Karriär & skidåkning? (flytta närmre Alperna)

Nu sabbar jag den här inspirerande tråden :)

Är det realistiskt att försöka sadla om och bli bergsguide om man passerat 26, inte åkt mer än 20-30 dagar per vinter de senaste åren och aldrig klättrat?

Att göra några skidsäsonger till i alperna, börja med klättring parallellt och sedan gå utbildningen antingen i Sverige eller Österrike/Schweiz/Frankrike vore ju en dröm. Men det kanske faller på att man inte skulle bli klar förrän man är 34-35...?

Claaaes sa:
Nu sabbar jag den här inspirerande tråden :)

Är det realistiskt att försöka sadla om och bli bergsguide om man passerat 26, inte åkt mer än 20-30 dagar per vinter de senaste åren och aldrig klättrat?

Att göra några skidsäsonger till i alperna, börja med klättring parallellt och sedan gå utbildningen antingen i Sverige eller Österrike/Schweiz/Frankrike vore ju en dröm. Men det kanske faller på att man inte skulle bli klar förrän man är 34-35...?
Inte för att det är en fràga som man kan svara ja eller nej pà sà där direkt. Grejen är ju den att du inte ens kan börja utbildningen utan att ha varit ledare för ett antal nàgorlunda kvalificerade turer väl? Rätta mig gärna om jag har fel.

Försent? Nej, det är inte för sent. Men du màste vara jäkligt màlinriktad för att klara det. Alla kan ju vara kungar när solen skiner.

Steg 1 är väll att börja klättra och göra en riktig säsong med 130 dagars skidàkning i en högalpin miljö.

Fràn steg ett blir det nog tydligare om du är redo att gà hela vägen.

http://mountainguide.se/att_bli_bergsguide.asp är en bra länk för att utvärdera situationen.

BUMP!

River upp den här gamla tråden då jag planerar att börja plugga nästa år. Har gjort 2 säsonger ska på min 3e nu i vinter.

Tänkte höra om någon har något bra tips om man vill jobba inom skidbranschen. Typ jobba för atomic, eller liknande företag, ja allt som kan kopplas till alpint helt enkelt.

Men jag vill ju ändå ha ett spännande, utmanande och varierande jobb.. Lönen spelar inte så stor roll, så länge det är en rolig bransch. Men man vill ju inte sitta fast som nån lågutbildad mekaniker vid nån gammal ankarlift om ni hajjar.

Har funderat en del på civilingenjör, ingen aning vilken inriktning dock. Frågan är vad för slags jobb man kan tänkas hitta då?

Så, har ni några tips på intressanta utbildningar som kan leda mig närmre berg och bergskultur?P :).

//pg

Hedgefondförvaltare i Geneve, Proptrader i Züg eller varför inte wealthmangement i Zürich ;)

PeeGee sa:
BUMP!

River upp den här gamla tråden då jag planerar att börja plugga nästa år. Har gjort 2 säsonger ska på min 3e nu i vinter.

Tänkte höra om någon har något bra tips om man vill jobba inom skidbranschen. Typ jobba för atomic, eller liknande företag, ja allt som kan kopplas till alpint helt enkelt.

Men jag vill ju ändå ha ett spännande, utmanande och varierande jobb.. Lönen spelar inte så stor roll, så länge det är en rolig bransch. Men man vill ju inte sitta fast som nån lågutbildad mekaniker vid nån gammal ankarlift om ni hajjar.

Har funderat en del på civilingenjör, ingen aning vilken inriktning dock. Frågan är vad för slags jobb man kan tänkas hitta då?

Så, har ni några tips på intressanta utbildningar som kan leda mig närmre berg och bergskultur?P :).

//pg
Utbildningen är bara en fjäder i hatten, ett kvitto på att man kan lära sig saker.
Jobb får man genom kontakter.

Kul att denna gamla tråden bumpas upp.
Är inne på sista terminen innan exjobb på en femårig civilingenjörsutbildning inom maskinteknik/produktutveckling vid LTU och har siktet inställt på examensabete och framtid i Schweiz, gärna den tysktalande delen.
Om någon som har tips på intressanta företag eller kontakter, förutom de som redan tagits upp tidigare i tråden, så skulle det vara väldigt uppskattat.

Senast ändrad:
Jag har funderat på det här i flera månader nu. Började i samma klass som Schack här men hoppade av då hjärnan bröt ihop av fysiken/matten ;)

Startade eget i vår i Norge som webbkonsult och har fått en fast kund men inga stora pengar, och jag är heller inte sugen på skrivbordskarriär egentligen, men det är en fin erfarenhet.

Drar till Revelstoke i vinter utan planer för vår/sommar/höst 2012, men det lutar åt plugg inom ekonomi/ledning(management) för att maximera antalet branscher man kan prova på och inte inrikta mig på ett visst ämne direkt.

Det bästa vore att kunna driva eget med väldigt flexibla arbetsdagar/tider/platser :D

Schack, du kan kolla in
- http://www.swisslinx.com/
- http://darwinrecruitment.com/
- http://www.huxley.co.uk/

Jobbar inom IT i Schweiz och vi får mycket internationella CV:n från dessa rekryteringsfirmor.
Förutom tågbyggarna (namn?), Alstrom och ABB som finns här har ju även medicin-industrin en del maskinrelaterad utveckling (borrar och sågar för operationer) samt klock-industrin fast det är ju lite mindre saker än tåg och turbiner.

Annars funkar det rätt bra att registrera sitt CV på monster.ch.
Andra siter om du letar är:
- alpha.ch
- jobs.ch
Vet dock inte hur det är med x-jobb ställen.

Christoffer_Schack sa:
Kul att denna gamla tråden bumpas upp.
Är inne på sista terminen innan exjobb på en femårig civilingenjörsutbildning inom maskinteknik/produktutveckling vid LTU och har siktet inställt på examensabete och framtid i Schweiz, gärna den tysktalande delen.
Om någon som har tips på intressanta företag eller kontakter, förutom de som redan tagits upp tidigare i tråden, så skulle det vara väldigt uppskattat.
Om du vill hålla dig hyfsat nära studieinriktningen har Siemens en relativt omfattande verksamhet i Zug, vilket ligger strategiskt till om man är ute efter skidåkning o låga skatter. Annars finns en del ingenjörsarbete i Chur om närheten till orter prio 1 även om det inte är någon stad jag skulle bosätta mig i. Har väl inte så stor betydelse om man är nyexad men kan vara värt att notera att skattenivån varierar kraftigt mellan de olika kantonerna.

Bumpar den här fantastiska tråden!

Är väldigt nyfiken på hur det har gått för er alla som ventilerade alpflyttartankar?

Finns det fler här på forumet som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Kul tråd! När den startades bodde jag i Malmö och åkte inte skidor alls. Flyttade alltså av andra skäl och plockade upp skidåkning här nere. Nu har jag redan 52 dagar den här vintern, och ca två månader kvar av säsongen beroende på vad vädret gör.
Bor i Luzern som är nästan mitt i Schweiz, nära till Engelberg, Andermatt, många små system och oändliga turmöjligheter. Tidigare bodde jag i Bern, som inte heller är alltför långt från bra åkning.
Pratar numera till och med schweizer-tyska, men tack vare turism och expats klarar man sig bra nästan överallt utan tyska. Jag jobbar i läkemedelsindustrin, där kommer man långt med bara engelska eftersom det snabbt blir att man jobbar i globala team.

Älskar även vad Schweiz har att erbjuda annars av aktiviteter, närhet till resten av kontinenten, mat och klimat/väder. Världens bästa levnadsstandard och -kvalité skulle jag säga.

Hur hittade du till Schweiz Kalle? Jobb där nere eller genom svenskt företag?
Snackade du tyska innan eller plockade du upp språket det på plats?

Jag bor själv i Malmö och har två år kvar på civilingenjörsutbildningen. Åren här nere har gjort det smärtsamt uppenbart att jag behöver bo närmare bergen, så nu försöker jag sätta ut riktningen för att få till det.

AntonAsplund sa:
Hur hittade du till Schweiz Kalle? Jobb där nere eller genom svenskt företag?
Snackade du tyska innan eller plockade du upp språket det på plats?

Jag bor själv i Malmö och har två år kvar på civilingenjörsutbildningen. Åren här nere har gjort det smärtsamt uppenbart att jag behöver bo närmare bergen, så nu försöker jag sätta ut riktningen för att få till det.
Jag pendlade till Köpenhamn fem år och fick nog. Hade några kompisar som flyttat ner och började själv söka jobb i Schweiz. Mycket jobb i min bransch här nere så gick hyfsat lätt. En del svenskar jag känner här nere har dock kommit via svenska företag, IKEA, EF osv.
Jag exjobbade i Tyskland (via Erasmus), och hade rätt bra tyska efter det, och den kom tillbaka rätt snabbt igen när jag kom ner hit.
Tips kan ju vara att kolla utbyte genom Eramsus och liknande program redan nu och snacka med professorer på inriktningarna du har tänkt välja (om det fortfarande funkar så... ;) ) om de har utbyte med något universitet här nere. Alternativt söka sommarjobb eller exjobb på större företag här nere för att börja bygga kontakter.

Tack för inspon!

Kalle_Luzern sa:
Alternativt söka sommarjobb eller exjobb på större företag här nere för att börja bygga kontakter.
Tror du man har en chans med bara engelska i bagaget? Eller är det ett måste att ha med sig tyskan?

AntonAsplund sa:
Tack för inspon!

Kalle_Luzern sa:
Alternativt söka sommarjobb eller exjobb på större företag här nere för att börja bygga kontakter.
Tror du man har en chans med bara engelska i bagaget? Eller är det ett måste att ha med sig tyskan?
Hänger på bransch lite, och storleken på företag. Som ingenjör borde det vara lugnt på de flesta håll om man inte måste snacka mycket med folk på verkstadsgolv/produktion. Sen kan ju schweizertyskan ibland vara sån att tyskar knappt förstår ens... :D

Edit: Men om du vet att du vill flytta ner har du ju bra anledning att försöka hålla lite grundtyska iaf. ;)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp