Kombinera omaka bindningar?

la_grave

Aktiv medlem
Pga fel i Binding Freedoms skruvtabell sitter jag tillfälligt med den lite udda kombinationen 920-tå STH16-broms och 914-häl. Kan detta orsaka problem? Typ att fjädrarna i tå och häl inte matchar varandra?

Vidare, hur justerar och verifierar jag egentligen förspänningen på en 914-häl? Den har alltså ingen skruv för detta, utan man lyfter ett litet metallbleck för att justera bindningen fram och tillbaka. Har läst http://www.salomoncertification.com/manuals/SPM_14_EN_BINDING_WEB_FIN_Rev_04.pdf (sidan 15?) och enligt den ska det finns markeringar men jag ser inga sådana. Pilen på häldelen pekar iställer ganska exakt mitt på en av skruvarna som håller fast bindningen i skidan. Någon?

Bromsen är ju inga problem till att börja med. Passar den så passar den. Olika tå och häbindningar är väl inte optimalt, men det fungerar ju säkerligen. Ta ut den lilla extrafjädern på 920-tån dock så hamnar du närmare balans, iom att DIN då sjunker 4 steg jämfört med skalan. 14 mot 16 spelar nog mindre roll. Det finns ju många som kör med lägre DIN på tådelarna tex pga knäskador och det brukar ju fungera.

Tillbaka
Topp