Klippta lifkort i Åre?

Klippta lifkort i Åre?
Helt rätt av pistörerna!

Om vi tar Åre som exempel så är det pistörernas och Nalle´s ansvar om någon blir begravd i snö i botten av tex. Östra & Västra, så det är ju inte så konstigt att de står nere i ravinerna och klipper kort!!

Var det ingen som läste om "pappan" som tog med sina två barn och skulle åka offpist under nyårshelgen?? De skråade ut i östra och skar ev ett område på 100 m precis under vindhänget. Som tur var så blev ingen skadad. Men vilken himla nolla!!!

Fortsätt och klipp kort så kanske folk lär sig att hålla sig innanför avspärrningar vid Lavinrisk 4 & 5.

hEnKe

Klippta lifkort i Åre?
Henkemannen. Jag är lessen, men här är det du som representerar
nollorna.

Du säger själv att det är rätt att stå i ravinen och klippa liftkort för
då förhindrar man lavinolyckor en kilometer längre upp i ravinen.
Skulle du kunna förklara för mig - som om jag vore tre år - hur det
går till?

Kan du också förklara för mig varför det är bättre att som straff
klippa liftkorten på folk EFTER dom har passerat ett "lavinfarligt"
område, istället för att med rak och tydlig information tala om för
folk att det är farligt INNAN dom åker in i det lavinfarliga området.
Då får folk behålla liftkorten, har en trevlig dag på berget utan
vrålande skoterkonduktörer och med lite tur lyckas dessutom
Åreliftarna förebygga lite laviolyckor.

Du kanske tycker att vi ska ta bort alla hastighetsbegränsningar på
vägarna i Sverige och sen låta Polisen lära folk rätt hastighet
genom att stå bakom krön och klippa körkorten?

Nalleman och Henke. Ni kan inte ha läst diskussionen här ovan. För
ingen kan komma med så korkade inlägg efter att ha gjort det.
Snälla, för er egen skull, så inte alla på det här forumet för evigt
stämplar er som muppar, läs, begrunda och återkom sedan med
ett ångerfullt svar.

Eder lanterna i mörkret, Camaro

Klippta lifkort i Åre?
Japp hörrni, akta er. Det skulle inte vara speciellt kul att bli stämplad som mupp. Då kommer ni se så här fåniga ut: http://www.themuppets.com/

Annars är mina åsikter:

De skulle ha varnat innan istället för att klippa efter.

De flesta som åkte där den dagen var antagligen värda ett hörn avklippt. Problemet är att alla som diskuterar här är såpass insatta skidåkare att de med all säkerhet tog hänsyn till sina medåkare vid sin nedfart för berget. Men alla blev vingklippta ändå.

Sammanfattningsvis: Kollektiv bestraffning har väl aldrig varit någon riktigt briljant idé.

>> RR <<

Klippta lifkort i Åre?
Nej nej nej.

Jag har inte med ett ord kommenterat hurvida det var rätt eller fel att klippa liftkort (läs mina inlägg blir min omedelbara replik). Jag har faktist läst alla (!) inlägg på den här sidan och varit väldigt noga med att inte lägga mig i diskussionen (det tycker jag borde framgått av mina inlägg ..). Givetvis var det inte speciellt klyftigt gjort att klippa liftkort, men att därmed börja kalla journalister och pistörer i allmänhet för totala imbiciller är det jag vänder mig emot, ha lite större förståelse och såga inte så rakt av! Med en fortsatt utveckling i "er" riktning kommer det bli "vi" mot "dom" och det tjänar ingen på.

Klippta lifkort i Åre?
Det är bara en journalist, Elisabet som sågas. Sen tycker jag att kvällstidningarna handskas milt sagt vårdslöst med sanningen när det gäller laviner. (Till exempel att det blir extrem lavinfara i Sälen exakt en vecka innan sportloven varje år). Och sanningen är att det är jävligt många fler som blir skadade i backen, eller på väg till skidorten, än det är som råkar ut för laviner. Därför tycker jag också att problematiken är lite uppblåst. Och vad gäller pistörerna i Åre... Ja åk dit nån gång så förstår du själv. Det finns säkert några som är bra, men det finns också bevisligen några som är riktiga sopor. Dom har ingen respekt för skidåkning och inger ingen respekt hos skidåkare. Varför? För dom åker inte skidor själva - överhuvudtaget!

Klippta lifkort i Åre?
camaro..

ha ha ha.. du är faktiskt lite skrattretande, (även fast du kanske inte tycker det själv). Men på grund av dina inlägg så verkar har en himla vriden syn på regler, lagar och "oskrivna regler".

Lycka till i framtiden..

muppen

Klippta lifkort i Åre?
Jag kommer till Åre nästa vecka för att skaffa mig en egen uppfattning. Tråkigt om pistörerna är så dåliga som du säger men du kanske har rätt. Den sista pistör som jag träffade var Johan af Ekenstam i Hemavan och han har jag väldig respekt för. Han kan då iaf en hel del och jag skulle inte kalla honom idiot om han tyckte jag inte skulle åka på något ställe...

Klippta lifkort i Åre?
ja det var det här mad off pist....
jag och tre kompisar var några av dem som åkte dit och de klippte inte liftkorten helt men de klippte hörnen som en varning...
till sak hörde att vi var uppe i ravinen där var inga avspärrningar men vi bestämde oss ändå för att testa sluttningen med spadtestet då alla fyra av oss är erfarna i vinterfjällen med bakgrund att vi gått som färdledare och guider... och ett antal lavinkurser bakom oss...
det visade sig att efter det kommit ca 1 dm puder ovanpå ett hårt vindpinat lager så fanns det inga lager som kunde glida på varandra och den lilla lössnö som låg kvar kunde inte åstadkomma en lössnö lavin...
detta påpekade vi för pistörerna som påstod sig att de själva hade varit uppe i ravinen och grävt det kan jag säga att det hade de inte eftersom det fanns inga spår efter tidigare grävningar...
jag håller dock med folk som tycker att det är vansinnigt att okunniga människor kastar sig ut och riskerar både sig själva och andra för fara...
ytterligare en sak är att efter den snön som kom så utfärdades lavin fara 4 på hela berget och hur det kan vara exakt samma fara överallt övergår mitt förstånd i och med att alla sluttningar utsätts inte för samma yttre faktorer...

åk gärna men gör det mod omdöme, e man inte säker så e det lika bra att avstå....

Klippta lifkort i Åre?
Jahaja. Då var man här - igen…

Först och främst ett tack per.k2 för att det äntligen kommer lite nya vettiga skribenter in i denna lilla thread.

Nalleman; du har rätt i att de tre första punkterna är vi tämligen överens om i generaliseringens tidevarv. Året runt-skyltar är däremot inte bra. Snarare dumt, dumt, dumt och nu har t o m du stött på några som tycker det är obefogat;-) Sedan kan du kanske tänka till på din generalisering om huruvida det förklarats här att alla pistörer och journalister är imbecilla? Det är ju vansinningt. I threaden ovan står det ganska outtalat tydligt vilka av de som säger sig praktisera nyss nämnda skrån som inte direkt uppskattas. Sen anser jag att vår största kvällstidning hanterar skid- och lavinfaror oerhört tendentiöst - även med kvällstidningsmått mätt. Att sedan ge Åka Skidor och Free Radicals skuld för egen avsaknad av omdöme? Är inte det lite väl billigt? Var någonstans säger dessa två mediapublikationer (eller hur det nu buntas ihop) att du utan erfarenhet och utrustning skall bege dig ut på ställen du inte är kapabel att hantera för att skida ner på ett sätt du tydligen inte är kapabel att fullfölja.

Och h.e.n.k.e. baby ditt dårhushjon och mupparsle. Jag hoppas den stora snöguden kommer i ditt bagage nu när du lämnar Västgötaslätten för utrikesresa så du får ägna resten av terminen åt att torka snögudsperma ur handväskan. Hoppas du har ögon i nacken så det inte kommer en stor monoskidåkare iklädd rött raffset, rökandes en phet Havanna samt visslande Marseljäsen ikapp dig i barnbacken och klipper mer än ditt liftkort. Det kommer vara jag! Och det kommer bli mig ett sant nöje. För risken att du vågar hålla dig utanför avspärrningarna verkar ju obefintlig med din uppfattning av lagar och regler - Sherlock. Det kommer bli mig ett nöje att träffa din lilla alabasterskalle. Skall vi berätta om alla historier vi läst eller hört om? Skall vi berätta alla historier vi varit med om? Vad har det med hela å göra? Krig är krig för fan! Jo, Henke din lilla tångräka det årkar kanske vara som så att även om du inte har någon form av civilkurage att stå upp för att någonsin få bestämma nåt själv så finns det kanske andra som har det. Och det skall du vara rackarns glad för. Det är sådana som du som ger svenskar dåligt rykte t o m i Sverige din infantila amöba. Anser du fortfarande det vara befogat med kollektiv bestraffning bara för att den som du tror (men jag inte är övertygad om och därför ställer mig kritiskt frågande till) inte kan göra sitt jobb - läs Nalles Show om du inte fattar (är du också köpt?) - så borde prova på att utsättas för det. Förresten förstår jag varför du tycker att folk skall hålla sig in-pist vid lavinfara 4 eller 47 Nepalesisk för du skulle aldrig våga åka annat än i Gustavshanget. Erkänn!

Klippta lifkort i Åre?
mången tack för (en till stor del) roande lässtund, måste säga att jag ursäktar mitt frånvarande i debatten men i Änglabergen flödar det inte av uppkopplingar.. lika bra på verbal kommunikation? jcm, dig vet jag hur det står till med, även efter ett par järn, men ni andra? behöver ni betänketiden och rättstavningsprogrammet för att leda? Bakom skärmen är vi jävligt tuffa.. fnys.. jag med!!

till många kloka tänkare.. bra skrivet

Klippta lifkort i Åre?
Sorry Biegg,

men beslutet verkar inte ha med mutor och inkompetens att göra.
Dom stänger tydligen alla lokalredaktioner. Utan lokalpressens
granskande journalistik kan nu fjällimperialisterna ÅRE AB förtrycka
friåkarfolket obegränsat.

Vi får sätta vårt hopp till skidvärldens svar på Janne Josefsson -
Patrik Leie - som får representera den sista statsmakten och stå för
skjutjärnsjournalistiken i fortsättningen.

Skål.

Klippta lifkort i Åre?
Nu är jag ju ny i debatten utan tidigare inlägg men men. det är ju otroligt klantigt av åreliftarna att ställa sig nedaför susabäcken och inte ställa sig ovanför och få folk att inte åka där. men nu hade de ställt sig nedanför (så lömska som de är) . Dessa åkare som passerade under tiden liftvakterna stog där hade bara ren och skär otur. och som tidigare framfört, man har inte en chans att blåsa dom. Detta resulterade i mycket förvirring och oro. Men hade pistörerna tänkt efter före och ställt sig ovanför ahde de sluppit allt krångel. och hade de stått ovanför och någon hade trotsat motsägelsen och hade åkt endå, hade sedan åkr rakt i händerna på dom som tog nedanför. Då hade dessa åkare gjort sig skyldiga till lagbryt. Och pistörerna helt lagrätt kunna klippt liftkortet för dessa åkare. Men Åre AB bar sig klantigt åt och ville göra allt fort och kunna gå hem sedan.

Sen är det ju självklart att Elisabeth "råkat" kommit dit vid rätt tidpunkt. Jag tycker att Elisabeth skulle intevjuat Åkarna först. INTE pistörerna.

Om nu någan säger imot, Varsågod(:

Klippta lifkort i Åre?
Front5 sa:
Nu är jag ju ny i debatten utan tidigare inlägg men men. det är ju otroligt klantigt av åreliftarna att ställa sig nedaför susabäcken och inte ställa sig ovanför och få folk att inte åka där. men nu hade de ställt sig nedanför (så lömska som de är) . Dessa åkare som passerade under tiden liftvakterna stog där hade bara ren och skär otur. och som tidigare framfört, man har inte en chans att blåsa dom. Detta resulterade i mycket förvirring och oro. Men hade pistörerna tänkt efter före och ställt sig ovanför ahde de sluppit allt krångel. och hade de stått ovanför och någon hade trotsat motsägelsen och hade åkt endå, hade sedan åkr rakt i händerna på dom som tog nedanför. Då hade dessa åkare gjort sig skyldiga till lagbryt. Och pistörerna helt lagrätt kunna klippt liftkortet för dessa åkare. Men Åre AB bar sig klantigt åt och ville göra allt fort och kunna gå hem sedan.

Sen är det ju självklart att Elisabeth "råkat" kommit dit vid rätt tidpunkt. Jag tycker att Elisabeth skulle intevjuat Åkarna först. INTE pistörerna.

Här kommer en "motsägning":
Dra inte upp en 6 år gammal tråd som inte har något som helst förankring i nutiden.

Klippta lifkort i Åre?
Utter sa:
Front5 sa:

Dra inte upp en 6 år gammal tråd som inte har något som helst förankring i nutiden.
Sluta lek låtsasmoderator och var så jävla dryg i forumet! unk.
Vill du ändå hålla på så kan du ju iallafall säga vad du menar.

Klippta lifkort i Åre?
Utter sa:
Front5 sa:

Jag blir så less på sånt där, händelsen kanske inte har nåt att göra med nutiden men själva diskussionen. Om Front5 vill diskutera det här så borde han ju göra det HÄR. Hade han gjort en ny tråd hade det kommit folk och pickat på honom för att inte söka i forumet.. Föresten, gjorde det dig nåt att han bumpade den?

Klippta lifkort i Åre?
stoffe_H sa:
Utter sa:
Front5 sa:

Jag blir så less på sånt där, händelsen kanske inte har nåt att göra med nutiden men själva diskussionen. Om Front5 vill diskutera det här så borde han ju göra det HÄR. Hade han gjort en ny tråd hade det kommit folk och pickat på honom för att inte söka i forumet.. Föresten, gjorde det dig nåt att han bumpade den?
håller med till fullo. men jag skrev i tråden för att jag tycker att det dom gjorde var fel.

Klippta lifkort i Åre?
Händelsen har absolut ingenting att göra med nutiden, inlägget Front5 gjorde tillförde absolut ingenting. Därmed var detta en otroligt onödig uppdragning av en tråd som somnade för 6 år sedan.

Även om jag tyckte att Tyskarna gjorde något dumt för ett par år sedan innebär inte att jag måste ta upp det i en diskussion som var klar för många år sedan.

Så snälla sluta ta upp inaktuella trådar som somnat för många år sedan.

Vil du så gärna diskutera detta så skapa en ny tråd med ny information eller nya åsikter, att bara återge åsikter som redan har ventileras är totalt onödigt.

Förövrigt, hur faen hittar ni dom här gamla trådarna? Kollar ni ens när dom är skapade och när det senast gjordes ett inlägg i dom?

Klippta lifkort i Åre?
Va, vad säger han? Var det dummaste jag någonsin hört.
Måste vara ett skämt, kan man ens säga sådär... bra argument typ?

Utterjakt någon?

Klippta lifkort i Åre?
Då hakar jag på och för upp tråden till dagsläget.

1 april i år så gick det två lössnölaviner, http://www.arelavincenter.se/index.php?subaction=showfull&id=1207072144&archive=&start_from=&ucat=1&

en av dem utlöstes av en 17 årig(?) snowboardåkare och hade mycket väl kunna begravt både räddningspersonalen som sökte igenom den första lavinkäglan som vanliga åkare på WC-leden.

SkiStar valde att inte göra en grej av det hela utan tyckte det räckte med att 17 åring blev medveten (han var väldigt spak efteråt) om vad han kunde ha ställt till med. Dock har polismyndigheten valt att göra en utredning om 17 åringen kan hållas som ansvarig för ett allmän farligt beteende.

Jag har inte hört något vad som hänt vidare i ärendet. Är det någon som vet?

Med den här lilla historien vill jag komma fram till att det råder ett annat tänk hos pistörerna idag.

Vad tycker ni på forumet om sådana här scenarior? Åreskutan har flera lavinområden där lavinerna kan nå ner över markerade nedfarter, t.ex Mörvikshummeln, Rödkullekammen, Totthummeln, ska offpiståkning förbjudas på sådana sluttningar eller hur ska problemet bemästras?

Klippta lifkort i Åre?
Det finns ingen information, skulle det finnas är det något man själv måste dyka ner inom och att ungdomar som denne 17-åring gör det är ju inte speciellt troligt.

Tycker nästan inte alls man kan klandra barn och turister som utlöser laviner, speciellt inte om dom är så nära pisten som jag antar att denna 17-åring var med tanke på att lavinen nådde in på en pist?

Det jag menar är att dom har inte en aning om konsekvenser eller hur farligt det kan vara. Vi som hänger här, eller är någorlunda uppdaterade vet ju förhoppningsvis vad som gäller jämfört mot dem. Utan denna sida hade jag inte tänkt en tanke innan jag kör ner för stora lössnösluttningar, utan bara brännt just för att jag då absolut skulle haft noll koll på vad som kan hända.

Hur ska problemet bemästras?
Svårt... en kurs i lavinsökande, lite statistik och lavinfilmer blir svårt att visa för alla som köper ett liftkort, men tror ändå det borde ligga hos ski-star och anläggningarnas uppgift att upplysa dom som vill åka i området för knappast lär dom ju lära sig själva.

Klippta lifkort i Åre?
Jorå, information finns. Killen åkte förbi flera skyltar som talade om att det var ett lavinområde. I och för sig var det inte med lavinfareskylten nedfälld och jag måste själv säga att jag hade byxorna nere den dagen. Förväntade mig inte någon lavinaktivitet även om det så här i efterhand var enkelt att se vartåt det barkade.

Visst är problemet intressant. Någonstans tycker jag dock att vi måste ställa krav på de enskilda åkarna. Det är ju trots allt de som tar riskerna och utsätter andra för risken. Bör man inte då ta sitt ansvar om nu något skulle hända?

Tillbaka
Topp