solteszkristian
Medlem
Kicking Horse 12/13
Jag har flygit till Kanada knappt 10 ggr senare 3 åren (jobb och skidåkning). Om möjligt undviker jag att mellanlanda i USA. Ibland funkar det bra, men just på Ohare och en gång på Newark har jag varit väldigt nära att missa flyg pga att man måste stå i kö för cecurity, hämta ut väskkor och checka in dem igen. Jag flög inte med Air Canada dessa gånger, så det är möjlig att det är annorlunda på något vis. Hursomhelst flyger jag numera helst med just Air Canada och mellanlandning i Östra Canada.AugustAhlnas sa:Hur har ni som varit där tidigare flygit? Via Chicago?
Vi flyger ARN - ORD - YYC och har 3 timmar på flygplatsen i Chicago. Så det ska inte vara något problem av vad jag läst. Dock har jag mest hittat om mellanlandningar för fortsatt rutt inom USA, där det verkar som om man hämtar ut bagaget efter passkontroll för att sedan gå igenom tullen och avslutningsvis lämna in bagaget till personal för bolaget som har anslutningsflyg. Men när man åker med Air Canada känns det som att det kan gå till annorlunda, dvs slita med sig skidbagar och allt mellan Terminal 5 till Terminal 2. Någon som har koll på hur det fungerar?
Flyger man hem från Vancouver (vet inte om detta gäller även Calgary) så finns det amerikansk tull på flygplatsen. Det innebär att allt eventullt krångel uppstår innan man sätter sig på första flyget och det är alltså lungt att ha anslutningar i USA på hemvägen.