Kittelfjäll under mellandagarna!?

SNDVLL

Ny medlem
Tja! Äre nån som vet hur kittelfjäll brukar vara under mellandagarna? Är det mörkt? Finns det snö? Funderar lite på Activeskis resa under V. 52 men om det är mörkt och jävligt är det ju inte så himla kul.

Tjena,

Jag har firat nyår i Kittel några gånger och det har alltid varit både mörkt och kallt. Att boka en resa nu tycker jag är en chansning, snötillgången brukar vara osäker och Kittel utan snö är som bekant inge vidare.

Men om du träffar rätt kommer det garanterat finnas mycket ospårat....

Okej! Hur många timmar ljus äre på ett ungefär? Även om det kommer snö så är det ju inte så kul att åka 3 timmar /dag för att solen knappt hittar över fjälltopparna.
Men sen så är ju priset ganska bra tycker jag..
Kanske är mer värt att lägga ett par tusen till på en alpresa några veckor senare?

Hua, kan inte svar på hur många timmar det är ljust. Det beror mycket på vädret, är det mulet känns det halvdunkelt hela dagen, men 10-14/15 kan du ivarje fall köra.

Kittel är billigt (pga osäkra förhållanden och långa avstånd?), och vid bra förhållanden mycket prisvärt. Men har du möjlighet att köra ner till Alperna i januari tycker jag det låter som ett bra alternativ!!

Kan också passa på att säga att jag även kört Kittel i början av januari i skönt puder.... så man vet aldrig!

Har jobbat i Kittel 4 vintrar och fått suverän åkning i början av vintern, dock är det grymt osäkert hur åkningen blir. Kan vara midjedjupt med Kanada snö ena dan och så blåser det lite på natten så är det cementhård snö med spetsiga stenar i dan efter. Skulle satsa på något mer säkert ställe att lägga pengarna på för även om du kommer billigt undan i Kittel så kan du ju ha oturen att ha bad weather och paja utrustningen.

Tillbaka
Topp