Klippta lifkort i Åre?

camaro

Ny medlem
Klippta lifkort i Åre?
Ryktet har nått min soliga alptopp att det klipptes liftkort i Åre igår.
Närmare bestämt var det glada offpistkillar som togs på löpande
band och fick sina liftkort indragna eftersom det åkte just offpist
och det var jättejättejättelavinfarligt tyckte pistörerna.

Är det nån som vet om det här är sant? Är det nån som vet vad
lagboken säger om det i så fall? Utanför pisten gäller väl
allemansrätten, och dessutom är det väl bara snuten som får rycka
pappren av folk och då vid brottsmisstanke - eller?

Är det nån fler än jag som är jävligt glad att man befinner sig
någon annanstans än i sug-Åre?

Klippta lifkort i Åre?
Det är inte mer än rätt att liftkort rivs såna här gånger. Har det kommit 3dm nysnö, blåst en massa och är mellan 4-5 på lavinskalan utsätter offpiståkarna både sig själva och andra åkare för livsfara. Det borde vara straffbart att inte klippa ett liftkort en sån gång...

Klippta lifkort i Åre?
Helt rätt att klippa liftkorten. Det gick en lavin i Östra ravin i jul/nyårshelgen och då var det betydligt mindre snö. Har man inte vett att själv bedömma läget och inte frågar liftpersonalen eller respekterar varningsskyltar skall liftkortet dras in.

Klippta lifkort i Åre?
Vad jag vet så drogs inga liftkort. Däremot varnades man med ett klippt hörn på liftkortet(en gång till så dras det).
Ibland blir man fan mörkrädd när man ser hur folk beter sig utanför pisten. Har man omdömme, kunskap och rätt utrustning så go ahead.... Visst kan man snacka om egenansvar, men så länge det är pistörerna och fjällräddningen som gräver fram en och inte polarna så kan man nog ta och tänka efter en gång till innan man klättrar över avspärrningarna. Om man dessutom fick pröjsa räddningsinsatsen så kanske.

Klippta lifkort i Åre?
Handlar det inte bara om att åka ifrån de där killarna med liftkortsklipparsaxen? Det är ju skitenkelt.

Klippta lifkort i Åre?
Okej, jag kanske är helt bakom flötet här.

Men jag trodde att liftanläggningens uppgift var att se till att folk
inte överhuvudtaget åkte i lavinfarliga områden. Detta genom
varningar, sprängning, avspärrningar och framför allt information.

Att godtyckligt bestraffa slumpmässigt utvalda skidåkare för att
dom har åkt lift upp på berget och sedan åkt offpist ner känns som
ett rejält övertramp. Dessutom tror jag att det är olagligt.
Liftbolaget får inte klippa i kort förrän dom har bevisat att ett brott
mot anläggningens regler har skett.

Här fanns inga avspärrningar uppsatta. Hur ska folk veta att just
den här gången får man ett klipp i liftkortet om dom åker utanför
pisterna? Är det för att det var lavinrisk fyra? Då får man
automatiskt inte åka offpist?

Det är som om snuten glömde sätta upp hastighetsskyltar på
E4:an, och sedan ställde sig efter ett extra brett vägparti och
bötfällde alla bilister som råkade passera med motiveringen att
dom "antagligen" kört för fort.

Men skit samma, jag vet bara att det finns inte en chans i helvetet
att jag hade halat upp liftkortet för klippning om jag inte trampat
över någon avspärrning eller brutit mot någon uttalad regel.

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=22241&avdelning_1=101&
avdelning_2=101

Klippta lifkort i Åre?
Vid varje liftuppfart finns uppgifter om vilken lavinriskskala som råder. I Åre är det nu 4 (stor lavinfara) och dessutom blinkar lampor vilket innebär att alla utom en blind uppfattar att stor lavinfara råder och då är alla åkning utanför pisten förbjuden. Om man inte respekterar dessa varningar har man inte på berget att göra. Förutom att man inte har vett att fatta att man riskerar sitt eget liv riskera man även andras liv.

Att man sedan hör ursäkter som "jag har ju Recco på mina pjäxor och då är det väl ok att åka offpist trots lavinfara" får en att undra hur det står till i skallen hos folk.

Klippta lifkort i Åre?
Ok, känner att det kommer bli fler inlägg i den här debatten men jag börjar såhär.
Pistörerna stod i det här fallet längst ned i susabäcken och klippte summariskt och generellt alla som kom ned genom ravinen. För er som aldrig varit i Åre kan jag berätta att man kommer ut den vägen oavsett om man åker skogsåkning från tott, musberget, eller fjällgårdsområdet. Man kommer också ut där om man åker något av åken i Östra eller på svartberget. Det vill säga, pistörerna kan inte kan ha haft den blekaste aning om hur eller var åkarna tagit sig ned till den punkt de stod. Kan ju tillägga att man därifrån inte har den minsta möjlighet att se upp i området för att ha koll på de som kommer ner. Säkert var det så att en del av åken gjordes i lavinfarliga områden men lika säkert är att många som kom ned hade gjort vettiga bedömningar och åkt i säkra områden.
Jag säger inte att pistörerna gör fel när de klipper liftort i vissa lägen. Men jag ser det som inte bara fel utan även farligt när de gör det generellt och utan avvägande av situationen. De undergräver sin auktoritet och respekten för svenska liftorganisationer när det inte finns rationella och underbyggda argument till varför man väljer att bestraffa gäster i området. Utan istället endast hänvisar till order från områdeschefen.
Samma sak gäller den lavingradering som sätts upp i området. När anläggningen konsekvent väljer att uppgradera en grad får det samma effekt. Ingen kommer till slut att lyssna eller bry sig om varningarna när det är uppenbart att de som gör bedömningarna inte varit ute och kollat tillräckligt noga eller väljer att använda sig av skrämselteknik.
Åkning utanför pisten är och kommer förhoppningsvis vara en central del i utförsåkningen i Åre. Självklart måste den ske med respekt för sig själv och andra. Viket innefattar att skaffa sig kunskapen för att göra välgrundade bedömningar av området man åker i. Och om det till slut skulle gå åt helvete , att man har den nödvändiga kunskapen för att kunna hantera situationen på bästa möjliga sätt.

Klippta lifkort i Åre?
Ja, det här väl mest riktat till tomas2. Ursäkta bara undrar. Var står det att det är förbjudet att åka när det är lavinfara 4. Eller hänvisar du ditt förbud till personlig uppfattning. Nästa fråga - Är det även förbjudet att vandra i södra ravin på sommaren iochmed att lavinskyltar sitter där då också. Man börjar ju undra...
Hört nån vis man säga - Man ska inte ropa varg för många gånger.

Klippta lifkort i Åre?
Det är möjligt att jag är ute på tunn skare men jag tror att det rent legalt är på följande vis.

Ett liftkort är ett avtal med aktuell skidbacke som ger dig möjlighet att under en begränsad tid nyttja de på platsen förekommande transportmedlen, vanligtsvis benämnda liftar. När du köper liftkortet förbinder du dig samtidigt att följa de för anläggningen uppsatta regler.

En kort text med hänvisning till SLAOs regelverk brukar finnas på liftkortet. Detta avtal brukar då och då också finnas till beskådande i fönstret vid liftkortsluckan.

Om du då som skidåkare inte följer dessa regler har skidbacken rätt att dra in ditt liftkort eftersom du har brutit avtalet. Antagligen står det någonstans mycket finstilt att du inte ens äger liftkortet utan att det tillhör skidbacken och du bara har nyttjande rätt...

Min tolkning är således att skidbacken har full rätt att dra in liftkorten för de som passerar avspärrningar eller åker offpist vid de tillfällen detta inte är tillåten pga. av lavinfara o.dyl. Viss problematik kan dock uppstå eftersom pistör eller annan anläggningspersonal knappast har rätt att rent fysiskt ta kortet ifrån dig eller kvarhålla dig på platsen till myndighetsperson (läs Polisen kommer).

Med största sannolikhet kan inte heller pistör eller anläggningspersonal hindra dig från att åka var du vill på berget, de kan dock tillkalla myndighetsperson som har rätt att avhysa dig eller ta dig i lämpligt förvar i de fall du utsätter dig själv eller andra för fara.

Hursomhelst är min erfarenhet att pistörer i svenska anläggningar är mycket seriösa och absolut inte har något generellt emot offpiståkning, tvärtom. Därför skall man ta anläggningarna lavinvarningar med stor respekt.

Vill du läsa mer finns säkert SLAOs avtal på deras sajt http://www.slao.se

That´s all kids! MM

Komplettering:

Så här står det i SLAOs avtal som du förbinder dig att följa i och med att tecknar avtal med skidanläggningen (köper liftkort):

Brukaren är skyldig att rätta sig efter de särskilda anvisningar för liftanläggningens användande som gäller inom SLAO och lokala säkerhetsföreskrifter som driftledningen meddelar. Den som bryter mot väsentliga säkerhets- eller ordningsföreskrifter kan utan ersättning få liftkortet makulerat eller för viss tid avstängas från fortsatt nyttjande av liftanläggningen.

Klippta lifkort i Åre?
- Jag skulle bara, jag är försiktig, vi har Recco och allt...

Det var fan ta mig det roligaste jag läst sedan Kicki Danielsson redogjorde för sina fyra alkoholregler i en kvällstidning.

Det hela är ett skitstort rättsligt och moraliskt dilemma. Ska liftsystemets representanter verkligen ansvara för andras handlingar bara för att liftsystemet använts i syfte att utföra dem. Det är ju helt riktigt att offpiståkning är skyddad av allemansrätten och bör utföras i enlighet med allemansplikten.

Tyvärr är inte alla människor förståndiga nog att inse när det är läge att ge sig ut och när man skall låta bli, vilket resulterar i ofrånkomliga tillbud. Eftersom inte hela fjällregionen kan regleras och patrulleras (vilket ingen vill heller) så blir man tyvärr tvungen att acceptera att olyckor utanför liftsystemen kommer att inträffa. Att förebygga dem med utbildning och information om snö- och väderförhållande i kombination med varningar på plats, är i stort sett det enda man kan göra (och gör) för att minimera dödssiffran.

Då är frågan vad som händer när ett tillbud väl ägt rum. Jag är inte insatt i hur larmet går och vilka instanser som berörs först, men många blir inblandade. Att Årerliftarnas personal hjälper till tycker jag skall vara självklart. De är en del av allmänheten och är genom sin utbildning speciellt lämpade att bidra med sin expertis i hjälpaktioner. De borde vara ungefär som den frivilliga brandkåren som endast existerar som brandkår när det händer något + vid spridda träningstillfällen. Att få detta ansvar tycker jag de skall vara beredda på när de väljer sitt yrke, däremot kan jag förstå att de inte tycker om det och därför gör sitt yttersta för att minimera antalet uttryckningar. Det var en sådan insats som ägde rum nu när de delade ut varningar.

Kanske har de gjort så att någon som var tveksam till att åka struntar i det nästa dag och därmed inte startar en lavin, vilket i så fall är mycket bra. Makulerar de dock ett kort har de gått över gränsen för vad de kan göra och vad lagen tillåter. De kan tänkas att de inte har för avsikt att makulera några kort alls, men inser värdet av att dela ut varningar så att folk som är tveksamma kanske håller sig till pisterna.

När det väl inträffar en lavinolycka utanför systemet tycker jag att den ansvarige skall straffas hårt, hårt, hårt. Jag inser att utredningen kan bli snårig och en skyldig kan bli svår att få fram, men det kan det vara värt. Starffet borde till att börja med bestå av stå för notan för räddningsaktionen. Ofta är detta en ansenlig summa. Jag skulle inte motsätta mig fängelsestraff, då ett snötäcke vid fel tidpunkt är ett dödligt vapen och att starta en lavin som tar ett liv i så fall är dråp snarare än vållande av annans död. Stränga straff och någon som åker dit, kanske kan få de som är osäkra på sig själva och situationen att låta bli att åka, emedan de som besitter kunskaper fortfarande kan känna sig säkra i sitt åkande då de aldrig (eller för det mesta kankse) är beredda att riskera en annan människas liv. Om man inte är beredd att riskera en annans liv riskerar man ju inte att råka ut för några av ovan nämnda stränga represalier.

Nu kommer den värsta biten. När jag står med ett gigantiskt snötäcke nedanför skidspetsarna nästa gång kommer jag inte att minnas mycket av det jag skrivit här. Kanske kommer jag att tänka lite positivare än jag borde och åka trots varningar etc. Den blindheten är nog svår att råda bot på.

Fan.

Klippta lifkort i Åre?
Men var det inte så att det varken fanns avspärrningar eller skyltar?
Och kan det verkligen vara så att lavinrisk 4 (felbedömt)
automatiskt innebär offpistförbud?

Dumhet ska botas med utbildning, inte med bestraffning.

Klippta lifkort i Åre?
Lavinfarligt i Åre, när nu det inträffar så låt gubbarna med saxen ha lite kul. Resten av säsongen så handlar det ju mest om att hjälpa kärringar som halkat omkull på blå-isen. Förstå hur mycket det betyder för gubbarna att någon gång per säsong få utfärda lavinfara! Detta lever de ju på i flera månader.

”Dumhet ska botas med utbildning, inte med bestraffning” är ju dagens största felaktighet. Inför spöstraff och skampåle mitt på torget då kommer det vara få som letar sig utan för pisten och de som åker där blir jävligt snabba.

Klippta lifkort i Åre?
som den bessewisser man är kan jag bara konstatera att i princip inte ett enda yttrande som har med juridik/lag etc. att göra varit korrekt hittills. Det är ungefär som att läsa ngt i en tidning som har med juridik att göra. Hittills har jag nog inte varit med om en enda korrekt artikel i ämnet (av en journalist) i ngn morgontidning, kvällstidning edyl.

mountainman misstänker jag dock starkt är jurist - samt en duglig och kunnig sådan.

ps: de e jobbigt att vara en perfekt människa i en värld av defekta individer. men de bjuder jag på.

Klippta lifkort i Åre?
Detta är ju riktigt kul: "Mannen på bilden vägrade att visa sitt liftkort och uppträdde hotfullt mot Åreliftarnas pistör Bengt Larsson." Oooops! Synd att jag inte åkte upp igår - hade kunnat bli en lustiger dans!

Åhå jaja. Hela den här historien har sitt ursprung i en fin tidningsartikel ur vår fina svenska granskande dagstidningsvärld (hajjade inte det från början pga av min notoriska slarvighet). Ännu ett exempel på hur lata journalister skall ha lite betald semester och samtidigt kan gå de opinionsbildande intressegrupperna till mötes. "Nu skall vi jävlarimig göra nåt inför de stundande sportloven så folk inte har kul". Hur kommer det sig att reportern var där just då - eftersom artikeln inte är producerad på redaktionen (under förutsättning att bild by-linen stämmer). Alltså var det ett planerat "tillslag" nere i ravinen; "först ringer vi media och sen tar vi skotern och klipper till några liftkort". He, he, hoppas nån blir sur. Det blir bra TV - förlåt artikel! Vem som beställt detta är ju uppenbart (Tjena N.H.) - men vad blir effekten?

Jag väntar fortfarande på att någon från Åreliftarna skall förstå att det förs debatt utanför Länstidningens spridningsområde på ett ställe som heter Freeride och finns på INTERNET. Den dagen får de välja en helt annan taktik, kanske tänka lite också. Att sedan Elisabet Rydell-Janson agerar nickedocka är ett problem som hon och hennes journalistiska integritet får leva med.

Hur kommer det sig att det är Länstidningen som varit på plats http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=22241&avdelning_1=101& och att Östersunds Posten bara har ett efterhandsreferat http://www.op.se/pipe.php?loc=article.php?visa_id=136864 från - hör å häpna - Nalle Hansson? Yeah!

Självklart skall idioterna hålla sig borta från outpisten! Men hur? Genom att få de röststarka (se ovan i denna thread) och erfarna åkarna emot sig kommer den eftersökta effekten snarare att motarbetas. Vem avgör vem som är duktig nog att åka outpist? Det funkar ju aldrig. Därför blir det summariska avrättningar av liftkortshörnen igår - och "respekten" för Åres pistörer faller än mer, om möjligt. Vet de var de har sin sökutrustning i år, har de satt i batterier denna gång och hur många av dem skall spränga ner sig själva och snöskotern i lavinen så att Steve å grabbarna får åka å gräva fram dem?

Rent juridiskt verkar det som MM grävt fram vara vattentätt - på papperet. I verkligheten är det väldigt, väldigt svårt att motivera vem som gjort vad och när. Och det är i princip omöjligt att bevisa saker.

Men för att hålla de som inte kan ta tillvara på sig själva borta från outpisten uppstår några etiska och moraliska problem - dock ej juridiska - om nu säkerhetspersonalen för skidområdet i Åre även ansvarar för olyckor bortanför pisten. ÄR det som sker bortanför pisten INTE deras ansvar, så kan de ju gött skita i det och låta åkare klara sig själva. Bestraffningsgraderna för brottet att utsätta andra för livsfara eller dråp är väl ganska glasklara i Sverige? Men man kan ju alltid leka med tanken att vederbörande antingen blir tvungen att tillbringa resten av sitt liv som liftskötare i Åre eller steglas (skampåle, stympning & spöstraff kan också övervägas).

Om det bara står i det finstilta på SLAO:s hemsida samt på liftkortshuset är det omöjligt att ta för givet att samtliga som under en dag beträder Åreliftarnas område har tagit till sig informationen. Det är ju helt klart ÅL:s ansvar. Erbjuds säkerhetskurser var morgon för nytillströmmande turister? Är det som så att Åre INTE marknadsför sig med hääärliga offpistbilder i kataloger och på webben? Utövar liftkortsförsäljarna någon form av rätt att i handling hindra människor de anser olämpliga att bevista området från att köpa liftkort? Om personen i fråga inte kommer från liftområdet utan har turat upp i ravinen och därigenom utövar sin allemansrätt, kan man sätta dem i fängelse då? Rekommendabelt lär vara Säters slutna för det nyss nämnda tilltaget, men ändock?

Räddningsutryckning ÄR dyrt. Men svenska försäkringsbolag är rätt bra - om de nu inte strukit all outpist som förkastligt och icke-ersättningsbart. Det är tragiskt att människor skadas pga okunskap och dumhet - och det är inte bara dödsfallen i laviner (ca 1 vartannat år i Sverige) som är problemet, utan många fler får mer eller mindre allvarliga fysiska och psykiska men av detta. Ändock är det fel att tro att andra människor är dumma och köra med Peter å vargenteorin - den funkade ju inte ens 100%-igt vid första försöket.

Och för övrigt anser jag fortfarande att de som stannade i den för Länstidningen arrangerade mediabordellsliknande liftkortskontrollen antagligen inte hade där å göra ändå (s k självsanering) - de som sket i att stanna eller hoppade över den summariska hörnklippningen antagligen klarar sig hyfsat i alla fall!

Klippta lifkort i Åre?
Jag hoppas att du som startade den här debatten får en lavin i röven av nån som använde recco, och tog ansvar för sig stjälv!

FRYS FAST, jag vill inte åka i närheten av dig!

Klippta lifkort i Åre?
Big Up JCM
Huvudet på spiken gång på gång.

Tänkte bara addera ytterligare en mediadimension till debatten.
Den av Å.R.E (Skistar) ägda tv-kanalen Årevisionen var uppe och filmade skidåkning i Östra ravinen samtidigt som Å.R.E: anställda pistörer stod och klippte liftkort i andra ändan av susabäcken. Kanske inte helt chockerande men på något sätt talande för hur liten jävla koll dom har egentligen.

Klippta lifkort i Åre?
Hej alla!
Vore det inte bättre om pistörerna eller vilka de nu var ställde sig OVANFÖR ravinen och stoppade folk innan de hann åka? Då skulle man ju slippa BÅDE laviner och klippta liftkort. Vet iofs inte om denna taktik är möjlig med tanke på hur det ser ut på berget men ändå.

Mvh Erik

Klippta lifkort i Åre?
Erra

Du har rätt, helt rätt, hela vägen.
Men en sådan insats skulle kräva någon form av engagemang i produkten och insikt i gästens situation från Å.R.E:s sida.
En egenskap de tyvärr allt för sällan visar upp.
Om man ska se till den allvarliga aspekten av det hela så är det självklart så att många av de som åker utanför pisten en dag som igår gör det utan att ha den blekaste aning om faran. Men inte fan lär dom sig mer av att bli utskällda och bestraffade utan förklaring. Dessutom en halv kilometer från den plats där faran var som störst.

Klippta lifkort i Åre?
Trots allt så är skaderisken större på kvällsskidåkningen i Olympia når man kan få en afterskiad bakviktssnubbe på xScream/crossmax i 80 blås i nacken, än i Östra i går. Om man skall köra argumentet att man riskerar någon annan än sig själv.

Klippta lifkort i Åre?
Efter att ha läst artiklen inser jag precis som JCM m.fl. att det i första hand inte är fråga om att skydda de stackars förvirrade skidåkarna utan om den traditionella massmediala kuppen inför sportlovet.

Av någon anledning som uppenbart inte bara har med väder och vind att göra rapporteras varje år stor lavinfara i Sälen och Åre i slutet av januari. I veckan gick det att läsa om den stora lavinfaran i Hundfjället i FK. Och om jag inte tar helt fel kommer det att rapporteras laviner både från Sälen och Åre inom den närmaste veckan.

Varför detta då undrar ni. Jo när snötillgången varit dålig finna risken att sportlovsresenärerna bokar av sina stugor i sista stund. Det gäller då för anläggningarna att verkligen genom massmedia understryka vilka enorma mängder snö som finns på platsen. Och hur gör man då detta allra bäst?... Jo genom att bjuda in massmedia till lavinparty!

Egentligen hoppas jag att jag har fel, men visst verkar det något underligt att lavinerna varje år börjar rulla just vecka 5.

That´s all kids! / MM

PS! Lavinvarningarna skall respekteras, ingen tvekan om detta! Det som stör mig är att man gör det hela till ett stort massmedialt nummer! DS.

Klippta lifkort i Åre?
Jag var själv en av dom som fick sitt kort vingklippt. Jag åkte inte i något lavinfarligt område, jag korsade inget avspärrningsrep och jag ignorerade INTE någon skylt med uppmaning om extrem lavinfara. Ser någon problemet... Det är ingen överdrift att påstå att Åreliftarna är "ute och cyklar" i det här ärendet. Själv reser jag jorden runt för att besöka olika skidorter. Jag är ingen funcarver som ligger och letar det perfekta skäret utan åker uteslutande offpist. Vart jag än styrt mina skidspetsar så, oberoende av världsdel, har det alltid funnits ett system för offpistkontroll som fungerat. På samtliga ställen arbetar man i förebyggnade syften där man ser till att sådana här situationer inte kan uppstå. Åreliftarna skulle behöva svälja lite stolthet och ta kontakt med dom som kan berget bäst - inte nån pistör som sitter på skotern dagarna i ända utan istället de skibums som tillbringar mer än 100 dagar om året utanför Åreliftarnas SÅ KALLADE avspärrningar och komma fram till en lösning. När ska åreliftarna inse att en stor del av deras gäster även gillar bra offpiståkning i fantastisk snö.............

Klippta lifkort i Åre?
Vilka jevvla klåpare de är som håller i säkerhetsarrangemangen i Åre har jag länge haft mina misstankar om, men detta slår ju alla rekord. Skoj att filmteamet var ute och filmade "lavinfarligt" samtidigt som "pistörerna" gjorde sitt klipptrix. Blev Årevisionen vingklippta också? Hade de ens mikrofonsladden i denna gång?

Blir det de 2 storsäljarna på Årevisionen under våren som kommer; (1) så här fin outpist kan ni åka när det snöat i Åre, samt (2) åker ni outpist klipper vi till korten era? Strålande "journalistik".

Så går det när det svenska börsnoterade storkapitalet förvränger sanningen och kränker de grundlagsstadgade fri- och rättigheter som finns i Sverige genom att manipulera massmedia - och därmed den godtrogna och oinsatta skattebetalande opinionen. Är det för att utsättas för sådana publicerade villfarelser vi har en tryckfrihetsgrundlag samt presstöd? Och det av Länstidningen: det arbetande folkets tidning? Alla dessa frågor utan svar som jag som kuvad varvsarbetare går och grunnar på?

Jag ÄLSKAR konspirationsteorier! Framförallt de som håller (teorierna alltså) och får konspiratörerna att falla som korthus.

Klippta lifkort i Åre?
JCM och Supernaut, ni har grym koll. Exakt så gick det till. Här
måste Stora Journalistpriset ligga och lura i vassen för Elisabet.

Dr Posse, jag är ledsen men du missar poängen här. Självklart vill
vi inte att folk ska kasta sig ut för lavinfarliga sluttningar till höger
och vänster, tro mig när jag säger att jag har egna dåliga
erfarenheter av andras dåliga omdöme, men däremot måste
liftanläggningarna förstå att dom ska informera, inte bestraffa.

Hur tror du att Ture Turist ska kunna avgöra om det är farligt eller
ej? Förstår han bättre hur lavinfara uppstår om han får ett jack i
liftkortet? Särskilt när det varken finns skyltar eller rep uppsatta.

Klippta lifkort i Åre?
Vafalls? Detta är upprörande!

Vad jag har förstått av inläggen stod Åres liftpersonal vid Susabäcken och godtyckligt klippte liftkort i veckan. Detta är om något ett hot mot rättsäkerheten. Lavinrisk 4 innebär inte på något sätt att det är förbjudet att åka offpist, men att man bör vara extremt uppmärksam på vad det är man åker på. Och om jag hade trillat ner från pisten innan bron och kravlat mig upp på samma ställe där "outpistarna" kommer, hade mitt liftkort även då blivit klippt?

Upprörande!

Ett bra exempel på hur Storebrorssverige hanterar liknande situationer. Istället för att lite på att varje människa är förnuftig nog att fatta sina egna val, och straffa de som verkligen beter sig fel, utövas istället kollektiv bestraffning. En handlingen som är förbjuden enligt svensk rättspraxis. Om jag åkte ner för ravinen på ett säkert sätt, vidtog de extra försiktighetsåtgärder man skulle pga av den höga lavinrisken och inte utgjorde någon fara för någon annan, ska jag ändå bestraffas?

Paralleller kan dras till de tre svenskar i föreningen Al Barakaatsom har fått sina tillgångar godtyckligt frysta enbart grundade på misstankar och världens knäböjning inför Bush. Rättegång? Nej, Rättshaveri!

Nog om det. Jag fastnade för ett uttalande här ovanför:

"att starta en lavin som tar ett liv i så fall är dråp snarare än vållande av annans död."

Detta påstående visar på mycket elementära kunskaper i juridik. Tycker du att dråp ska utdömas vid bilolyckor också? Bilolyckor är en av de vanligaste onaturliga dödsorsakerna i Sverige och antagligen det farligaste du kommer att göra i ditt liv. Med hårdare bestraffning kommer vi åt det....eller inte. Uppsåt är nyckelordet.

Konspirationsteorin som ni behandlar tidigare är även den intressant. Det stämmer mycket bra att det alltid trillar in lavinrapporter runt v. 5, trots att det inte rapporteras några större mängder snö. Hmm, Hmm, och åter hmm. Vem skriver första artikeln på DN debatt?

>> RR <<

Klippta lifkort i Åre?
I Mt. Baker USA så fanns det ett trevligt system där en Pistör stod uppe vid portalen. Där man går för att komma "Out of Bounds" utanför skidområdet, och han kollade om du hade tranciver på dig, kollade om du visste om det var lavinfarligt, om du visste hur det hade snöat och blåst sista veckan samt om du hade spade med dig.

Om du misslyckades på något ovan så fick du hålla dig till pisterna...

Det tycker jag är ett bra sätt att varna/utbilda folk!

Klippta lifkort i Åre?
Jo Ragnar, du har rätt. Jag var helt fel ute när jag slängde mig med de juridiska termerna. Jag trodde att uppsått utgjorde gränsen mellan mord och dråp och att någon form av insikt om att dödsfall kan inträffa utgjorde gränsen mellan dödsfall och vållande av annans död. Så är det inte alls har jag fått veta.

Jag ger mig själv tjugo rapp över skuldran med min nya stål-fångrem. Tack för hjälpen. God Natt.

Klippta lifkort i Åre?
men herregud, låt folk åka som de vill i offpisten... man får väl ta ansvar för sig själv där man åker..
"on a pow day you dont have any friends"

Klippta lifkort i Åre?
Jag förstår inte hur man kan tycka att det är rätt att det står två pistörer NEDANFÖR platsen där åkningen finns. När det inte heller finns några som helst avspärrningar så saknar pistörerna även laglig rätt att klippa ditt liftkort. STÄM SKITEN UR DEM! Om de två aktuella pistörerna/privatpoliserna hade stått uppe på berget och sagt till folk att "här får ni inte åka" eller kanske till och med brytt sig om att spärra av med rep så hade det naturligtvis varit en helt annan sak. I detta fall sket pistörerna fullständigt i om det gick en lavin eller inte, de tog juh folk när de åkte därifrån, inte när de var där eller åkte dit, de var bara ute efter att få leka tågkonduktörer.

Klippta lifkort i Åre?
För övrigt så ägs inte Årevisionen av Å.R.E... Å.R.E ägs av Skistar men är dock ett eget bolag. Så är även Årevisionen, ett eget bolag under Skistar. Jag kan inte mer än anta att pistörerna inte såg till de Årevisionen anställda då de inte befann sig där åkningen ägde rum utan nedanför...

Klippta lifkort i Åre?
No SHIT Sherlock span,
Studerar du också till chef eller? Så du ser inget samband med det publika kulturimperialistiska bolaget Sälen*/Ski Star samt Årevisionen samt Åreliftarna?

Läs inläggen innan du gör bort dig mer…

Klippta lifkort i Åre?
Stjälvklart ska det vara avspärrningar och information om rådande förhållande. Villket jag trodde fanns, eftersom det är så stjälvklart!!!

Klippta lifkort i Åre?
Kan det vara så att Ski* tog i lite för hårt i sin marknadsföring av snöläget i Årefjällen. Effekten blev nog inte precis vad de tänkt sig...

Lättskrämda individer minns ju vad som hände i ShampoX häromåret. Nu är det kanske ingen som ens vågar åka till Åre, hela byn kan ju bli begravd i snömassorna!

Personligen är jag måttligt road av denna typ av skriverier och har mycket svårt att tro att det verkliga läget är så kritiskt som Aftonbladet framhäver. Men visst säljer det extra nummer nu inför sportlovsveckorna. Jag tror inte en "nyhet" som denna ens hade kommit i tryck om det varit November!

That´s all kids! / MM

PS! Vill än en gång påpeka att jag har full respekt för bergen och vad rasande snömassor kan åstadkomma, men onyanserad massmedial rapportering på detta sätt är irriterande. Troligtsvis är risken för den genomsnittlige sportlovsfiraren att skadas under bilresan till fjällen tusenfaldigt större än risken att hamna i en lavin. DS.

Klippta lifkort i Åre?
Med anledning av alla omdömen om mig som journalist och om artikeln i LT om Åreliftarnas klippkontroll vill jag bara klargöra några saker.
1. jag är inte lat och skickad till Åre på betald semester - jag bor i Åre.
2. jag blev inte "inkallad" för att skriva om den här kontrollen utan var ute och åkte skidor - som jag ofta gör när jag jobbar - och råkade komma förbi. Ni kan alltså glömma den delen av konspirationsteorin. Av samma anledning hade ÖP "bara" en intervju med Nalle, de satt väl på redaktionen.
3. artikeln var inget granskande grävjobb utan en enkel nyhetstext.
4. det är lätt att få tag på mig, mitt tel nr står under mina artiklar. Tänk om någon av er hade "guts" nog att kontakta mig öppet, då skulle jag gärna skriva en ny artikel där era åsikter kommer fram bättre.

Klippta lifkort i Åre?
Välkommen till Freeride Elisabet. Den fria debattens utpost i Sveriges skidrelaterade värld. För att inte finta bort dig helt vid denna din - antar jag - entré här skall jag ej använda mig av förvirringens retorik. Vill ju inte skrämmas direkt!

Men apropå ditt svar vill jag bjuda på ett citat från en trevlig författare vid namn James Ellroy:
"Don"t shit a shitter!"

OK, skönt för dig att du inte är lat. Om du åkte förbi platsen i fråga antar jag att du fick ditt liftkortshörn summariskt avrättat du med? Eller hur åkte du "förbi"? Vilken väg valde du ner i ravinen eller kom du genom skogen från Hummel- eller Tottsidan?

Och hur kommer det sig att du valde den vinkel som valdes på texten - som bofast "åkare" menar jag? Sedan vill jag tillägga att jag tror inte på "passande slumpartade sammanträffanden" när resultatet av tidningstexterna resulterar i liknande flagranta klavertramp. Men onekligen satt ÖP på sina feta arslen på redaktionen ja.

Som tips - för din nästa "nyhetstext" - kan jag säga att SLAO har en rätt bra faktabank som de är villiga att bjussa på för den som frågar (och är intresserad av research och fakta) och är kapabel att hantera materialet och statistiken korrekt!?!? Vad spelar det för jevvla roll om texten är nyhetstext eller om den är grävande? Skall det inte vara korrekt hursomhelst? Jag bara undrar.
Att du sedan inte kan ansvara för att bildtexten är fel hajjar jag - men du måste förstå att det blir ju JÄTTEFESTLIGT när verkligen allt blir fel.

Får du skriva en ny artikel med korrekta fakta? Fan tro"t! Får jag vara med på ett mittutvik i fyrfärg så kanske jag ställer upp. För min del är detta totalt ointressant hursomhelst faktiskt. Ännu en artikel med lika mkt fel gör inte svenska folket mer korrekt underrättade i de faktiska snöförhållandena vid utförsåkning. Ännu en artikel med lika mkt fel gör inte svenska folket bättre förberedda på hur de skall göra föra att undvika faror i fjällvärlden. Ännu en artikel med lika mkt fel gör inte svenska folket bättre lämpade:
- att överleva när de njuter av den svenska naturen,
- att tolka den information som finns på skidorterna,
- att ansvara för sin egna handlingar,
- lära sig läsa snöförhållandena på egen hand samt på något sätt (gud vet hur) få någon form av respekt för de konduktörer som jobbar på andra orter än i Åre (Åre är nog kört för de kommande 15 åren också).
Incitamenten och fakta i samband med den första artikeln gjorde situationen omöjlig att rädda. Mödan skulle bättre användas till att göra lite research och läsa på lite - vilket kollegorna inom skrået också rekommenderas att göra (framförallt de misslyckade klåparna på vår största tabloid).

Ett tips till din nästa artikel är istället: "Hur i helvete kan Årekonduktörerna utöva någon form av rätt att klippa liftkort efter det att de själva är så jevvla dåliga på att informera (läs ovanstående thread), markera (läs ovanstående thread), utbilda sina gäster, respektera vems pengar de lever på (raison d"etre) samt kunna något om allemansrätt etc?" Det skulle vara intressant att läsa tycker jag, men det VÅGAR du aldrig skriva, så konspirationsteorin med Nalle i spetsen är snarare såväl verifierad som cementerad istället för falsifierad.

Eftersom du bor i Åre och är en erfaren utförsåkare VET ju du om "finn fem fel" i:
"Skidåkarna blev upplysta om att de brutit mot reglerna, och fick sedan lämna fram sina liftkort, som pistörerna sedan klippte av ena hörnet på."

Sen borde kanske din mailserver kollas, eller? Fri opinionsbildning och tryckfrihet respektive yttrandefrihet är ett gissel, liksom att kunna debattera anonymt och sedan använda sig av anonyma uppgiftslämnare. Det var enklare före Internet på sovjets tid.

Iofs är det nästan aldrig lavinfarligt (nåja) i Sverige med internationella mått mätt. Dock gör felaktig information från skidorter och via media att respekten för de båda försvinner totalt och det kan medföra latent icke-respekt för dylika fenomen vid utförsåkande utomlands - och där kan det vara riktigt farligt och det är också där svenskar är med om flest olyckor årligen. I det desinformationsflödet är artiklar liknande din livsfarliga - och om någon frågar mig borde ett ansvar utkrävas av dem som skriver nonchalanta och oinsatta felaktigheter i ämnet (vållande till annans död exempelvis). Sedan vet du likaväl som jag att en tidningsanka av detta slag gärna sprider sig över hela Sverige och samtliga medier - ordet "lavin" passar perfekt in på löpsedlar (gärna tillsammans med "fara" eller "olycka") och eftersom i princip ingen journalist bär på någon form av allmänbildning skriver de gärna felaktigheter i relaterade ämnen. Därför är det av yttersta vikt att det blir rätt från början. Det är fan ditt ansvar som "journalist" (som f ö numera är en titel som mången klåpare nyttjar).

Och sen är jag fortfarande övertygad om att "lokalpressen" även denna gång blivit manipulerad av de privata intressena. Agerat nickerdocka istället för att kritiskt granska och där får såväl du som skribent samt Länstidningen acceptera att klä skott. Jobbigt som "oberoende" journalist va?

Kunskap och förtroende byggs INTE med dumhet och ignorans, i bästa fall kan det ge upphov till intressanta konversationer som ställer saker någotsånär till rätta!

Skida på med omdöme och kunskap;-)

Klippta lifkort i Åre?
Vill bara göra ett förtydligande angånde den första artikeln som publicerades i LT.
Den herre som genom bilden blir utmålad som en stor bov och agressiv varelse är inte detta utan snarare det motsatta. Det som inte framgår av texten eller bilden är att han under en längre period varit på platsen och fört en konversation med de två konduktörerna. När han sedan ville lämna platsen så greppar en av dessa tag i honom och det är i det ögonblicket som bilden är tagen. Något som överhuvudtaget inte framgår är att han vänligen uppgivit sitt namn och sin adress för konuktörerna så att dom skulle kunna ta kontakt med honom vid ett senare tillfälle.

En bild säger mer än tusen ord men det gäller att använda den på rätt sätt så den inte tolkas fel.

När man sedan läser dagens LT (5 feb) så säger en SLAO herre något som är väldigt viktigt och det är att:"man ska respektera folks erfarenheter. Det är ändå där den viktigaste kunskapen finns". Skulle vilja påstå att detta inte gjordes för snart en vecka sedan i Åre när saxen talade.
Har även en stilla undran om vad som händer nästa gång det kommer ett snöfall, står då Länsstyrelsens beslut fast om förbudet mot åkning i Östra- och Västra Ravin?

Klippta lifkort i Åre?
Elisabeth.

Det handlar om ett ta ett ansvar som journalist.

Artikeln blir ju om möjligt ännu sämre om det nu är så att du
verkligen "råkade" komma förbi. Din insiktslösa text skulle ju
kunna förklaras med att stod på Nalles hemliga lönelista.
Men om det är som du säger, att du bor i byn och gjorde en enkel
nyhetstext, då borde det ju vara kriminellt att publicera så många
sakfel som du har fått med i texten.

Det var konduktörerna som uppträdde hotfullt och tog tag i Mr X.
Det var konduktörerna som uppträdde vårdslöst när dom ställde sig
nedanför det "lavinfarliga" området och väntade på en olycka
istället för att varna skidåkare ovanför ravinerna.
Och nu kan jag vara ute och cykla, men har överhuvudtaget någon,
någonsin, dött i en lavinolycka på en svensk skidort efter att ha
tagit liften upp?

Om jag var Mr X skulle jag stämma skiten ur er med hänvisning
till att det faktiskt är allmänt känt i hans umgänge, både privat och
professionellt, att det är han som utmålas som hotfull i bildtexten
även om det inte syns på bilden.

Tillbaka
Topp