Kneissl visar ....

MarkusO

Aktiv medlem
Kneissl visar ....
... hur man bygger skidor med dubbel kant.

http://www.kneissl.com/de/products/powerglide/index.htm

Hrrmm! Harkel harkel:
"Präzise Steuerstabilität auch bei großen Radien
durch den „Double Edge Effect“."

Vem står beredd med dumstruten?

Sen tänkte jag lite...

Vilken konstig grej det skulle bli om det verkligen var så att man fick brutalt tightare radie vid kraftigare kantning. Inte som det brukar, med ökad svängeffekt bara av ökad böjning, utan även på grund av att man faktiskt bytte kant! Snacka om dubbel effekt...
Tänk dig själv. Du kommer där med god fart. Rinner faktiskt på riktigt fint. Moderat insats med medföljande moderat kantning. Du känner tydligt hur 32-meterskanten jobbar. Skönt skär!... Sorglöst carvar du på i skönt hög hastighet.... Vid ett krön tightar det plötsligt till sig lite och du sätter in mer kraft och kant i svängen. DÅ JÄVLAR! Inga 32 meter inte, utan 16! UUUU...

Jag vill prova.

Kneissl visar ....
Så ju större vinkel skidan får mot underlaget går den så småning över till över till en andra stålkanten (16m)? Eller är det en stålkant som är slipad på något speciellt sätt? Om det är två olika stålkanter bör väl det bli väldigt osäkert i gränslandet, där du går från ena stålkanten till den andra?

Kneissl visar ....
Ja, inte fan vet jag...

Det ser ju i alla fall ut som två kanter och de säger "Double Edge effect"

Skumt är vad det är.

Kneissl visar ....
/Du gillar när det snackas vinklar va?/

edit: Sorry, förväxlade den återkommande burgaren med ea_lindgren. Vet inte varför. elmackan har ju inget med den gamla vinkeldiskussionen att göra vad jag vet.

Kneissl visar ....
revolution grabbar!
Tycker det verkar fantasiskt sjukt, men jag hade gärna testat.
Och vid det där krönet... där sätter du kanske ditt livs enda 1260 ;)

Kneissl visar ....
Tja, varför inte.
Men precis när man går från 32m till 16 meter så måste det bli ett tillfälle då man åker på båda kanterna, hur beter sig skidan då? Intressant!
En sak till, hur slipar man ett par sådana skidor?

Kneissl visar ....
Har för mig att jag har sett något liknande som testas på skridskor för hockey. Genom att ha två kanter kan man köra planslipat på mitten skäret, och få snabbare fart vid åkning framåt/bakåt med mindre kraft. Yttre kanten används precis som Kneissel modellen endast vid skarpa svängar, som kan vara bra på en hockey rink......

Ni som har spelat hockey och bandy vet skillanden på planslip och skålslipning.

Kneissl visar ....
- och vad händer om man ligger i gränslandet får till 16 meter med ytterskidan men 32 med innern..?

Korsade skidor någon?

Kneissl visar ....
Hehe, den verkar rätt farlig alltså. Är det någon som provat skidan? Eller ens sett den i affär?

"Sorry, förväxlade den återkommande burgaren med ea_lindgren. Vet inte varför. elmackan har ju inget med den gamla vinkeldiskussionen att göra vad jag vet."
Grader och % menar du? :P

Kneissl visar ....
I vilken vinkel trillar 16m radien in då? Taskigt om man ligger i typ 100km/h och "råkar" lägga sig lite mycket på kant.... wiiiii. Hoppas inte detta blir en uthyrningsskida... då vet man ännu mindre när 08:orna skall svänga...

//

Kneissl visar ....
Precis så burgarn, precis så... 8-]

Sett i affär? Vanu? Skulle väl inte ens drömma om att nämna skidor som varit i butiksledet och sålt ut sig...

Kneissl visar ....
I puder så kommer ju hela skidan att ha kontakt med underlaget, hur sjutton påverkar detta fartstabiliteten då?

Jag vill provåka!

Kneissl visar ....
De flesta av er läser ju förmodligen Åka Skidor. Kan ni då inte åtminstonde ta fasta på deras mantra; att sidskärningsradie och svängradie inte är samma sak?

Tillbaka
Topp