Knäskador vid utförsåkning

Jag pluggar mitt tredje år på Designhögskolan i Umeå och skall göra ett avslutnings arbete kring skador från höften och neråt.

Det vore jättebra och roligt om ni ville berätta om era skador eller andra liknande upplevelser eller problem kring utförsåkningen, hur det gick till och omständigheterna kring det om det var tidigt eller sent på dagen vart i världen det hände osv.

Mitt mål är att förhindra bestående skador.

mvh John Lindén

Senast ändrad:
Jag slet av främre korsbandet i vintras.

Det var i Jakobshorn, en av anläggningarna i Davos i Schweiz.

Det var flatljus och terrängen är lite lurig för det går plötsligt rakt ned och så blir det platt.

På dagens första åk körde jag på en transportsträcka med ganska hög fart. Det blev plötsligt helt lodrätt och så blev det vågrätt precis nedanför. Då trycktes jag ihop och fick antagligen ett felskär för i nästa stund så satt jag med huvudet uppåt och hade väldigt ont i vänster knä där smalbenet låg vridet i förhållande till låret.

Om du undrar om något annat är det bara att fråga.

Lycka till!

Edit: jag skadade menisken också i samma knä.

Senast ändrad:
riksgränsen feb -08, sista åket efter en långhelg.

Tankarna sekunderna innan vurpan:
"varför har jag inte åkt här tidigare? känns ju jättefint, dock lite vindpackat. hejåhå fort ska det gå... j*vla flatljus bara"

Utan förvarning far jag ut för en avsats på kanske 2,5-3m, duktigt förvånad tappar jag balansen rullar runt och ner för ytterliggare en avsats. (några veckor tidigare hade jag oxå vart iväg och åkt skidor och då hade jag upplevt att bindningarna löste ut lite väl lätt så nu hade jag dratt åt dem hyfsat) Efter runt rullningarna ställer jag mig upp och till min förvåning sitter båda skidorna kvar på fötterna men jag känner en smärta i ena knät. Jag borstar av mig, åker ner, hämtar min packning i lobbyn på hotellet och sätter mig på tåget. När jag 5 timmar senare ska gå av tåget är knät svullet och gör ont.

Läkarn konstaterar att jag sträkt ut ena ledbandet på insidan av knät, vad jag förstår så fäster det i minisken på nått vis och det knäpte i knät när man rörde det. Jag fick gå några veckor med linda utan löpning och belastning, vilket innebar ett par inaktiva veckor på jobbet som försvarsmaktsanställd. Idag känner jag nästan aldrig av skadan men om man typ simmar och sparkar loss kan den göra sig påmind.

MVH/
Gustav

Hej,

Knäskada 2 gånger på 5 år, och jag åker 2 veckor om året, utspritt på 4-5 långhelger per år. Båda skadorna skedde sent på eftermiddagen, då jag var trött, i uppkörd pist med tung blötsnö.

lycka till

Åkte OP i Tärnaby och såg en jättefin knöl att ta lite luft på tyvärr besod landningen av ett isigt pistmaskinsspår... ajaj... Har för mig att detta hände just innan lunch. dvs trött och hungrig.

Utsträckt ledband insidan knät. Tog 1år innan det var helt bra.

Tillbaka
Topp