kanada?

• Trådstartare Trådstartare Axl
  • Start datum Start datum

Axl

Aktiv medlem
kanada?
börjar bli sugen på att dra till kanada nån månad i vinter... någon som har några sköna tips? eller ska dit kanske?

kanada?
Jag ska iväg två veckor i månadskiften Februari/mars.
Resan är bokad och det blir Banff. Har hört en del om att Banff ska ha bra åkning, men kanske inte riktigt lika bra som Whistler, Kicking Horse osv.

Jag är också intresserad av att veta lite mer om närliggande "småorter" till Banff?

kanada?
Om du skall till Banff så har du bara ca: 1 timma med buss till Kicking Horse som slår Lake Blåis och dom andra orterna i Banff enligt mitt tycke..

För två år sen gick det bussturer mellan Banff och Kicking Horse för runt 60cad ink liftkort.

kanada?
Tjenix!

Jag var runt i Kanada forra sasongen till Fernie (2 manader), Red Mountain (1 manad), Whitewater (1 manad) och nagra dagar i Big White.

Red ar enligt min mening det roligaste berget med brantast akning av de tre. Det ar dessutom ganska billigt och narliggande finns det valdigt bra hiking-mojligheter. Om du har tillgang till bil kan du komma till otroligt bra bergskedjor att hika, har dock ej sjalv testat dem.

Whitewater ar valdigt litet men hade mest sno forra sasongen (och verkar jamt ha mest sno av alla orter i BC). Det har otroligt bra friakning pa baksidan av bowlen, kanske den basta jag akt. Men som sagt valdigt litet berg. Staden Nelson som ligger narmast ar en riktig hojdare, men den ligger en bra bit ifran skidbackarna.

Fernie ar ganska stort och har bra varierad akning. De ar lite val glada i att stanga ner stora omraden nar det blir lavinfarligt dock. Pa bade hoger och vanster sida om de olika "inbound bowls" finns flera utanfor som man kan hika pa egen risk. Jag hikade dock ej sjalv dem forra aret.
Fernie har aven tva parker med hopp och rails och en halfpipe som dock inte ar for mycket att hurra over.

Big White ar storst av de fyra orterna men alldeles for flackt om du inte ska ta med barnen. Dock har de en av tva (mig veterligen) SuperPipes i Kanada och en hojdare till park med bra hopp och rails.
Big White ar det enda av stallena dar skidbyn ligger precis vid berget.

Sen har sakerligen Whistler/Blackcomb de basta bergen. Men smakar det sa kostar det. Snon ska dessutom vara tyngre och inte lika torr som i Klippiga bergen. Men ta inte mitt ord pa det eftersom jag inte varit dar.

Vi var pa vag till Golden forra aret, men de hade for lite sno sa vi drog till Whitewater istallet dar de hade det mesta och fluffigaste pudret jag har akt. Men nar det ar mycket sno i Golden sags det vara riktigt bra med tanke pa att det har manga hojdmeter och ska vara ganska brant.

Sjalv drar tillbaka till Fernie med nagra polar i januari.
Lycka till med valet!

Mvh/ Branting

P.s. vart att kolla upp sags aven Castle Mountain, nara Fernie vara.

kanada?
Hoj..

Jag och en polare drar till Kanada i vinter.. har inte riktigt bestämt oss vart vi ska åka ännu men det löser sig väl... Någon som har koll på hur man tar sig till/från olika ställen? Är det bara bil som gäller eller finns det bussförbindelser?
Boende är ju också lite svårt... Någon som har några tips?

/Andreas, umeå

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp