Kolfiberstavar

anoon

Ny medlem
Kolfiberstavar
Hallå FR!

Behöver inför årets skidsäsong ett par nya stavar då mina tidigare K2 Silencer stavar har sagt upp sig efter en härlig krasch..Stavarna var ett par år gamla så jag är inte alls insatt i vad det finns för nya alternativ, så om det är någon som har ett bra förslag på ett par liknande stavar skulle det uppskattas! Det enda kravet jag har är att det ska vara kolfiber!

Så kom gärna med förslag och var man kan införskaffa dem!

Och jag jag har sökt på forumet för svar men har hittils bara hittat trådar om kolfiberstavar som är typ 3 år gamla..

Peace!

Kolfiberstavar
för att de inte går av eller blir krokiga samt att de är lättare. Bättre helt enkelt

Kolfiberstavar
IngemarH79 sa:
för att de inte går av eller blir krokiga samt att de är lättare. Bättre helt enkelt
Förutom när de får en smäll och spricker istället. Dessutom vill jag minnas att Traverse i alu är lättare än motsvarande i kolfiber.

Kolfiberstavar
har haft kolfiberstavar nu i 4 säsonger, har bara ägt 2 par under den tiden. de första paret gick "sönder" då stålbiten i botten på staven lossnade någonstans i backen.
köpte ett par nya förra året och de är fortfarande hela och fina. kolfiberstavar är helt enkelt att lita på!
var på intersport förra veckan och såg ett par K2 Silencer stavar från 2009 (de vita) stå inne i förrådet.
kanske om du frågar runt lite i dina lokala sportaffärer, stadium, team sportia och intersport etc så kanske dom har något på lager ifrån föregående säsonger!

Kolfiberstavar
Pillard sa:
IngemarH79 sa:
Förutom när de får en smäll och spricker istället. Dessutom vill jag minnas att Traverse i alu är lättare än motsvarande i kolfiber.
Bambu är lättare ändå samt miljövänligt

Näe för att vara allvarlig för en stund jag har haft mina sedan 2005, de har repor, jack och jag har ramlat på dom jag vet inte hur många gånger men de är som nya funktionsmässigt.

Senast ändrad:
Kolfiberstavar
Men, är det inte att föredra att staven böjs eller går av i vissa klotningar? Annars kan den ju lätt penetrera dig lite var stans..

Kolfiberstavar
nja, en aluminiumstav som gått av är nog lite vassare. Kolfiberstaven är ju inte stum, belastar du den nog mycket så knäcks den nog. Allting har sina styrkor och svagheter men jag skulle aldrig gå ifrån kolfiberstavar

Kolfiberstavar
Jag vill ha kolfiberstavar för att precis som Heinze_p påpekar så tar hellre att den böjs av än att jag blir penetrerad, samt att jag gillar att den väger väldigt lite!

Blir väl till att försöka leta upp ett par BD Traverse i kolfiber alt. kika om nån intersport eller liknande sitter på ett par gamla silencer..

Peace!

Kolfiberstavar
anoon sa:
Jag vill ha kolfiberstavar för att precis som Heinze_p påpekar så tar hellre att den böjs av än att jag blir penetrerad, samt att jag gillar att den väger väldigt lite!

Blir väl till att försöka leta upp ett par BD Traverse i kolfiber alt. kika om nån intersport eller liknande sitter på ett par gamla silencer..

Peace!
Då är du fel ute. Det är lättare för dig att böja av en aluminiumstav än en kolfiberstav.

Och du kommer nog förstå att traverse endast kommer i aluminium och kolfibervarianterna heter något annat.

Kolfiberstavar
Kör med Leki Carbon sedan ett par år tillbaka. Riktigt nöjd med dem, inte lyckats med att bryta av någon. Tidigare brukade jag ha sönder en eller två aliminumstavar per säsong men dessa håller! :-)

Någon som har koll på om det finns någon som gör en tredelad stav i kolfiber?

Cheers!

Kolfiberstavar
korde med en riktigt bra gipronstav i kolfiber fram tills den gick av i vintras. hade haft den 2,5 ar, sedan ett litet hack och senare samma dag gick den rakt av. :D
kommer aldrig kora aluminium igen iaf.

Kolfiberstavar
oscarius sa:
anoon sa:

Peace!
Då är du fel ute. Det är lättare för dig att böja av en aluminiumstav än en kolfiberstav.

Och du kommer nog förstå att traverse endast kommer i aluminium och kolfibervarianterna heter något annat.
Ber om ursäkt för felskrivningen, det ska stå att jag hellre vill att den böjs än att den penetrerar mig.. Men det kan vi lämna utanför det här, aluminiumstavar är inte aktuellt..Nån som vet några ställen i Sthlm som har kolfiberstavar, jag hittar inga på alpint eller alpingaragets hemsidor, men sortimentet kanske är annorlunda i butik?

Kolfiberstavar
Själv åker jag sedan många år tillbaka enbart med SCOTT WC SL i aluminium och är helnöjd. Dessutom underbart sköna handtag & remmar.

Har haft av både kolfiber- och aluminiumstavar. Men det är skillnad på aluminium och aluminium, billiga stavar går av direkt, WC-stavarna hållar för i stort sett allt. Enda gången jag lyckats få av mina aluminiumstavar är när jag drog staven med full kraft i stålkanten.

http://www.scott-sports.com/us_en/product/9839/49946/216504

216617.jpg

Kolfiberstavar
^
+1 på scott stavar i alu.
Dock endast dom som är märkta med S4. Håller i åratal, mina nuvarande är runt 10 år gamla.

Shaft Material
S4 Aluminum

Kolfiberstavar
Är ju skillnad på aluminium och aluminium, och samtidigt skillnad på kolfiber och kolfiber.
Bra aluminiumstavar och bra kolfiberstavar är grejjer man har glädje av i många år.
Billiga stavar är svindyrt, då man får köpa nya stup i kvarten. Dyra stavar blir billigare i längden - om man är normalt aktsam.
I valet aluminium vs kolfiber väljer jag kolfiber eftersom det håller bättre och är lättare.

Kolfiberstavar av smalare modell som är väldigt flexiga, är rent skräp och är inte gjorda för skidåkning, det är någon slags modeaccossear. Kolfiberstavar ska vara tjocka och robusta. Mina Leki carbon har överlevt ca 300 skiddagar so far, and still going strong. Rekommenderas varmt! I år får mina dock gå i pension, då DPS kommer men en tvådelad karbon/titanal-stav. :)

Kolfiberstavar
Lee-nus sa:
JockeSki sa:
Enda gången jag lyckats få av mina aluminiumstavar är när jag drog staven med full kraft i stålkanten.
berätta mer, snälla? :)
Haha, vågar jag det ;)

Lima-ko och jag skulle köra S&S i Jackson Hole, inte så märkvärdigt egentligen men jävligt skräckinjagande ändå då det är smalt, högt och brant.

Körde en sten, sax och påse på vem som skulle köra först. Jag vann. Gjorde mig redo på kanten, blev skraj, bailade, blev förbannad, slog av staven, åkte och köpte nya likadana :)

Trösten var att Lima-ko inte heller vågade den dagen :p Han körde den ett par dagar senare och sen körde jag nån dag efter det. Skönt som faan att få det gjort. Nu vill jag bara köra igen och igen :)

Lite bilder:
ZellSS1_sm.jpg

pw-HowieSandS_FP1.jpg

Galning som kör på högsta punkten (kolla snubben nere till höger för känsla för hur högt det är):
ron_miller_sm.jpg

Senast ändrad:
Kolfiberstavar
Jag passar på att göra en återkoppling till trådens ursprungliga syfte nämligen att rekommendera en kolfiberstav Jag är jättenöjd med mina odelade Reflex Lite-stick men de har race-trugor och det är inget för mig eftersom jag mest kör offpist.
Har ni några tips på 2-delade kolfiberstavar med snäpplås (vridlås går sönder snabbare än en billig aluminiumstav) och en truga på 75-100mm. Jag hittade inga andra än Black Diamond Pure Carbon. Någon som har dessa och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Senast ändrad:
Kolfiberstavar
IngemarH79 sa:
Jag passar på att göra en återkoppling till trådens ursprungliga syfte nämligen att rekommendera en kolfiberstav Jag är jättenöjd med mina odelade Reflex Lite-stick men de har race-trugor och det är inget för mig eftersom jag mest kör offpist.
Har ni några tips på 2-delade kolfiberstavar med snäpplås (vridlås går sönder snabbare än en billig aluminiumstav) och en truga på 75-100mm. Jag hittade inga andra än Black Diamond Pure Carbon. Någon som har dessa och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Smygreklam: DPS Nori Pole

Som sagt, DPS släpper en 2-delad karbon/titanal stav på 208gram/styck. Smidiga racegrepp, stor truga, biffigt snabblås som är enkelt att justera.
Har bara provat den lite grand, kommer prova den grundligt i vinter. Men den känns ganska biffig.

Tillbaka
Topp