Kittelfjäll snöförhållanden

klausiii

Ny medlem
Ska till kittelfjäll dagarna efter nyår och nu undrar jag hur det brukar vara med snöförhållandena i början av januari. tacksam för svar.

//Klausiii

Det kan vara lite hur fan som helst med det. En gång var jag där i mitten av januari och då var det närmare en meter snö. Det var svajnigt bra. En annan gång firade jag nyår där. Då var det -30 första halvan av veckan och sedan slog det om till töväder mot slutet. Dessutom var det bara två decimeter snö då. Men i och med att det var Kittelfäll så var det grymmekul där ändå. En kompis råkade trampa ihjäl en lemmel på fyllan. Det var ju kul!

Ingen kan veta snöförhållande en månad före, men just ser det ovanligt dåligt ut. Vi har mer snö vid kust än vid fjäll, men det kan ändras på ett dygn om vi har tur!

Jo, snön är vell sådär. Inte mycket, inte litet. Den är vit, på endel ställen gul!?
Man kan bygga fina BCkickers. Och konsistencen är ganska normal, ja du vet sådär "normal" och Helikoptern funkar. Ena catraxen skar, men den är lagad nu.
Sammanfattning: Det funkar..

Hoppas mitt svar hjälpte..

Ska till kitellfjäll nästa helg! :D
så ja undrar om nån var där denna helgen som var, och kan berätta lite glada nyheter om helgens förhållanden?? =)

Tack på förhand
/Christofer

Ständigt åtekommande fråga: Är det nån snö i Kittel?
Det undrar jag oxå. 60-70 cm brukar det stå i snörapporterna, men de som rapporterar in snödjup från Kittel verkar använda en kopia på en snödjupsrapport från 80-talet. Det kanske är för kallt/varmt och blåsigt för att gå ut och mäta.
Helgen vecka 4: 25 cm. Stenhårt, knappt åkbart i pisterna, endast åkbart längst ner i vissa raviner. Hård blåst så att liften var stängd lör/sön.
Helgen vecka 5: Kasst.
Helgen vecka 6: 2 dm snö har fallit. Okänt resultat.
Helgen vecka 7: Jag har planerat att åka dit, men tvekar. Hoppas på mer snö men jag vinner sällan på trisslotter heller. Hoppas dock in i det sista på mer snö, för Kittel ä ju outständing när det finns snö där.
Berätta glada nyheter om vecka 6 tack.

Hej

jag ska dit den 25 kommer fram den 26 någon som vet om det kommer hålla sig, någon annan som ska dit?

Sitter på stockholm central och kom precis från kittelfjäll, natten tills igår så kom det ca: 10-15 cm plus på vissa ställen har det blåst så att det är mera. Men annars så har veckan varit snö fattig, låg på ca: 75-80 cm igår...

Shit happens.
Faktiskt.
Chansade på att åka upp till Kittel 16-19 feb trots dåliga utsikter på snöförhållandena.
Chansade rätt. Det snöade hela helgen och ingen vind, -10 grader.
Kittel visade sig från sin vackraste sida och vi har nu åkt lössnö i tre dagar!
Den nya liften startades äntligen vid lunchtid 18 feb vilket betydde att snö bortom den nya liften var nästan orörd.
Ibland har man tur. Det är bara att tacka och ta emot.

Nån som vet om d e värt o söka sej till kittel runt vecka 15 eller? Vill åka tidigare men kan inte för skolan...

Antar att solchanserna är ganska stora men hur brukar d va me temperaturer och nederbörd.. o inte minst partystämningen :)

Tack på förhand

Kom precis hem från kittel, baksidan av sadeln är riktigt bra och även vissa raviner på framsidan, annars kan jag rejomendera att flyga till de närliggande topparna som erbjuder riktigt bra åkning just nu. Det är dir snön har kommit och hållit sig kall och fin, flög upp på Borkan idag vid 08:30 och hade ett underbart åk i morgonsolen:)

Jag var där helgen vecka 7 och hade kanonbra åkning i backarna. Puder.
Fikastugan var dessutom öppen!
Sen kom det töväder och helgen vecka 8 var tydligen backarna snöfattiga igen. Synd.
Hörde att backarna var tämligen kassa vecka 10 också,
men helikopterguiderna bjöd visst på härlig lössnöåkning då.

06-03-18

Hörde att det regnade i helgen. Hur är förhållandena nu?
På snö rapporten läste jag mig till 50cm i terräng och 40 i pist... Låter ju väldigt oroande då jag ska till kittel v. 13.

Tillbaka
Topp