knäskada hjälp

andreasahman

Ny medlem
knäskada hjälp
Tja
i tisdag(26/1-10) så pajjade jag mitt knä då jag landade switch och vänstra skidan skar ut och jag vred till mitt knä rejält.
då kunde jag max få¨ut benet 20grader (framåt) och till 90 grader (bakåt)
nu två dagar efter kan jag få ut benet fullt men lite vilja:P men kommer fortfarande inte mer än 90 grader bakåt.
knät är svullet och jag tror inte att något ska vara trasigt.
men vecka 7 (3 veckorkvar) ska jag åka till sälen för en skidvecka och sattsar då att va bra i benet.

nu till FRÅGAN : efter så långtid kommer ju knät va lite instabilt och för knät och för min egen skull vore de bra om någon kunde tipsa om ett bra skydd till knät som ger stabilitet i och så, så att jag kan hoppa och lite så :)

MVH Andreas

knäskada hjälp
rehband gör bra knäskydd! det kan du köpa på typ närmaste staadium :)
har du varit hos en läkare? för om inte skulle jag nog rrekommendera det.

knäskada hjälp
Carl-OskarCalleballee sa:
Har du tur så har du inte pajat något, men jag tycker absolut att du ska uppsöka en sjukgymnast som kan känna precis vad som är fel och som kan bedöma om det är värt att köra på det eller inte, är extremt onödigt att förvärra en skada?
http://www.skadebutiken.se/cc3/images/uploads/3071HingedKnee.jpg
Brukar finnas i de flesta sport affärer.
lycka till!
Jag skulle få en ny tid i början av nästa vecka.
är de något annat ni kan rekommendera inom knäskador?

knäskada hjälp
Ta det lugnt, knän kan ta lång tid på sig att bli bra.
Bättre att det blir bra och att du missar sportlovet än att du åker och att det blir värre.
Känn efter att du har full rörlighet innan du sticker ut och åker.

knäskada hjälp
PocaPuder sa:
Ta det lugnt, knän kan ta lång tid på sig att bli bra.
Bättre att det blir bra och att du missar sportlovet än att du åker och att det blir värre.
Känn efter att du har full rörlighet innan du sticker ut och åker.
jo självklart är de så :) men om jag åker vill jag ju ha något skydd:)

knäskada hjälp
jag kan säga att jag sitter hemma från skolan med utöjda ledband just nu! töjde ut dem den 5 och har inte vilat ordentligt så om du vill kunna åka så föreslår jag att du vilar tre veckor samt kryckor.

knäskada hjälp
veigas sa:
jag kan säga att jag sitter hemma från skolan med utöjda ledband just nu! töjde ut dem den 5 och har inte vilat ordentligt så om du vill kunna åka så föreslår jag att du vilar tre veckor samt kryckor.
jag sitter också hemma och kryckorna är med :)

men har du samma symtom som mig eller hur känns de ?

knäskada hjälp
jaa asså jag töjde ut alla fyra ledbanden. det är samma sak som att stuka knät.
nej mitt knä svullna aldrig upp :s men asså det var bara konstigt för egentligen borde det gjort det:p men som sagt ska du vara jävligt försiktig och linda knät stenhårt. även om det känns som att knät är bra och att du kan ut och åka så är det oftast inte så. utan då kmr bara skadan tillbaks som
med mig och du blir tvungen att vila ännu längre

knäskada hjälp
Låter inte som nåt allvarligt men man vet aldrig. Träna rörlighet så du får upp den först och främst. Balansplatta är bra och försök va igång i den mån att det inte gör för ont. Risken är att man blir stillasittande och musklerna försvinner fortare än man anar. Skit i kryckor om det inte är så att du inte kan ta ut stegen helt.

Senast ändrad:
knäskada hjälp
veigas sa:
jaa asså jag töjde ut alla fyra ledbanden. det är samma sak som att stuka knät.
nej mitt knä svullna aldrig upp :s men asså det var bara konstigt för egentligen borde det gjort det:p men som sagt ska du vara jävligt försiktig och linda knät stenhårt. även om det känns som att knät är bra och att du kan ut och åka så är det oftast inte så. utan då kmr bara skadan tillbaks som
med mig och du blir tvungen att vila ännu längre
oj fyfan hoppas de blir bra då:) tack för tipsen:)

knäskada hjälp
MattiasSt sa:
Låter inte som nåt allvarligt men man vet aldrig. Träna rörlighet så du får upp den först och främst. Balansplatta är bra och försök va igång i den mån att det inte gör för ont. Risken är att man blir stillasittande och musklerna försvinner fortare än man anar. Skit i kryckor om det inte är så att du inte kan ta ut stegen helt.
förhoppningsvis så är det inget, det är ju bara 2 dagar efter så man kan ju inte begära att de ska va helt bra :P
tack för tipset :)

knäskada hjälp
jag vägrade gå över spåret så var jag tvungen att ta en annan väg och den vägen innebar ett stort dropp, och det såg utt att vara mycket snö men aa

men
som sagt asså vila knät

knäskada hjälp
Tänk om och satsa på att vara i form till påsk, eller senare istället. Knäskador tar tid att läka och under läkningsprocessen, dvs när du vilar, tappar du muskler som annars ger knät stabilitet. Börjar du åka för tidigt är risken stor att du slår upp skadan igen och då blir det bara värre.
Att missa ett sportlov är inte hela världen. Var istället glad att alla led- och korsband höll så du inte blev off hela säsongen. Missade själv ett SM pga liknande skada. Jag kunde åka skidor, men är i efterhand glad att jag inte tävlade där och då.

Så, som alla säger; Vila knät! Du kommer tacka dig själv i sommar och nästa säsong för att du inte åkte iväg och började hoppa när knät inte var helt läkt.

När du väl börjar åka: Ställ ner bindningarna c:a 3 steg (ev mer, beroende på vad du har nu) på DIN-skalan och åk riktigt lugnt i början.
Lycka till och Krya på dig!

knäskada hjälp
Daniel-LAB sa:
Tänk om och satsa på att vara i form till påsk, eller senare istället. Knäskador tar tid att läka och under läkningsprocessen, dvs när du vilar, tappar du muskler som annars ger knät stabilitet. Börjar du åka för tidigt är risken stor att du slår upp skadan igen och då blir det bara värre.
Att missa ett sportlov är inte hela världen. Var istället glad att alla led- och korsband höll så du inte blev off hela säsongen. Missade själv ett SM pga liknande skada. Jag kunde åka skidor, men är i efterhand glad att jag inte tävlade där och då.

Så, som alla säger; Vila knät! Du kommer tacka dig själv i sommar och nästa säsong för att du inte åkte iväg och började hoppa när knät inte var helt läkt.

När du väl börjar åka: Ställ ner bindningarna c:a 3 steg (ev mer, beroende på vad du har nu) på DIN-skalan och åk riktigt lugnt i början.
Lycka till och Krya på dig!
tack för tipset :) har jag förstått rätt att en 8 på din skenan står för ungifär 80kg ?
ska jag ställa ner dom på 6 på båda skidorna ?

knäskada hjälp
Skruva ner främre bindingen lite så slipper man detta, det har jag gjort (y)
har fan inte tid för knäskador när det är vinter säsong..

Du borde kolla upp knät, skulle jag ha gjort.

Lycka till

knäskada hjälp
DBarkvik sa:
Skruva ner främre bindingen lite så slipper man detta, det har jag gjort (y)
har fan inte tid för knäskador när det är vinter säsong..

Du borde kolla upp knät, skulle jag ha gjort.

Lycka till
jag va inne på återbesök idag hos kirurgen :) han trodde inte de va nått alvarligt :)
hur mkt mindre ska främre va då? just nu har jag 8 både fram och bak och väger 75

Tillbaka
Topp