Kjus kvalité

seneca

Ny medlem
Kikat på att köpa nya skidkläder nu när man sparade in på att årets skidresa inte blev av... Hittade ett märke som jag aldrig tidigare hört talas om, Kjus, någon som känner till märket och vet något om kvalitén på deras kläder?

MnO

Aktiv medlem
Dyrt och överlag för mycket isolering för friåkning var min dom för några år sedan i alla fall. Och designmässigt är det mycket racinginspirerat med inslag lite tight alplandsskidlärarbrallor som grundstomme. Jag skulle inte kunna åka runt med den typen av jackor i normala vintertemperaturer en aktiv skiddag utan att bli totalt kokt. Men det kanske har ändrats de senaste åren.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Dyrt och överlag för mycket isolering för friåkning var min dom för några år sedan i alla fall. Och designmässigt är det mycket racinginspirerat med inslag lite tight alplandsskidlärarbrallor som grundstomme. Jag skulle inte kunna åka runt med den typen av jackor i normala vintertemperaturer en aktiv skiddag utan att bli totalt kokt. Men det kanske har ändrats de senaste åren.
Vet att Stefan Hüsler har kört för de ett par år. Han körde nu Freeride World Tour i deras kläder så att... :)

MnO

Aktiv medlem
Vet att Stefan Hüsler har kört för de ett par år. Han körde nu Freeride World Tour i deras kläder så att... :)
Det kanske finns olika serier i så fall, men de jackor som de hade på visning på ett skidtest i Hemsedal för 3-4 år sedan var samtliga på tok för varma. Riktigt tjocka. Men kvalitetsmässigt välsydda skulle jag säga.

Får jag också betalt för det och en rejäl låda kläder per år gratis så kan jag åka med dragkedjan öppen om det är varmt. Inga problem.

MnO

Aktiv medlem
Deras flexmembran imponerar förresten. Det är värt att nämnas. Flera av jackmodellerna har tydligt flex i paneler vilket ger bra rörelsefrihet. Sen återstår det väl som vanligt att se om de töjbara membranen presterar i andning/vattentäthet, men i butik imponerar känslan i alla fall.

MnO

Aktiv medlem
Kollade nu på sortimentet. De har definitivt tonat ner sin raceprofil ser jag till klart mindre iögonfallande färger och linjer. Friåkare har alltid kunnat åka med sponsorkläder även med lite blingstuk genom standardmetoden att gå upp två storlekar och slänga på sig en lavinrygga. Det är sen gammalt och funkar fortfarande. Men även jackan på bilden (den blåa förmodar jag är Kjusen) ser tämligen tjock ut och aktuell linje är nästan rakt över rejält isolerade om man bortser från rena vindjackor. Det är överlag 80-100 gramsisolering, vilket är ordentligt varmt om det är motsvarande typ polyesterbaserade Thinsulate (vilket det låter som i beskrivningen). Om något är det nog snarare lite varmare än nämnda märke per gram. För mig fungerar det bara för under -5 och liftburet och även då helt utan mellanlager, men inte som huvudjacka för en blandvädersvinter. Är man fruset lagd däremot är det nog ett bra val.

Det här är mer klassisk Kjus-design som jag ser det. Gärna i kombo med en typisk alptysk och Fischer racecarvers:

Kjus.JPG

seneca

Ny medlem
Tack för svaren!

Bra kommentarer angående värmen, har inte haft fodrat på 10 år och åkt rätt varierat. Men skaljackan gick sönder i vintras och de senaste 3 åren och även framåt i tiden är det enbart skidliftar för att ta sig uppåt. Räknar med att vi åker 1-2 veckor per år. Hittade Kjus-kläderna på 60%, 6 000 för byxor och jacka, så vart marginellt dyrare än att ersätta min tidigare Norröna skaljacka.

Utseendemässigt så gillar jag Kjuskläderna, både dina Hasse, men även bilden du lade in MnO, hehe.. :)

Var främst kvalitén som jag ville höra en vända om någon kände till.

petli294

Medlem
Var på ett föredrag med Schweizaren som äger/ädge kjus en gång.

Det var rätt länge sen nu, men då var deras mål att vara Premium med hög modegrad utan att bli rent fashion. Som konkurrenter nämnde han Bogner och Colmar. Eftersom jag är Svensk pratade vi även om Peak Performance, Vet inte om det fortfarande är dit de siktar.

Deras selling point var att vara innovativast och mest hightech när det kommer till material och funktion av premium aktörerna. Då sköttes nästan allting via huvudkontoret Hunenberg för att kontrollera tillverkare, produkter och distribution.

Kvalitetskontroll och features bör vara topp, sen vet man aldrig hur det är med slitstyrkan när det kommer till nya spaceade material

seneca

Ny medlem
Spännande! Ok, det låter ändå lovande och värt ett försök, ska testa Norröna Lofoten skaljackan som var på riktigt bra rea samtidigt nu, lutar ändå mot Kjus :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp