Knasiga Pjäxor

Mickey

Medlem
Knasiga Pjäxor
Efter strax 6 år är det dax för nya pjäxor. Anledning för att byta är att dagens pjäxor är för mjuka för min åkstil och vikt. Väger ca 90kg och åker tämligen aggressivt. Dagen pjäxor är ett par Dalbello 40NX, tror jag att de heter. Men fram till min poäng.
När jag idag inspekterade mina pjäxor lite noggranare märkte jag att flex indexen låg på 50!
Tog snabbt fram mobilen och googlade lite och joo, det verkar stämma.
Då är min fråga, har dalbello någon egen konstig skala som de utgår ifrån?
Vet någon då hur den skulle ställa sig emot tex Lange och K2?

Knasiga Pjäxor
Hasse_Lindborg sa:
Det är flex 50 och motsvarar ca flex 50 på alla andra instegs pjäxor. Är med andra ord en instegspjäxa...
Grejen är att de inte känns så mjuka jämfört med andra hårdare som jag har testat.
Borde kanske nämnt det.

Senast ändrad:
Knasiga Pjäxor
Mickey sa:
Hasse_Lindborg sa:
Det är flex 50 och motsvarar ca flex 50 på alla andra instegs pjäxor. Är med andra ord en instegspjäxa...
Grejen är att de inte känns så mjuka jämfört med andra hårdare som jag har testat.
Borde kanske nämnt det.
Har du testat dom andra pjäxorna inomhus i en butik och jämfört med hur dina känns i backen?
Isf så får du ju tänka på att plasten ofta är mjukare vid 20 grader än vid -10.

Över tid så kan väl plasten förändra sig så det är möjligt att plasten stelnat till lite och kanske blivit stummare vilket gör att dom känns lite styvare?

Knasiga Pjäxor
Duffis sa:
Mickey sa:
Hasse_Lindborg sa:
Borde kanske nämnt det.
Har du testat dom andra pjäxorna inomhus i en butik och jämfört med hur dina känns i backen?
Isf så får du ju tänka på att plasten ofta är mjukare vid 20 grader än vid -10.

Över tid så kan väl plasten förändra sig så det är möjligt att plasten stelnat till lite och kanske blivit stummare vilket gör att dom känns lite styvare?
Ligger nog något i det du säger.

Knasiga Pjäxor
Det ser i alla fall ut som en instegspjäxa... Det kan skilja en del mellan olika märken, men jag har aldrig varit med om att en pjäxa med flex 50-70 har känts något annat än mjuk. Oavsett om den är det eller ej egentligen så innebär flex 50 att det är en pjäxa som är utformad efter att ge komfort till en nybörjare i första hand. Du kommer med mycket stor sannolikhet att kliva upp flera snäpp i din åkning väldigt snabbt om du satsar på ett par bättre pjäxor.

Knasiga Pjäxor
MnO sa:
Det ser i alla fall ut som en instegspjäxa... Det kan skilja en del mellan olika märken, men jag har aldrig varit med om att en pjäxa med flex 50-70 har känts något annat än mjuk. Oavsett om den är det eller ej egentligen så innebär flex 50 att det är en pjäxa som är utformad efter att ge komfort till en nybörjare i första hand. Du kommer med mycket stor sannolikhet att kliva upp flera snäpp i din åkning väldigt snabbt om du satsar på ett par bättre pjäxor.
Tror absolut att ni har rätt.
Blev bara fundersam när jag testa en kompis pjäxor, som enligt han var runt 90-100 och kände inte någon jättestor skillnad.

Men hur hård borde jag ha?
Är väl en avancerad medelåkare, om ni förstår vad jag menar.

Knasiga Pjäxor
bootfitta sa:
För att ha en pjäxa att kunna utvecklas i så bör du satsa på 120 eller mer (om du inte är jättekort).
Nja, är 190cm lång, så kort är jag väl inte. ;)
Skulle Lange XT 130 vara något?
Vill ha möjligheten att tura, men samtidigt inte tappa speciellt mycket i prestanda.

Knasiga Pjäxor
Mickey sa:
bootfitta sa:
För att ha en pjäxa att kunna utvecklas i så bör du satsa på 120 eller mer (om du inte är jättekort).
Vill ha möjligheten att tura, men samtidigt inte tappa speciellt mycket i prestanda.
Mycket möjligt om de passar bra! Som vanligt är det nära på meningslöst att försöka tipsa om specifika modeller över nätet utan det är det som sitter bäst som gäller. Självklart går det att sätta upp lite riktlinjer över vilken slags pjäxa som skulle kunna passa ditt behov, men då tror jag att det skulle hjälpa om du beskriver dig och din åkning lite mer. Var ska du åka? Tur/inte tur "ratio"? Tämligen aggressivt säger du? Erfarenhet? Osv. Osv.

Med den faktan kan nog forumets experter kunna ge mer träffsäkra råd som kan leda fram till ett bättre pjäxköp för dig! :) själv har jag kört lange i två säsonger och kan tala gott om kvalitet och passform (på mina smala fötter passade det finemang med en l.v.-variant). Men eftersom att jag haft ett par XT så ska jag inte säga mer.

God kväll
//Teo

Senast redigerad av en moderator:
Knasiga Pjäxor
SirTeoM sa:
Mickey sa:
bootfitta sa:
Mycket möjligt om de passar bra! Som vanligt är det nära på meningslöst att försöka tipsa om specifika modeller över nätet utan det är det som sitter bäst som gäller. Självklart går det att sätta upp lite riktlinjer över vilken slags pjäxa som skulle kunna passa ditt behov, men då tror jag att det skulle hjälpa om du beskriver dig och din åkning lite mer. Var ska du åka? Tur/inte tur "ratio"? Tämligen aggressivt säger du? Erfarenhet? Osv. Osv.

Med den faktan kan nog forumets experter kunna ge mer träffsäkra råd som kan leda fram till ett bättre pjäxköp för dig! :) själv har jag kört lange i två säsonger och kan tala gott om kvalitet och passform (på mina smala fötter passade det finemang med en l.v.-variant). Men eftersom att jag haft ett par XT så ska jag inte säga mer.

God kväll
//Teo
Okej.

Jag har åkt skidor i tio år, snittar på ungefär 2 veckor om året. Ser mig själv som en avancerad medelåkare/dålig avancerad. Men det är min åsikt. Jag har spelat bandy på rätt hög nivå, så balansen och liknande har jag inga problem med. (Riktig bandy, inte sådan där mesig innebandy) ;) Tekniken sitter rätt bra den med.

Min tanke är att jag ska säsonga i alperna 15/16 och därför vill jag ha ett par som fungerar att tura lite. Typ max 30-45 minuter. Jag passar på att köpa nu så jag har en säsong att köra in mig och ifall det blir problem med den, inte behöver flyga 3h för att fixa det.

Jag velar lite mellan K2 Pinnacle 130 och Lange XT 130, men pga kvalitets problemen med Pinnaclen så lutar jag mot Lange.

God kväll.

Senast ändrad:
Knasiga Pjäxor
Mickey sa:
Min tanke är att jag ska säsonga i alperna 15/16 och därför vill jag ha ett par som fungerar att tura lite. Typ max 30-45 minuter. Jag passar på att köpa nu så jag har en säsong att köra in mig och ifall det blir problem med den, inte behöver flyga 3h för att fixa det.
För den sortens korta turer kan du strunta i turegenskaperna. Allt fungerar.

Knasiga Pjäxor
la_grave sa:
Mickey sa:
För den sortens korta turer kan du strunta i turegenskaperna. Allt fungerar.
Det har du nog rätt i.
Det är ni som är experterna här.
Men efter som det inte skilljer något i pris på Langes vanliga (RS) och de med gå-läge (XT) så lutar jag mot XT. Det kanske inte är absolut nödvändigt, men det är en bekvämlighet att ha.

Senast ändrad:
Knasiga Pjäxor
Om inte annat så är gåläget väldigt trevligt att ha när man står länge i liften eller hoppar omkring på afterskin :)

Tillbaka
Topp