Knäcka brädan?

Kakburk

Ny medlem
Knäcka brädan?
Har ni lyckats bryta snowboarden någon gång? Hur stor är risken att man bryter den när man lär sig tame dog?
*orolig* :rolleyes:

Knäcka brädan?
Kakburk sa:
Har ni lyckats bryta snowboarden någon gång? Hur stor är risken att man bryter den när man lär sig tame dog?
*orolig* :rolleyes:
Mja. Tänker du på uthoppet eller landningen?
I uthoppet säger jag att risken är liten.
I landningen säger jag att risken är större. I alla fall om du inte sätter det :)

Brädor knäcker man med vertikal kraft. Alltså om man landar på kinken i en pipe eller på en sten. Eller dylikt.

När du gör en tame dog så är det mest troligt att du drar i tailen 90 grader mot backen. Du kanske chippar bort lite tail om du gör det på is men att knäcka brädan... Nja, då ska du nog baila ganska hårt

Knäcka brädan?
Då tricket tame dog inte ofta utförs på stora hopp utan mer ner för mindre drops (landningen i ett hopp) så utsätts inte brädan för någon större påfrestaning så är chansen liten för att den skulle knäckas.

Som sagt är det en större chans att få Chippad tail.

Lycka till med åkandet nu i vinter och kolla på denna filmen:

Den hjälpte mig enormt mycket i början

Knäcka brädan?
Bertan sa:
Då tricket tame dog inte ofta utförs på stora hopp utan mer ner för mindre drops
ÄHHH, det är ju det softaste tricket i dom svarta hoppen :D

Däremot så kör jag nästan alltid ollie tame dog (inte nollie)

Jag har inte lyckas knäcka någon bräda än på tame dogs men lyckades knäcka nyckelbenet på det förra året... poppar alltid sent men den gången så va jag lite väl tankspridd och lämnade helt kicken innan jag började rotationen :P knäckte en när jag ramlade av ett räcke och körde in i en vägg av is! Däremot har jag knäckt lite grejer på bindningarna när man landat lite underroterat på bakfoten.

Finns med några exempel på det i min gamla edit (0:20, 0:30, 0:55, 1:20)
Samt 0:54 i denna ser man hur sent jag går in i volten

Jag kör hårt på Snowboard addictions tips att man måste gå uppåt helt enkelt !

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp