Kicking Horse 12/13

Kicking Horse 12/13
AugustAhlnas sa:
Hur har ni som varit där tidigare flygit? Via Chicago?

Vi flyger ARN - ORD - YYC och har 3 timmar på flygplatsen i Chicago. Så det ska inte vara något problem av vad jag läst. Dock har jag mest hittat om mellanlandningar för fortsatt rutt inom USA, där det verkar som om man hämtar ut bagaget efter passkontroll för att sedan gå igenom tullen och avslutningsvis lämna in bagaget till personal för bolaget som har anslutningsflyg. Men när man åker med Air Canada känns det som att det kan gå till annorlunda, dvs slita med sig skidbagar och allt mellan Terminal 5 till Terminal 2. Någon som har koll på hur det fungerar?
Jag har flygit till Kanada knappt 10 ggr senare 3 åren (jobb och skidåkning). Om möjligt undviker jag att mellanlanda i USA. Ibland funkar det bra, men just på Ohare och en gång på Newark har jag varit väldigt nära att missa flyg pga att man måste stå i kö för cecurity, hämta ut väskkor och checka in dem igen. Jag flög inte med Air Canada dessa gånger, så det är möjlig att det är annorlunda på något vis. Hursomhelst flyger jag numera helst med just Air Canada och mellanlandning i Östra Canada.

Flyger man hem från Vancouver (vet inte om detta gäller även Calgary) så finns det amerikansk tull på flygplatsen. Det innebär att allt eventullt krångel uppstår innan man sätter sig på första flyget och det är alltså lungt att ha anslutningar i USA på hemvägen.

Kicking Horse 12/13
solteszkristian sa:
AugustAhlnas sa:
Hur har ni som varit där tidigare flygit? Via Chicago?

Vi flyger ARN - ORD - YYC och har 3 timmar på flygplatsen i Chicago. Så det ska inte vara något problem av vad jag läst. Dock har jag mest hittat om mellanlandningar för fortsatt rutt inom USA, där det verkar som om man hämtar ut bagaget efter passkontroll för att sedan gå igenom tullen och avslutningsvis lämna in bagaget till personal för bolaget som har anslutningsflyg. Men när man åker med Air Canada känns det som att det kan gå till annorlunda, dvs slita med sig skidbagar och allt mellan Terminal 5 till Terminal 2. Någon som har koll på hur det fungerar?
Jag har flygit till Kanada knappt 10 ggr senare 3 åren (jobb och skidåkning). Om möjligt undviker jag att mellanlanda i USA. Ibland funkar det bra, men just på Ohare och en gång på Newark har jag varit väldigt nära att missa flyg pga att man måste stå i kö för cecurity, hämta ut väskkor och checka in dem igen. Jag flög inte med Air Canada dessa gånger, så det är möjlig att det är annorlunda på något vis. Hursomhelst flyger jag numera helst med just Air Canada och mellanlandning i Östra Canada.

Flyger man hem från Vancouver (vet inte om detta gäller även Calgary) så finns det amerikansk tull på flygplatsen. Det innebär att allt eventullt krångel uppstår innan man sätter sig på första flyget och det är alltså lungt att ha anslutningar i USA på hemvägen.
Okej! Tack! Vi flyger samma väg hem, dock med andra flygbolag hela vägen. Blandade dock ihop det, inte Air Canada på dit vägen utan då var det Skywest och hem Aircanada. Kollade kartan över Calgarys väldigt lilla flygplats och ser ut som det finns en amerikansk tull där med.

Vi får se hur det går helt enkelt ;) På Måndag bär det av!

Senast ändrad:
Kicking Horse 12/13
Jag och polaren drar också till Calgary och KH via Chicago på måndag. SK945 10:15 från ARN . Kanske möts på vägen August? :)

Kicking Horse 12/13
AugustAhlnas sa:
NBorg sa:
Jag och polaren drar också till Calgary och KH via Chicago på måndag. SK945 10:15 från ARN . Kanske möts på vägen August? :)
Då sitter vi på samma flyg! UA6193 till Chicago också? Hur länge blir ni i KH?

Här är en halvslö Facebook sida för skandinaver som är i KH i vinter.
http://www.facebook.com/groups/289136991192095/
Sweet! UA621 till Calgary som är framme 20:27. Lite surt att inte hinna med bussen till Banff.

Hemresan är bokad 1:a april :) Hur länge stannar du?

Kicking Horse 12/13
NBorg sa:
AugustAhlnas sa:
NBorg sa:

Sweet! UA621 till Calgary som är framme 20:27. Lite surt att inte hinna med bussen till Banff.

Vi åker med ett tidigare flyg från Chicago i så fall, framme 18.24. Så är en av "oss" där redan så vi har en bil som väntar på oss :). 14 April har vi flyg hem så tills dess om pengarna räcker.

Kicking Horse 12/13
AugustAhlnas sa:
NBorg sa:
AugustAhlnas sa:

Vi åker med ett tidigare flyg från Chicago i så fall, framme 18.24. Så är en av "oss" där redan så vi har en bil som väntar på oss :). 14 April har vi flyg hem så tills dess om pengarna räcker.
Smidigt:) Hela säsongen alltså, grymt! Jag vill bara att det ska bli måndag nu, sjukt pepp!

Senast ändrad:
Kicking Horse 12/13
Ashtraymofucku sa:
the_teo sa:
Här har ni en bättre bild på hela Slapshot, hockeystick bla bla.., Finns ännu mer gnar gnar lookers left.

http://farm6.staticflickr.com/5182/5611778135_a82f47c152_o.jpg
Hur åker man dit? Har premiärdagen imorgon så man skulle gärna vilja hitta detta sjuka spot!
Ligger läääääängst bort på Redemption Ridge ner i Feuzbowl. Inte säkert att det är öppet där direkt om det har snöat.

Kicking Horse 12/13
fittsi sa:
Tips angående bil köp. Köpa den i Calgary eller Golden?
Calgary=Alberta=billigare bil men FEEEETT mkt dyrare försäkring. Brukar finnas lite bilar att köpa i Golden. Annars så ligger det lite städer runtom Golden..så köp i BC är mitt råd.
Har sj köpt bil 2 ggr i Golden. Brukar inte bli så dyrt...strax över 2500kr per person om man går ihop några (4-5st)(bil+försäkring)

http://cranbrook.en.craigslist.ca/cta/

http://www.ebay.ca/sch/Cars-Trucks-...=2&_localstpos=V0A 1H0 &_stpos=V0A 1H0 &gbr=1

SHUT UP AND TAKE MY MONEY!

Kicking Horse 12/13
Pnyberg: hur är det med ölen? Är det lägre skatt på det i Alberta också. Ska till Calgary på söndag och köper ett lager om det är billigare. Känns som butikerna sätter sina egna priser så det skulle kunna vara billigare i en större stad. I Sverige har vi ju billig öl i alla fall ;).

Och om någon skulle kunna tänka sig att köpa med en stock snus vore jag överlycklig!

Senast ändrad:
Kicking Horse 12/13
Vi köpte bil i Vancouver (eftersom vi bodde där). När vi flyttade till Golden anmälde vi för ICBC att vi flyttar och fick tillbaka mellanskillnaden på försäkringspremien eftersom det är mycket billigare att försäkra i Golden än Vancouver.

...Sen när vi flyttade tillbaks till Vancouver lät vi bilen vara fortsatt Golden-reggad.

Appropå annat, här är vår resplan (om någon skulle vara sugen att hänga med och tura någon dag):

mars 09 - 10: Banff
mars 11 - 17: Revelstoke
mars 18 - 24: Golden

Mitt Kanadensiska nummer:
+1 604 6534558
-------------------------------
Ses kanske i snön =)

Kicking Horse 12/13
AugustAhlnas sa:
Pnyberg: hur är det med ölen? Är det lägre skatt på det i Alberta också. Ska till Calgary på söndag och köper ett lager om det är billigare. Känns som butikerna sätter sina egna priser så det skulle kunna vara billigare i en större stad. I Sverige har vi ju billig öl i alla fall ;).

Och om någon skulle kunna tänka sig att köpa med en stock snus vore jag överlycklig!
Det är billigare i Alberta...så passa på att köpa dig ett lager medan du är där :)
De sätter inte sina egna priser på BC Liqour eftersom det är statligt...?
Men de andra butikerna har sätter precis vilka priser de vill. Men vad gör det när klockan är 11 på kvällen och man känner för 1(0) KALLA öl till? :)

Annars är priserna riktigt bra på ölen tycker jag. Speciellt på resturangerna. Du betalar normalt 4-5 cad för en vanlig öl där, vilket inte är helt illa :)
På BCL är importerad öl från europa är ganska dyr (ca 3,5-4 cad för en Staropramen på BC Liqour), men imhemsk öl är ok i pris.

Kicking Horse 12/13
PNyberg sa:
AugustAhlnas sa:

Det är billigare i Alberta...så passa på att köpa dig ett lager medan du är där :)
De sätter inte sina egna priser på BC Liqour eftersom det är statligt...?
Men de andra butikerna har sätter precis vilka priser de vill. Men vad gör det när klockan är 11 på kvällen och man känner för 1(0) KALLA öl till? :)

Annars är priserna riktigt bra på ölen tycker jag. Speciellt på resturangerna. Du betalar normalt 4-5 cad för en vanlig öl där, vilket inte är helt illa :)
På BCL är importerad öl från europa är ganska dyr (ca 3,5-4 cad för en Staropramen på BC Liqour), men imhemsk öl är ok i pris.
Tackar tackar! Det är absolut inte tokdyrt, men på budget och med en förkärlek till en kall öl efter en skiddag så går det åt. Så ju billigare desto bättre. Ska kika upp det där i Calgary.

Kicking Horse 12/13
Okey grabbar och flickor!
Jag och en vän har ett boende för fyra på Rondo Motel i Golden från och med Januaris början, och söker nu en extra eller två att dela detta med. Vår andra vän som skulle ha följt med har skadat knät, och vågar därför inte stå på skidorna i år, någon som är sugen på att hoppa på?

Vi betalar 1200 cad/månaden, vilket innebär att det blir riktigt billigt om vi är tre, och nästintill snuskigt billigt om vi när fyra!

Rum som betalas för innehåller en dubbelsäng i ett rum, en queensize i ett rum, ett vardagsrum med bäddsoffa, toalett, kök samt jaquzzi gratis på hotellet!
Snorfett!!

Så var goda dra ett pm till mig, ring mig på 073-3382701, eller maila mig på emil.eskang@gmail.com

Tack,tack,tack

Kicking Horse 12/13
God morgon KH!

Vi är två stycken på jakt efter boende. Är på plats just nu och crashar hos några vänliga svenska bummare. Ifall någon har något bra förslag, antingen samboende i något stort hus eller precis hört om en lägenhet som ej annonserats. Hör av er!

Annars har vi alternativet Marys Motell, men känner att ett stort hus hade varit mysigare :)

Till er andra som ej är här, det har snöat 10 cm senaste 12 timmarna (19cm senaste 24), vi käkar grötfrukost och håller på att göra oss redo för att ösa i backen. Ha så kul i Sverige ;)

Kicking Horse 12/13
Noen som har en seng/sofa ledig i Golden? Jeg bor for øyeblikket på dreamcatcher hostel, men ser er etter et billigere og mer fast sted å bo ut sesongen (til 26. mars)..

Kicking Horse 12/13
Ruggit bra dag idag!

Hade kommit 30 cm innan liftarna öppnade i morse, när jag stack därifrån i eftermiddags snöade det fortfarande, ordentligt. Kommer bli helt vansinnigt imorgon!

Kicking Horse 12/13
Fett för er som redan är över att det dumpar! Kommer över om någon vecka.. Har en mer logistiskt lagd fråga.. Hade tänkt ta en dag i calgary för att köpa utrustning. Kom dock att tänka på att mitt mastercard hr strulat stundtals utomlands.. Hur är det i Kanada? Har någon upplevt problem när man ska betala med mastercard? Borde man satsa på att fixa ett visa?

Kicking Horse 12/13
ohlslof sa:
Fett för er som redan är över att det dumpar! Kommer över om någon vecka.. Har en mer logistiskt lagd fråga.. Hade tänkt ta en dag i calgary för att köpa utrustning. Kom dock att tänka på att mitt mastercard hr strulat stundtals utomlands.. Hur är det i Kanada? Har någon upplevt problem när man ska betala med mastercard? Borde man satsa på att fixa ett visa?
Har ett av varje. Ett visa från Swedbank och ett Mastercard från Ica banken då man slipper avgift på uttag. Har inte haft problem någon gång och att handla i butik ger inga avgifter. Dock är inte skidutrustning billigare här alls.. Har inte stött på några paketpriser heller utan bara då att man kan få 10 procent rabatt, vilket motsvarar skatten man betalar ungefär. Dock om man behåller kvittot så ska det gå att få tillbaka skatten på de varor som har ett värde över 250 dollar tror jag, och som man har med sig hem!

Hade beställt från Sport-conrad i alla fall. Eller var som helst utom skistore som jag för alltid kommer att baktala.

Kicking Horse 12/13
Visa för mig har aldrig krånglat så det kan jag rekommendera. En annan sak är att skaffa ICA Banken för att de inte tar några avgifter eller procentsats vid köp eller liknande utomlands. När du köper skidor för 7 papp så gör 1,55% en del..

Kicking Horse 12/13
AugustAhlnas sa:
ohlslof sa:
Har ett av varje. Ett visa från Swedbank och ett Mastercard från Ica banken då man slipper avgift på uttag. Har inte haft problem någon gång och att handla i butik ger inga avgifter. Dock är inte skidutrustning billigare här alls.. Har inte stött på några paketpriser heller utan bara då att man kan få 10 procent rabatt, vilket motsvarar skatten man betalar ungefär. Dock om man behåller kvittot så ska det gå att få tillbaka skatten på de varor som har ett värde över 250 dollar tror jag, och som man har med sig hem!

Hade beställt från Sport-conrad i alla fall. Eller var som helst utom skistore som jag för alltid kommer att baktala.
okej, jag sticker på onsdag så tvekar på att jag hinner fixa ica-banken... thats life. Men som jag har förstått det så borde ju utrustning vara mycket billigare sett till den gynnsamma växelkursen. Ex. på K2s canadensiska sida kostar ett par skidor 700 cad vilket är ca 4500sek. Ett lika dant par skidor får du ge 7500sek om du väljer att sverige som din region. Har aldrig varit över tidigare, men har kollat lite på bestbuys hemsida också, även där sparar du ett par tusenlappar vid ett datorköp exempelvis..

Kicking Horse 12/13
ohlslof sa:
AugustAhlnas sa:
ohlslof sa:

okej, jag sticker på onsdag så tvekar på att jag hinner fixa ica-banken... thats life. Men som jag har förstått det så borde ju utrustning vara mycket billigare sett till den gynnsamma växelkursen. Ex. på K2s canadensiska sida kostar ett par skidor 700 cad vilket är ca 4500sek. Ett lika dant par skidor får du ge 7500sek om du väljer att sverige som din region. Har aldrig varit över tidigare, men har kollat lite på bestbuys hemsida också, även där sparar du ett par tusenlappar vid ett datorköp exempelvis..
Handla i butik verkar avgiftsfritt oavsett kort. Det är uttagen som blir lidande.

Jag är i KH nu sen en månad sedan så jag kan garantera dig att det inte är sådan stor skillnad. 700 cad stämmer, så om man ska tejpa fast pjäxan på skidan så är det väl ett alternativ. Det jag skrev var att det aldrig är paketpris. Så lägg på ett par guardians eller trackers för nära 3000. Bara skidor är definitivt billigare. I svenska butiker brukar det ju gå att få shyssta paket. Men cirka 8000 betalade min kompis här för automatic + trackers och då med 10% av. Jag vet inte, kanske fortfarande är billigare än Sverige då. Dock dåligt utbud här i Golden, det som finns är liiite K2, liiite Atomic, liiiiite Rossignol, Skilogik, lite Blizzard och mycket Salomon.

Sen nämnde jag aldrig något om elektronik. Där kan du göra klipp. Kameror är bra mycket billigare till exempel och vi har även köpt en platt-tv jäkligt billigt. Dator vet jag inte om det är så bra att köpa dock, eller jag vill i alla fall ha åäö.

Alltså: Du kan ha rätt i att det är billigare. Största fördelen är väl att slippa släpa med sig på flyg osv. Dåligt utbud, revelstoke och banff kan ha bättre.

Kicking Horse 12/13
AugustAhlnas sa:
Handla i butik verkar avgiftsfritt oavsett kort. Det är uttagen som blir lidande.

Jag är i KH nu sen en månad sedan så jag kan garantera dig att det inte är sådan stor skillnad. 700 cad stämmer, så om man ska tejpa fast pjäxan på skidan så är det väl ett alternativ. Det jag skrev var att det aldrig är paketpris. Så lägg på ett par guardians eller trackers för nära 3000. Bara skidor är definitivt billigare. I svenska butiker brukar det ju gå att få shyssta paket. Men cirka 8000 betalade min kompis här för automatic + trackers och då med 10% av. Jag vet inte, kanske fortfarande är billigare än Sverige då. Dock dåligt utbud här i Golden, det som finns är liiite K2, liiite Atomic, liiiiite Rossignol, Skilogik, lite Blizzard och mycket Salomon.

Sen nämnde jag aldrig något om elektronik. Där kan du göra klipp. Kameror är bra mycket billigare till exempel och vi har även köpt en platt-tv jäkligt billigt. Dator vet jag inte om det är så bra att köpa dock, eller jag vill i alla fall ha åäö.

Alltså: Du kan ha rätt i att det är billigare. Största fördelen är väl att slippa släpa med sig på flyg osv. Dåligt utbud, revelstoke och banff kan ha bättre.
Okej, tack infon! Har tänkt ta en dag i Calgary och köpa utrustning, kommer bli en del iom att det är min första säsong så håller tummarna för att man ska kunna snacka till sig en sjysst deal :)

Det är ingen som har någon butik i Calgary att tipsa om?

Kicking Horse 12/13
ohlslof sa:
AugustAhlnas sa:

Okej, tack infon! Har tänkt ta en dag i Calgary och köpa utrustning, kommer bli en del iom att det är min första säsong så håller tummarna för att man ska kunna snacka till sig en sjysst deal :)

MEC, eller Mountain Equipment Coorporation är ett måste om man gillar prylar och befinner sig i Calgary!

Kicking Horse 12/13
robinrobin sa:
ohlslof sa:
AugustAhlnas sa:

MEC, eller Mountain Equipment Coorporation är ett måste om man gillar prylar och befinner sig i Calgary!
okej, namnet låter lovande! vet du hur de är på pjäxfronten? Bra bootfitter samt stort utbud? Vet du om de kränger dalbello?

Kicking Horse 12/13
ohlslof sa:
robinrobin sa:
ohlslof sa:

okej, namnet låter lovande! vet du hur de är på pjäxfronten? Bra bootfitter samt stort utbud? Vet du om de kränger dalbello?
Alberta har lägre skatter och Calgary mer konkurens så bättre priser kan finnas där än i Golden i alla fall :)
Lycka till och välkommen till KH!

Kicking Horse 12/13
AugustAhlnas sa:
ohlslof sa:
robinrobin sa:
Alberta har lägre skatter och Calgary mer konkurens så bättre priser kan finnas där än i Golden i alla fall :)
Lycka till och välkommen till KH!
Har för mig att de inte säljer dalbello, däremot så har de bra utbud av rando-prylar. Och bootfitting vet jag inte, men det ska tydligen finnas en snubbe i banff som ska kunna sina grejer. Har för mig att Pnyberg här på freeride har skrivit om det någon gång. Men jag kan ha fel. Annars så finns det bra utbud i av skidor och pjäxor i Banff, och allt är samlat inom gångavstånd i banffs centrum. Men du bör fortfarande besöka MEC.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp