Kanada?

olof_carlsson

Ny medlem
Kanada?
tja. jag och en polare ska dra till kanada i vinter och åka snowboard. frågan är vart ska vi åka? vi vill ha bra åkning, billigt boende, bra stämning mm. vi ska vara borta minst 3 månader.

tar tacksamt emot förslag, tips på boende etc...

Kanada?
Hej Olof
Jag har bott och jobbat i Canada.
Vad jag kan rekomendera är att bo i Canmore utanför Banff efter som att priser på boende är avsevärt mycket högre i national parkerna.
Alpine club of Canada har många adresser till privata uthyrare av rum.
Skidåkning?
Det beror helt på vad ni är ute efter.Topp-tur.Heli-ski.Traditonell.
Banff har fler talet av skidsystem men det som är utöver det vanliga är nog Lake Louise eller Sun Shine Village.

Kanada?
Jag är nyligen hemkommen från en 4-månaders vistelse i Whistler på den kanadensiska västkusten. Orten är något jag klart kan rekommendera, framförallt åkmässigt då åkningen håller absolut världsklass med en otroligt varierande terräng och snömängder man inte sett maken till förut.
Det som också är ett klart plus i kanten är att själva Whistler är relativt stort om man jämför med många andra skidorter, vilket gör att möjligheten att aktivera sig när man inte åker är större än Banff, Fernie etc.
Ang prisläget så har Whistler ett något oförtjänt rykte om vara en "överklassort", med höga kostnader för boende, mat och sprit. Så är alltså inte fallet.
En tre-månaderssäsong klarar ni alla gånger på 50000. En summa som bara marginellt skiljer sig från dom lite mindre orterna i Kanada, typ fernie
Summa summarum: Ska ni åka till Kanada så åk till Whistler, ni kommer inte att ångra er. Var ute i god tid med resa, boende och liftkort så kommer det, som sagt, inte handla om några astronomiska summor. Att börja leta boende redan nu är absolut inte överambitiöst.

Lycka till

Kanada?
50000 bara skiljer sig marginellt från mindre orter? Ehh, nej. 3-4 månader i Nelson fixar man lätt på 30000 kr. Går dessutom hur bra som helst att fixa jobb på ett ört-odlar-ställe och tjäna 20 USD i timmen på att trimma lite.

Kanada?
I dessa 50000 var köp av utrustning inräknat (otydligt,fel av mig). Så 40000 är väl en mer korrekt siffra, för själva säsongen.
Nelson(aldrig hört talas om, men okey) kanske ligger en tia under. Jag tänkte mer på fernie, banff(jag har nästan för mig att jag också skrev det,eller?) och då skiljer sig totalsumman bara marginellt.

Over and out

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp