Kapacitet på Thules takboxar

Vi minskar ner oss i bilstorlek, så sitter och kikar på takboxar för främst sidresor.
Mest lockande är Thules Motion 3 i XL Low eller XXL Low.

På pappret ska XL Low rymma 4-6 par, max 200cm.

Vad betyder det i praktiken? Kan man stoppa in ett par skidhållare och lägga 4 par 200cm skidor bredvid varandra?
Eller är det max i par långa skidor tillsammans med 3 korta?
Får man rentav in mer än 6 par om kan kör kreativt packning?

Det känns som att jag hellre tar den kortare boxen om det inte blir evigt tetris.
För årets resa så har jag två par alpinskidor på 186cm, sambon har två par korta alpinskidor + ett par korta längdskidor, kanske nån vän vill ha med ett par.

Kan såklart hända att det blir fler med tiden. Jag (på 190 cm) kan eventuellt tänka mig att testa turskidor i framtiden, men har inga tankar på rena längdskidor.

Övrig packning ska nog lätt gå in i bilen.

Köpte en XXL low inför årets resa och packade utan problem in 4 par vuxenskidor (180 som längst) och 4 par barnskidor (120-140). Utöver det låg en stor ryggsäck, en hjälm, två glides och lite skidkläder i boxen.

Köpte en XXL low inför årets resa och packade utan problem in 4 par vuxenskidor (180 som längst) och 4 par barnskidor (120-140). Utöver det låg en stor ryggsäck, en hjälm, två glides och lite skidkläder i boxen.
Hur tycker du XXL är att hantera i övrigt?
Går den att montera solo? Fladdrar nosen nät man kör?

Den frös fast på vägen upp till Åre, både låsen och själva boxen, men det hade nog alla boxar gjort.
I övrigt ganska tyst och otroligt smidig att montera med några greppklor runt räckena. Går nog att montera själv ja

Har en thule bilia edition som är 232 och 70cm bred. Har thules skidhållare i och kan köra 2 par alpinskidor vuxen, ett par barn och 2 par längdskidor vuxen och ett par barn plus stavar bredvid varandra. Brukar lägga så jag kan ta ut alpint ifrån ena sidan och längd ifrån andra så man kan välja dagen man åker upp t ex.

Mitt lås frös också en gång men jag kör proaktivt med låsspray innan nu och har inte haft problem. Tips är att ha en spray med lås de-icer i bilen.

Den frös fast på vägen upp till Åre, både låsen och själva boxen, men det hade nog alla boxar gjort.
I övrigt ganska tyst och otroligt smidig att montera med några greppklor runt räckena. Går nog att montera själv ja
Samma här. Låsen är inte konstruerade för att klara kyla. Allt är i tunn plast dessutom, inkl "låspiggar" (de som åker in/ut när man vrider om nyckeln).

Inför den här vintern har jag smörjt låspiggarna med snöskoterfett (klarar ner till -40 grader).
Tveksam till att köpa en Thulebox igen.

Samma här. Låsen är inte konstruerade för att klara kyla. Allt är i tunn plast dessutom, inkl "låspiggar" (de som åker in/ut när man vrider om nyckeln).

Inför den här vintern har jag smörjt låspiggarna med snöskoterfett (klarar ner till -40 grader).
Tveksam till att köpa en Thulebox igen.
Det där är ju trist att höra. Kör bara massa av Thules cykelgrejer på sommaren så tänker inte mycket på kyla. Men just en skidbox vill man ju ska fungera på vintern 🙃

Ser det bättre ut hos konkurenterna?

Det där är ju trist att höra. Kör bara massa av Thules cykelgrejer på sommaren så tänker inte mycket på kyla. Men just en skidbox vill man ju ska fungera på vintern 🙃

Ser det bättre ut hos konkurenterna?
Tyvärr dålig koll. Men vid nästa köp av ny box så kommer jag lägga extra vikt vid att låsmekanismen ser mer rejäl ut än enbart några smala plastpiggar.
Jag förstår att man vill spara vikt från konstruktörens håll, men lägg på 10-20 gram för ett bättre lås kan jag tycka.

Har hänt att låsen har frusit på våra Thule boxar men alla lås kan väl frysa ibland. Annars har jag inte haft något problem med låsmekanismen eller något annat med thule boxar.

Mindre problem med frost på vår gamla Packline i glasfiber där locket knäpps fast med ett par spännen baktill (utan låsmekanism). Frivilligt att använda nyckellåset mitt bak (som iofs kan frysa) om man är orolig för frost.
Jag har skruvat fast en rejäl låsbygel med hänglås istället, fyllt det med antifrostmedel och låser boxen bara när det verkligen behövs. Det är dessutom lätt att tina hänglåset vid ev behov med andedräkten eller en plastpåse med ljummet vatten eftersom det hänger utanpå.

Jag har en Calix M22 vars längd yttermått är 225 cm och innermått är kanske 205-210, tillräckligt långt för mina långa klassiska skidor kan gå in. Den rymmer flera par alpinskidor och längdskidor samt stavar, både i fodral och löst, plus lite annan kringutrustning. Kvalitén är lite sisådär, bland annat är inte plasthöljena till låsen en bra idé i minusgrader men det går att köra utan dem, och den känns lite bänglig. Positivit är att den kan öppnas från båda sidorna, är lätt att lyfta av och på och kostar mindre än en motsvarande Thule. Allt som allt är jag nöjd med den.

Vi har en Thule Atlantis 900, vilket är en äldre modell men i storlek som dagens Motion XXL. Inte low då utan fullhöjd 47 cm, 232 cm lång och 610 liters volym. Den är i alla fall orimligt stor, även om det är gött att man i princip aldrig behöver bry sig om att få plats eller inte. Istället är det taklastbegränsningen som sätter stopp. Vi valde den dock för att vi får plats med två st barncykel/skidvagnar samtidigt i boxen, vilket är väldigt smidigt packningsmässigt. Även det faktum att det går i två st snowracers används flitigt. Men som klassisk skidbox är den onödigt stor.

Tillbaka
Topp