Komma rätt i hopp.....

4800

Medlem
Komma rätt i hopp.....
Hej!

Som ny snowboardåkare (började vid 37 års ålder - för tre år sedan...) måste jag säga att detta var galet lätt att komma igång med. Carva. Droppa. Åka puder. Allt går fin fint.

Nu var planen att komma igång med att hoppa. Vilket inte går bra alls. Som mogen man så kör jag så klart små hopp först etc etc. Men när man ska steppa upp hoppen lite så måste man ha fart. Och detta är mitt problem. När jag åker rakt fram så driftar alltid brädan åt det ena eller andra hållet och jag får hela tiden korrigera detta så någon fart blir det aldrig tal om. En hel del platta landningar har jag dock fått smaka på......

Min stance är så som följer: 60 cm. 21/-3.

Komma rätt i hopp.....
jag förstår inte riktigt problemet, men om du vill få mer fart så kan du ju tänka på att huka dig och åka lite på häl/tåkant innan hoppet för att få stabilitet för det är rätt svårt att åka helt "platt" på brädan.

svårt att förklara, hoppas nån annan gör det bättre än mig.

Komma rätt i hopp.....
hmm åker inte bräda själv men de är väl vanligast för brädåkare småsvänga hela vägen just för att bibehålla konstroll och balansen inför hoppet. Dom flesta skär ju sig in i rotationen.. Men småsväng in på skär och låt bli dom sista 5-10m så borde de väl gå bra? Att kolla hur andra gör är ju också nyttigt

Komma rätt i hopp.....
Jag har ungefär samma problem. Antingen för mycket fart så att det blir overshoot eller för lite = platålandning...

Jag har fått råd att man ska poppa eller göra en ollie när man hoppar på jumps, då får man högre air tydligen. Problemet är att jag vet inte HUR jag ska poppa när jag snurrar med tåsväng.

Det är bara att öva så kommer det sitta som småningom

Komma rätt i hopp.....
mitt råd är att studera filmer! båda amatör och proffs, när jag som nybliven parkskidåkare skulle börja hoppa hade jag lite problem, jag fick bakåtvikt i luften, jag studerade filmer, och försökte härma dom lite, å då gick det bättre :) sen kommer du till slut på ditt eget sätt :)

Komma rätt i hopp.....
pannkan sa:
men du måste ju¨åka på tå eller hälkant då blir det stabilt för du kan inte så platt på brädan då blir det fladdrigt
Tack! Inser detta! Har som sagt mest kört off pist med dropp och självbyggda hopp back country. Då kör man ju helst inte på skär.

Testar i morgon. Rapport kommer =)

Komma rätt i hopp.....
jag poppar alltid längre/högre när jag snurrar, av någon jävla anledning.. men som sagt lär dig poppa en ollie i upphoppet. jag skulle nog vilja säga att du inte ska ligga alltför mycket på tå eller hälkant som pannkan tipsar om i upphoppet/ på kicken, då kan det bli jävligt ostabilt i luften..

Komma rätt i hopp.....
Kör på smått skär bara.. sväng några svepande svängar innan sen ligg på en liten tåkant när du lämnar hoppet bara.. Om du absolut vill vara flat-based så kan du ju fortfarande svänga innan men sen gå in på platt bas strax innan..

Komma rätt i hopp.....
. farbror Pinn säger... öva öva öva och öva..

böj lätt på knäna .. känn känslan, balansen,, var ett med ditt hopp. visualisera.. :)

först massa hopp på mindre hopp. sen massa på mellanstora sen kommer det att sitta bra oavsett om du kantar lite i uthoppet eller flattar för en straight air :)

1989-2009 i år har jag 20-års jubileum hoppas att jag kommer att kunna åka när jag e pensionär också.. nu e jag ju bara 36 :)

/Pinn

Komma rätt i hopp.....
Man åker ju oftast lite slalom innan hoppet iafa och tänk på att böja knäna.
kanske har du dina bindningar felinställda för dig;O?

Komma rätt i hopp.....
Man åker ju oftast lite slalom innan hoppet iafa och tänk på att böja knäna.
kanske har du dina bindningar felinställda för dig;O?

Komma rätt i hopp.....
vinkla ut båda bindningarna till + 15 till att börja med. då får du mycket mer stabilitet.

sen är det bara att köra

Komma rätt i hopp.....
Hej !
För 4 år sedan hade jag detta problem, detta påverkade ju givetvis kontrollen i luften och höjden/längden. Jag skall nu berätta hur jag gjorde för att få mer stabilitet i luften när man går i från Grön/Blåa hopp till Röd/Svart.

Kroppen:
Jag tricksade med olika positioner i kicken (Uthoppet), jag testade att ligga mer framåt/bakåt/sidan. Med andra ord så testade jag det mesta, men jag fick aldrig denna riktiga känslan av att stå helt centrerat utan att bli puschad från kant till kant på brädan. Jag började bli riktigt pissed-off på detta scenariot så jag bestämde att ta detta ärende till de åkarna som kastade rodeo 7 i ett 16 meters-hopp.

Det var väldigt skönt att få höra lite tips och de sa att jag kunde justera saker utifrån den materiella synpunkten också.

Detta hjälpte verkligen och nu har även jag börjat slänga rodeos. (Detta är ju inte givetvis för de ändringar som jag gjorde, men jag hade inte kommit så långt i min tricklåda som nu.)

Bindningarna:
Du kan leka mycket med olika stancer, den mest kända är ju helt klart "Ducky-Stance". Det innebär att du justerar bindningarna så att båda fötterna riktas utåt, därefter får man känna vad som är lagom.

Du kan självklart leka med andra positioner såsom, främre foten pekar utåt nosen (Vad som är lagom är svårt och säga, men ungefär 15 grader.) Sedan kan du välja att ha den bakre bindningen lite åt vänster sisådär 4 grader.

Det kan nämligen vara väldigt bra att stegvis testa tills du fått stancen som känns bekväm och behaglig. Att det kan kännas ovant i början hör till ..

Sidled är också viktigt att justera, jag som åker bara i park står helt centerat. Det är ganska självklart eftersom min bräda är en Twin-tip som är lika konkav på båda sidor. För er som inte satsar helhjärtat på Parken, rekomenderar jag att ha bakre foten närme tailen än vad främre foten är nosen. Det kan vara svårt som inte van parkåkare åka med tyngdpuknten helt centrerat, eftersom att det påverkar åkningen i övrigt.

Jag köpte mig ett par nya bindningar vid det här laget i hopp om det skulle kännas bekvämare och sitta mer stabilt. Det var ett par Cap-Strap bindningar, de "kapslar" in den främre delen av foten. Alltså så skjuter den in hela foten in i bindningen och trycker ner booten. Det här är ju givetvis en smaksak vad man gillar men jag fick ett avsevärt bättre hälgrepp som gjorde att jag kunde korrigera brädan i med mer tillit. Toe-Strap fyller i princip samma funktion ("Kapslar" inte in främre fot-partiet).

Nu när vi har uppnåt den omptimala stancen så gäller det att lita på sin bräda, och våga stå rakt men med låg tyngd punkt.

När du kör mot kicken så fäst blicken mot upphoppet, kryp ihop lite och tänk på hur din hållning känns. Det många gör fel är att man gärna lutar sig för mycket åt sin tåkant och håller ut ena armen för att kunna få stabilitet, detta utmynnar i för mycket vikt på tåkanten och när man lämnar kicken så står man inte jämnt utan med kroppen lutad. Då är det mycket svårare att poppa upp sig själv eftersom man står i farmors-ställning. Istället så åker vi lite ihop-kurade, med lite lätt böjda ben. Nu ska vi snart lämna mark och vi utvecklar kroppen som en fjäder precis innan du lyfter, för allt ska stämma ska du i detta läge befinna dig med kroppen i en någolunda rak position. Därmed menar jag benen ska vara ganska raka och ryggen lite lätt ihop kurad, MEN tänk på att det ska vara lite mycket fördelat på båda sidorna. Nu så gör du en "Catch-up", det innebär att du kurar ihop dig i luften efter den explosiva poppen du precis har gjort, ett tips är att ta en indy som gör att du inte vispar runt som jetmotor.

Nu är det bara öva och ni kommer att känna när ni göra rätt !

Hoppas ni fick lite hjälp av mina erfarenheter..

Mvh Jake !

Komma rätt i hopp.....
Tycker det låter som att du har träning i backen kvar att göra innan du behöver bekymmra dig om att hoppa. Inrunnet har ju väldigt lite med hopp att göra.

Komma rätt i hopp.....
... inrunnet har väl rätt heffa-massa att göra med hoppet..

dåligt inrun = jävligt svårt att hoppa

eller ? så är det för mig iaf..

Komma rätt i hopp.....
pinn sa:
... inrunnet har väl rätt heffa-massa att göra med hoppet..

dåligt inrun = jävligt svårt att hoppa

eller ? så är det för mig iaf..
Håller med. Ett isigt eller spårigt inrun ger sämsta förutsättningarna inför själva hoppet. Numera verkar dock de flesta inrun dock vara av god "kvalité", jämfört med för ett antal år sen då inrunen kunde se ut som en rodelbana...

Tillbaka
Topp