man kollar lite.
Boende kan man även ordna för under 3000:-/person och månad.

Kanske inte billigast på jorden men halt klar grym åkning

Tja, var där förra säsongen och åker tillbaks en säsong till.
Vilket liftkort kostar 8000 ?? Tänk på att allt priser på nätet inte inkluderar skatten. Tror att ett säsongskort kostar ca 12000-13000 kr. Själv jobbade jag som volentär och fuskade till mig liftkort den vägen.
Boendet ja... Det är nästan hopplöst att fixa boende på plats i Whistler, om du inte vill betala skyhöga priser. Fixa nåt hemifrån. Vi ringde runt hur mycket som helst o försökte verkligen att fixa nåt bra. Slutade med att vi fick bo kvar på Backpackers hostel- i Creekside som är så där lagom snuskigt... Lokaliteterna sa nåt om att det var 1500 personer i överskott som sökte lägenhet och fick åka därifrån... Skidåkningen är helt otrolig, men priserna är svindyra. (Dyraste hörnet i Canada)

Lina

Liftkortet som kostade ca8000 var någon grej som några av mina kompisar hade i år när dom var där. Man får (efter vad jag far förstått skriva på några papper om att vara ett gått föredömme i backen och kunna svara på frågor från turister. Jag tror dom fick gå någon kurs men jag är inte säker.
mvh/DANIEL BLOM

Nu så, var det klart. Köpte ett early Bird (innan 8:e Oktober) säsongskort för Whistler. Kostade SEK 9600, men då får jag 3 extra dagsbiljetter som jag kan sälja för en tusing.
Kul o se om nån mer kommer över till Whistler.

Tänkte bara lägga till att man för att få jobba lagligt i Kanada behöver ett arbetstillstånd. Saken är den att det är helt jävla omöjligt att få ett sådant, visst kan man jobba svart men Kanadensarna ser inte milt på den saken och om man ertappas blir följderna inte roliga.
Förutom dryga böter och ev fängelse ett tag (info från person som lever i kanada) så blir man troligtvis portad så att man inte får återvända dit igen!

Är det någon som vet något sätt att gå runt detta - skaffa sig special tillstånd eller dyl. - så hör av er....! Jag kan inte påstå att jag kollat upp alla möjligheter..

Har bott i Vancouver i tre år och har träffat på en hel del Svenskar som vill stanna i Whistler. Inte så konstigt, paradiset på jorden året runt men man skall vara dollar mljonär för att kunna njuta til fullo tyvärr. Iallfall så går det att jobba svart, städa mm men det finns inte så mcket jobb och det är hårda följder om man åker fast. Om man tillhör brittiska samäldet kan man få jobba 1 år med speciellt arbets tillstånd. Därför sköts liftar och liftkorts försäljning av tjejer och killar frn Melbourne och Cardiff bla.
http://canada.gc.ca/ är adressen till Canadas goverments hemsida.

Japp, vi har kollat upp det mesta. Ringt ambassader och Employmentcenters mm. att antal gånger. Det är väl bara att inse, att antingen måste man känna en arbetsgivare i canada som är beredd att bevisa varför just du är bäst för jobbet, eller så får man chansa. Man blir inte portad för gott, men jag tror att det är fem år... Sverige har ett utbytesprogram med Canada där 25!! personer kan få Student-working visa per år. Inte mer tyvärr och de platserna försvinner aldeles för fort.

Tillbaka
Topp