Kite eller vindsurf?

Slowmow

Ny medlem
Kite eller vindsurf?
Waddup freeride! Nu är jag här igen och behöver hjälp!
Det är så att jag tänkte börja surfa och jag bor i Varberg.
Frågan är om jag ska börja med kite eller vindsurf? just nu är jag mest inne på kite för det ser och verkar vara roligare. Vad tycker ni? kom gärna med tips och förslag!
Tack på förhand alla surfande själar!
peace

Kite eller vindsurf?
Kitesurf helt klart!

Fördelar med kitesurfet:

+ Kan ha kul i mindre vind. Från 5 ms -- och upp mot 13 ms med samma rigg (när du är lite mer erfaren)
+ Mindre utrustning. Du slipper packa allt på taket och gå två gånger med tunga grejjer ner till stranden.
+ Reser utomlands utan att betala extra. Kiten som handbagage och bräda i trunk under 140 cm, säg att det är camping och fiskegrejjer.
+ Du åker fortare, hoppar högre, kan blanda din åkning som du vill mellan vågsurf, freestyle, wakestyle, cruise och freeride.

Nackdelar med kitesurf:
- Känsligare för byig vind
- Färre ställen för surf i Stockholm
- Ska helst inte köra i offshore vind

Kite eller vindsurf?
Svårt att säga att det ena är bättre än det andra. Det är olika.
Generellt sett så tar det mycket längre tid att bli duktig på vindsurfing. Att lära sig hoppa med kite tar inte lång tid och "alla" kan freestyla.

Det mesta är enklare med kite, och du får ut mer efter kortare tid. Däremot freestyle med kite känns meningslöst, ser lite tjernobylaktigt ut. Men du kan få galna airs och rida vågor med mindre brädor!

Mer fysiskt i vindsurfing även om det inte ofta ser ut som det.

Kite har varit farligt men använder du dagens grejer skall du inte behöva ofrivilliga turer.

Jag har vindsurfat mycket länge och börjar nu köra kite i lättare vindar där jag tkr vindsurfing blir så sjukt tråkigt.. Riktiga vågor och vind - vindsurfing.
Plattvatten och lame - kitesurfing.

Börjar du vindsurfa från scratch nu kommer det ta några år att bli "proffsig", även om det säkert är lika roligt på vägen så känns det inte lika häftigt. Med kite blir det ganska ballt direkt. Därför också många unga osmakliga personer valt sporten, vilket börjar ebba ut nu då den fått lite stabilare grund..!

Kite eller vindsurf?
ShredTed sa:
Det mesta är enklare med kite, och du får ut mer efter kortare tid. Däremot freestyle med kite känns meningslöst, ser lite tjernobylaktigt ut. Men du kan få galna airs och rida vågor med mindre brädor!

Jag har vindsurfat mycket länge och börjar nu köra kite i lättare vindar där jag tkr vindsurfing blir så sjukt tråkigt.. Riktiga vågor och vind - vindsurfing.
Freestyle meningslöst...? http://www.mysticboarding.com/recorded/
Vindsurf är kickass när man åker så här
men att komma dit eller ens i närheten är förbannat långt bort. Det jag framförallt älskar med kite är möjligheten att kunna göra vad man vill, man kan åka och cruisa snabbt fram och tillbaka, man kan kötta vågor, antingen med twintip men hellre kitevågis eller en vanlig surfbräda utan stroppar, man kan sätta på boots på sin twintip och köra vågkickers eller plattvatten eller man börna runt och försöka hoppa högt som bara fan.

SLowmo: kite är enklare, roligare (säger jag som inte ens prövat vindsurf, hah) och kräver inte en lastbil för att få med dina prylar. Men som sagt, det ställs högre krav på stället där du ska köra om du kajtar, men eftersom du har privilegiet att bo på Västkusten är du på rätt ställe för att köra kite. Öland och Gotland är också förbannat bra, Danmark ännu bättre. Med vindsurf kan du ju i stort guppa ut vart som helst, men det är väl förmodligen den enda fördelen ;).

Bor du nära vattnet i Varberg kan du ju typ cykla ner och kajta, kite och bräda på ryggen, kör du vindsurf måste du ha en bil. Tänk på att det är rejäla restriktioner på både kite- och vindsurf i Varberg under sommaren dock. Kom neråt Halmstad istället så får man köra i stort var man vill, fast inte där det är fågelskydd.

Kite eller vindsurf?
Lima-ko sa:
ShredTed sa:

Freestyle meningslöst...? http://www.mysticboarding.com/recorded/
Vindsurf är kickass när man åker så här
men att komma dit eller ens i närheten är förbannat långt bort. Det jag framförallt älskar med kite är möjligheten att kunna göra vad man vill, man kan åka och cruisa snabbt fram och tillbaka, man kan kötta vågor, antingen med twintip men hellre kitevågis eller en vanlig surfbräda utan stroppar, man kan sätta på boots på sin twintip och köra vågkickers eller plattvatten eller man börna runt och försöka hoppa högt som bara fan.

SLowmo: kite är enklare, roligare (säger jag som inte ens prövat vindsurf, hah) och kräver inte en lastbil för att få med dina prylar. Men som sagt, det ställs högre krav på stället där du ska köra om du kajtar, men eftersom du har privilegiet att bo på Västkusten är du på rätt ställe för att köra kite. Öland och Gotland är också förbannat bra, Danmark ännu bättre. Med vindsurf kan du ju i stort guppa ut vart som helst, men det är väl förmodligen den enda fördelen ;).

Bor du nära vattnet i Varberg kan du ju typ cykla ner och kajta, kite och bräda på ryggen, kör du vindsurf måste du ha en bil. Tänk på att det är rejäla restriktioner på både kite- och vindsurf i Varberg under sommaren dock. Kom neråt Halmstad istället så får man köra i stort var man vill, fast inte där det är fågelskydd.
Okej jag förstår :) Kite (tycker jag) ser roligare ut och jag har inte alls långt till havet. 5-10 min att cykla till apelviken :)

Kite eller vindsurf?
I min värld är då valet förbannat enkelt. Vindsurfa kan du göra när du blir 50, alternativt börja köra foilkites =).

Kite eller vindsurf?
Trots ditt pedagogiska länkande står jag kvar vid åsikten att jag tycker freestyle på kite bara ser stökigt ut. så länge man inte göra större utragna hopp. Men så tycker jag iofs om freestyle i det flesta sporterna.
Men kul att du ska köra igång med kite!

Kite eller vindsurf?
Pedagogiska länkande, det var ju i och för sig ett riktigt vinklat länkande, men tack ändå, hah.
När du menar freestyle syftar du på världstouren, alltså PKRA och KPWT, eller? Alla har självklart rätt till sin egna åsikt, det är det som är så fint med vårt land Sverige. Men faktum är ändock att bli bra på kite är nog förbannat mycket enklare än att bli bra på vindsurf.

Senast ändrad:
Kite eller vindsurf?
Inget självklart svar på frågan. Vindsurf är fan gott soft ibland. Man slipper liksom draken... Mer socialt på vattnet på nåt vis. Tar mindre plats i förhållande till andra och skönt fri känsla när man har allt på ett ställe. Det krånglar liksom aldrig till sig som det kan göra med linor, drakar och skit. Lite högre tröskel att komma igång, men det gör det väl inte tråkigt. En jäkla känsla när saker sitter sen å andra sidan. Känslan och ruset av planing är i början obetalbart. Farten och laddet. Inte så mycket grejer så tycker jag. Man bär ju allt på en gång även med vindsurfkittet. Tar lite mer plats i bilen och i förrådet dock.

En liten trailer:

Kite är visserligen lätt att komma igång med, men nästan för lätt. Inga trösklar direkt, bara att ladda mer och mer och mer. Ingen rush alls i själva åkningen, bara i tricken typ. Iaf på plattvatten då. Å andra sidan jäkligt kul att enkelt kunna ta luft och att börja tricka väldigt tidigt i karriären.

Glöm inte vågsurf heller. Nästan min favorit i all sin enkelhet.

Kite eller vindsurf?
Jag har nyss börjat vindsurfa och kan intyga i hur satans kul det är att köra i planing... En annan trevlig sak med vindsurfing är att det verkligen är ett träningspass, åtminstonde så länge man är kass som jag och ramlar hit och dit och får kämpa. Har svårt att tänka mig ett roligare träningspass för överkroppen...

Sen så är nackdelen med vindsurf att när det börjar bli för dåligt med vind och det inte längre går att köra, så är det rätt irriterande att se kitefolket fläska på som om inget hänt och köra järnet. Så där har kite en fördel.

Kitesurf tycks vara ganska mkt dyrare än vindsurf.

Meeen inget går såklart upp mot skidåkning ;) Snart är det vinter! :)

Kite eller vindsurf?
Kite tar mindre plats och är sjukt jävla awesome! plus att du kan ta dina lagg eller bräda och köra på snön oxå...

Kör ba!!

Kite eller vindsurf?
Tycker alltid att de är kul när folk frågar va som är bäst, roligast, lättast/svårast.. Vindsurfing och Kitesurfing är två totalt delade sporter. Du kan inte jämföra om vindsurfing är roligare än kitesurfing. Det är två helt och hållet delade känslor när du kör det. Själv klar finns det för och nackdelar med båda sporterna men de gör det med allt här i världen..? Det är rätt sjukt att det alltid är så mycket tjöt om va som är bäst, enligt min åsikt är dessa två sporter så sjukt olika att man inte ens borde jämföra dom.

I alla fall, du vet aldrig själv förens du har provat båda. Vindsurfing skulle du kunna prova genom att bara hyra gear och hoppa ut i vattnet, även om jag inte skulle rekommendera det. Det är svårt att lära sig vindsurfa.. så om du vill få ut något utav det borde du hitta någon kunnig som är villig att lära dig. Men fortfarande så är det möjligt att lära sig själv att vindsurfa.
Med Kitesurfing så rekommenderar jag starkt på att lägga någon/några tusenlappar på en vettig nybörjar kurs. Det finns så sjukt mycket som kan gå fel, även om den senaste utrustningen är mycket säkrare jämfört med några år sedan. Det krävs att du får någon som går igenom all säkerhet med dig innan du ens ger dig ut. Vad du än gör när du ska gå ut första gång, lär dig inte på en strand/plats som det är fullt med folk. Det är inte bara du som kan råka illa ut, det är även andra runt om kring som kan råka minst lika illa ut.

Så min åsikt är, prova med båda sporterna och hitta de som passar dig bäst. Om du har tur så kommer du älska båda, bara din ekonomi som inte kommer älska dig!

Kite eller vindsurf?
Som FF säger är vindsurf typ som att gå till gymmet och kötta överkropp medan kite är som att åka puder, leka i parken och hoppa höga klippor mest hela tiden ;). Som du märker försöker jag inte alls sälja in kite, hah ;).

Kite eller vindsurf?
Aningens bump här men vill bara tillägga:

Jag tycker att folk överdriver hur svårt det är att lära sig vindsurfing. Har sett inte alltför smidiga människor, på några timmar, lära sig att åka fram och tillbaks, falla från och kryssa mot vinden, stagvändning.
När man har lärt sig att jippa, vattenstarta och köra med sele är det inte så tungt.

Kite ser jävligt kul ut. Har inte provat än men blir förhoppningsvis av i sommar. På dagar när det inte ens är värt att ge sig ut med segel kan drakmänniskorna köra fort och dra rejäla hopp. Jag tror kite passar bättre för svenska förhållanden.

Håller också med om att det är olika sporter. Många som dissar den ena har kanske inte provat den andra eller gjort det i tråkiga förhållanden. En del äldre vindsurfare pratar om kite som gamla skidåkare gjorde om snowboard när det var nytt och en del kajtare är kaxiga trendbögar liksom en del snowboardåkare var i början.

Tillbaka
Topp