Kittelhjälp

Signelinho

Ny medlem
Kittelhjälp
Hej

Vi är ett gäng boys som hade tänkt att dra upp till kittelfjäll i vinter. Undrar dock över lite olika saker.

När brukar det vara bäst åkning?
Intervallet som är intressant är från dec till tidigt feb.

Vilka arrangörer är intressanta, både prismässigt och kvalitetsmässigt?

Vlket boende är att rekommendera?

Har kollat med aktivitetsfixarna som verkar bra men vi vill helst ha minst 5 skiddagar och det ska helst finnas lite puder som man kan sniffa upp.

Snälla svara!

//MVH Johan

Kittelhjälp
Hej, jag jobbade i Kittelfjäll i fjol och har varit dit minst en gång varje vinter dom senaste 5-6 åren så jag kan ge dig bra svar på dina frågor.

Bästa åkningen är svårt att säga eftersom det varierar från år till år beroende på snömängd. Själv tycker jag det är bäst runt påsk när det är varmt och skönt och snön är slaskig (om den finns kvar).

Såg att du skulle åka dit någon gång mellan dec och feb.
Det finns båda bra och dåliga saker med att åka dit då, det bra är att det inte brukar vara så mycket folk då (förutom över nyår) = snön är inte så uppåkt. Åker ni dit efter nyår och det snöar efter det att nyårsgästerna har åkt hem så kommer ni att ha nästan hela berget för er själva!
Det dåliga är att det kan vara jävligt kallt och att det kan vara lite snö, men det varierar som sagt från år till år, ifjol var det väldigt mycket snö runt nyår.

Om ni inte vill ordna resa och boende själva så kan jag starkt rekomendera aktivitetsfixarna. Dom ser verkligen till att personalen får jobba för att deras gäster ska ha det bra;)

Boendet skulle jag rekomendera på antingen "300 anexet" eller "anexet i backen" som lekmännen säger ;)
Ett annat alternativ är skidåkarrummen som ligger till höger om hotellet och ner mot vägen, dom är ombyggda baracker så det är inte lika bra standard på dom rummen och läget är lite sämre (även om det absolut inte är dåligt!) men dom är billigare.
Hotellrumen är fina om du får antingen rum nr 106, 107, 213, 401 eller 408. Dom andra hotelrummen håller nästan samma klass som "300 anexet". Men dom hade planer på att frächa till hotellrummen till den här säsongen så dom kan nog vara bättre nu än vad dom har varit tidigare.

Sen så kan jag säga att bara man kan berget så går det nästan alltid att hitta puder, men man får leta utanför backarna. Vill inte avslöja var he he.
I värsta fall så har dom jämförelsevis billig heliski plus att det finns massor av toppar man kan gå till. Sen så började cattrax köra toppturer med sin ombyggda pistmaskin i fjol och jag antar att dom kommer att vara där den här säsongen också.

Om du undrar över något mer så är det bara att fråga.

Kittelhjälp
Kan verkligen rekommendera Kittelfjäll för dess oöver-
träffade pris/prestanda. Om snötillgången är god kan man
snorkla runt i ravinerna, länge!!!
Vill man ha fina och mer äventyrliga åk så har Kittelfjäll
många fina toppar som ligger i närområdet.
Det går att göra fina dagsturer alternativt så tar man
något av de prisvärda alternativen heli-ski eller Cattrax.

Hängde på Cattrax förra säsongen och tycker att det är ett
kanon alternativ. Kul grej, bra guider, fin maskin,
god mat och bra åkning. Fler åk, högre komfort än heli-ski.
Kolla in hemsidan - http://www.cattrax.se

Lycka till!

Kittelhjälp
Det mesta vad gäller boendet är redan besvarat, så jag fokuserar på NÄR ni skall åka :-)

Har också ett antal år i Kittelfjäll bakom mig, och helt klart är att snötillgången under december ibland är lite sparsam, men långt ifrån dålig... :-)

Ofta räcker snön för att åka bra i de flesta raviner, men Storgrova och liknande kräver att det blåser in snö för att kunna åka obehindrat. Under januari-februari så är snötillgången ofta god, och då (om det inte är svinkallt, vilket händer...) så finns utmärkta möjligheter att hitta sköna linjer både i liftsystemet och på de berg som du når "per fot".
Den 15:e februari startar heliskiingen i år (HELI NORD), så vill du åka helikopter så är det mitten av februari som gäller.

Jag kan inte annat än rekommendera Kittelfjäll - förutom Riksgränsen är detta enligt mitt tycke Sveriges bästa offpistområde.

Mvh Jonas.

Kittelhjälp
Jag var där vecka 1 förra året, det var mycket snö och vi hitta rätt mycket oåkt. Men det var hyffsat kallt runt -30.

Vi har alltid fixat resorna själva, flyger till vilhelmina. Och har man tur så är det fler som ska till kittel så kan man dela på en taxi. Vi betala 150 per skalle typ. Annars kan man åka länsbuss.

Boende är riktigt billigt om man kontaktar dem direkt.
Om man bor i annexet vill säga!

Kittelhjälp
Tack för alla svar!

Resan är nu bokad och vi åker vecka 12-13, bor på hotellet och innehar lyxen av halvpension!

Följdfrågan lyder naturligtvis: Hur är det att vara där uppe vid den tiden på säsongen. Kommer vi att nån chans att få åka det så efterlängtade pudret? Om inte, vad ska man göra då för att sysselsätta sig? Har hört att pisterna är måtligt kul i längden.

Feel free to add more info!

//MVH Johan

Kittelhjälp
Det är bara att ge sig ut å klättra upp för bergen, man kan antingen åka ner på baksidan mot norge svängen tror jag den heter, eller så tar man rännan ner mot konsum. Annars kan man ge sig ut på längre turer eller göra som qwerterta skrev.

Kittelhjälp
Tjenare..

Som äkta kittelfjällare (bott där tillochmed, hehe) så kan jag säga att det är nästan alltid bra med snö i ravinerna.. kalfjället kan vara dåligt ibland men va gör man. Som sagt får du leta utanför pisterna.. konsum ravinen är det aldrig nån som orkar släpa sig till så där brukar de vara bra.

På tal om heliski så är det ju skönt att HeliNord (www.helinord.se) kör igen, dom kan sin sak och är profesionella helt igenom.
Till skillnad från West Helicopter som flög förra året som inte var helt seriösa. Har även info från säker källa att priserna kommer ligga 20-30% under fjolårspriserna.

West e pest, Börje e bäst!!

Kittelhjälp
Hej!

Vecka tolv och tretton kommer bli superbra för dig, se bara till att få med föjande på schemat:

1. Konsumravinen, Björnfällan, Norgesvängen = bra åk i närheten av pisterna
2. Heliskilyft med CJ = bort mot borkafjället där du får ditt efterlängtade puder
3. Cattrax = coolt
4. Stanna över påsk! = så kan du sysselsätta dig med sådant man gör när slasken är slutkörd

Skriv till mig om du vill ha mera detaljer om någon av dessa saker,

Ha det! Kram Emelie

Kittelhjälp
Nej du känner nog inte igen mig, jag brukade åka med din bror/halvbror Erik för några år sedan. Känner Mats och Petter som också brukar vara i Kittelfjäll på sport och påsk.
Du nämnde Börje och så kollade jag på fotot och la ihop 2 och 2, vill inget särskilt.

Tillbaka
Topp