klarar min dator av hd?

EmilAlamaa

Medlem
klarar min dator av hd?
Senast ändrad:
klarar min dator av hd?
min data klarar inte av att redigera hd iaf, för jag har en hd kamera och när jag redigerar får jag gissa mej fram hur de ska bli :/ sucks!

klarar min dator av hd?
Det är faktiskt inte grafikkortet som drar lasset när det gäller filmredigering, arbetsminnet, hastighet på minnen/hårddisk etc är mycket viktigare. (allt enligt en filmande vän)
Kan tyvärr tillägga att den datorn inte har någon av de vitala beståndsdelarna dock. Men jag vet inte heller vart gränsen går för HD-redigering.

Dock bör ju datorn kunna visa åtminstone 720 (1440) men helst 1080 (1920) för att få en rättvis bild av materialet.

klarar min dator av hd?
Redigera med sådär lite arbetsminne blir riiiiiiiiiiiiktigt segt, och hårddisken är relativt sölig.

När datorn får "slut" på arbetsminne så lägger den över data på hårddisken = segt, om man då dessutom har en hårddisk på 5400rpm så blir det extra segt utöver den normala segheten.

klarar min dator av hd?
Jag redigerar 1080i i min laptop, iofs lite hottad. Plus att jag redigerar i avidXpresspro.
det som krävdes var hårdisk på 7200r/m och 3 gig ram samt windows XP, inte vista.
1080i är det format som din första kamera levererar. så hotta din dator med ytterligare 2 gb ram,
samt en 7200 r/m hårddisk plus ett redigeringsprogram som kan hantera 1080i. så fixar det sig.

mvh Patrik

Senast ändrad:
klarar min dator av hd?
Patrik-The-Man sa:
Jag redigerar 1080i i min laptop, iofs lite hottad. Plus att jag redigerar i avidXpresspro.
det som krävdes var hårdisk på 7200r/m och 3 gig ram samt windows XP, inte vista.
1080i är det format som din första kamera levererar. så hotta din dator med ytterligare 2 gb ram,
samt en 7200 r/m hårddisk plus ett redigeringsprogram som kan hantera 1080i. så fixar det sig.

mvh Patrik
thx,, du får kanske hjälpa mig lite mer?.. men ja har iaf instalerat om till xp

klarar min dator av hd?
klarar gör den såklart men du kommer få så jävla mkt frame drops, kommer va svårt att se i preview rutan alltså. under själva redigeringen är det först och främst ram minne och hårddisk som är viktigast. sen under renderingen behöver du en ganska snabb processor om du inte vill vänta så sjukt länge på att den ska bli klar (kommer såklart hjälpa under redigeringen med)

klarar min dator av hd?
har inga problem med framdrops, renderingen tar iofs lite tid men det gör det annars oxå... men tror det hänger på hårddisk hastigheten... framedropsen
jag tror att det beror på vilket redigeringsprogram man kör oxå...

Senast ändrad:
klarar min dator av hd?
Jo det klarar du fast du kommer nog slå sönder datorn innan du har gjort färdigt filmen.

Har en dubbelt så bra dator och den tycker jag suger hårt för att redigera.

klarar min dator av hd?
sid_motherfucker_vicious sa:
Kan man säga att en dator som klarar av att spela upp blueray och 1080-filmer utan lagg även klarar av att redigera och leka med filmer man får ut av en hd-kamera?
Nej nej nej. Har inget med det att göra. För att redigera hd-material behövs en fyrkärnig processor och minst 3 gb internminne. Dvs man kan fetglömma dom vanliga laptops som finns nu.

klarar min dator av hd?
Det är lite på gränsen, som några har påpekat så behöver du minst dubbelt så kraftfull dator. Jag har 2gb ram på min och renderar i m2t med Vegas, funkar super och är inte hackigt någonstans. Du bör kunna uppgradera ramminnet i laptopen för inte allt för stor kostnad, lite pilligt är det men kanske värt det, vad vet jag :-)

Senast ändrad:
klarar min dator av hd?
Kan man säga att en dator som klarar av att spela upp blueray och 1080-filmer utan lagg även klarar av att redigera och leka med filmer man får ut av en hd-kamera?

Isåfall kan du ju testa ladda ner en bluerayfilm, eller hd och sen redigera lite med den eller bara testa kolla!?
Du kan inte ladda ner Bluray, bara HD.

klarar min dator av hd?

Isåfall kan du ju testa ladda ner en bluerayfilm, eller hd och sen redigera lite med den eller bara testa kolla!?

klarar min dator av hd?
Pimpelgas sa:
Nej nej nej. Har inget med det att göra. För att redigera hd-material behövs en fyrkärnig processor och minst 3 gb internminne. Dvs man kan fetglömma dom vanliga laptops som finns nu.
Jasså, är det verkligen så stor skillnad på att redigera hd-material och kolla hd-material?
Min dator har inte dom specsen du skriver, men jag klarar av att se hd-filmer utan problem...
Min laptop har en pentium m 1,73 processor med 2 gig ram. Med den kan jag utan problem kolla på hd-material. Använder KMPlayer och coreavc. Däremot så går det ganska segt att redigera vanligt material filmat med digitalkamera. Man kan ju sen tänka sig hur mycket segare det går att redigera HD-material. Kolla minhembio, läste en himla massa om datorkraften som krävs för att redigera HD där... Kolla på respektive kameras forum så lärdet ha skrivits om det

klarar min dator av hd?
Gaass sa:

jag har laddat ner hd klipp, å det funkade att redigera utan problem! Det enda som gick segt var att rendera.

men för att vara helt säkert, finns det nån som har ett orginal hd klipp.. och kan isf skicka det till mig?

Tillbaka
Topp